تظاهرات در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو پس از ۱۲ هفته جنگ با حماس

معترضان علیه ائتلاف حاکم و مدیریت جنگ با حماس شعار سر دادند و خواستار برگزاری انتخابات فوری در اسرائیل شدند

در یکی از اولین تظاهرات‌های بزرگ و ضددولتی در اسرائیل از زمان آغاز جنگ با حماس در روز هفتم اکتبر، صدها معترض به دولت بنیامین نتانیاهو در تل‌آویو تجمع کردند و خواستار برگزاری انتخابات فوری شدند.

به گزارش تایمز اسرائیل، تظاهرا‌ت‌کنندگان که به مدیریت جنگ جاری در غزه و ناموفق بودن تلاش‌های دولت نتانیاهو برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده اعتراض داشتند، علیه نخست‌وزیر و ائتلاف تندرو حاکم بر اسرائیل شعار سر دادند.

جمعیت حاضر در خیابان‌های تل‌آویو با در دست داشتن تابلوهایی با مضمون «انتخابات فوری» و «فریاد مادران: آزادی گروگان‌ها از غزه» تاکید کردند که برای نجات اسرائیل از شرایط بحرانی کنونی لازم است دولت دیگری سر کار بیاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعتراض‌ها در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که به منظور دستیابی به توافق جدید برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده «تلاش می‌شود» اما تاکید کرد که نمی‌خواهد «انتظارات اغراق‌آمیز» را افزایش دهد.

او با اشاره به اینکه «حماس انواع اولتیماتوم‌ها را صادر کرد که ما آن را نپذیرفته‌ایم»، اعلام کرد: «اگر توافقی قابل‌اجرا باشد، آن را اجرا می‌کنیم.»

خانواده‌ها و سایر حامیان آزادی گروگان‌های اسرائیلی هفته‌های متوالی است که با برگزاری تجمع‌هایی، خواهان اقدام هرچه سریع‌تر نتانیاهو شده‌اند.

در تظاهرات روز شنبه در تل‌آویو، بسیاری از تظاهرات‌کنندگان با همراه داشتن پرچم‌های اسرائیل، جنبش ضد اصلاحات قضایی مدنظر دولت نتانیاهو را که در دوران پیش از هفتم اکتبر شکل گرفت، یادآوری کردند، جنبشی که از شروع حمله حماس در بیشتر تظاهرات‌های بزرگ اسرائیل غایب بود، اما حالا برای مخالفت با سیاست‌های نخست‌وزیر اسرائیل دوباره خودنمایی می‌کند.

با وجود درخواست‌ها در اسرائیل برای برگزاری انتخابات فوری و کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت، سایر رهبران سیاسی نیز در میان معترضان هوادار چندانی ندارند. با این حال، تظاهرات‌کنندگان امیدوارند با اعلام برگزاری انتخابات جدید، نامزدهای امیدوارکننده‌تری پا به میدان بگذارند که بتوانند ائتلاف فعلی را شکست دهند.

در حالی که جنگ اسرائیل با حماس به هفته دوازدهم وارد شده است، بسیاری از معترضان دولت اسرائیل تاکید دارند که لازم است انتخابات، حتی وسط این نبرد، هم برگزار شود. آن‌ها می‌گویند برای پیروزی در جنگ با حماس لازم است سیاست‌های اسرائیل تغییر کند.

یکی ازشرکت‌کنندگان در تظاهرات به تایمز اسرائیل گفت که اگرچه از نامزد خاصی حمایت نمی‌کند، معتقد است نتانیاهو نه بر اساس منافع جمعی، بلکه برای بقا در جایگاهی که دارد، سیاست‌های جنگی را تعیین می‌کند. او در عین حال تاکید کرد که نمی‌خواهد کودکان بیشتری در این نبرد کشته شوند.

یکی دیگر از حاضران نیز اشاره کرد که با تغییر نخست‌وزیر، کمترین اتفاقی که رخ خواهد داد این است که عملکرد صحیح ادارات دولتی که با حضور نتانیاهو نابود شده‌اند، بازسازی و دولت احیا شود.

تظاهرات‌‌های ضددولتی بزرگ که در ماه‌های قبل از هفتم اکتبر به یک چالش اساسی برای نتانیاهو تبدیل شده بودند، با شروع جنگ بلافاصله متوقف شدند، زیرا بسیاری از گروه‌های فعال در آن به کمک‌رسانی و دفاع مدنی روی آوردند، اما برخی تظاهرات‌های کوچک در هفته‌های پس از آن هم برگزار شدند، از جمله تظاهراتی در اورشلیم در اوایل نوامبر که صدها نفر به آن پیوستند.

هفته گذشته نیز تظاهرات‌هایی علیه دولت در تل‌آویو، قیصریه و نقاط دیگر برگزار شدند، اما به‌گستردگی تظاهرات این شنبه‌‌شب نبودند.

شدت‌گرفتن اعتراض‌ها علیه نتانیاهو پس از آن است که نخست‌وزیر اسرائیل یک روز مانده به پایان سال ۲۰۲۳، در سخنانی گفت که جنگ در غزه ماه‌ها طول خواهد کشید. او تاکید کرد: «اسرائیل در تمام جبهه‌‌ها می‌جنگد و برای پیروزی به زمان بیشتری نیاز است.»

با گذشت نزدیک به ۱۲ هفته از آغاز حملات گسترده به غزه، اسرائیل هنوز نتوانسته است به اهدافش در این جنگ دست یابد. از همین‌رو، نتانیاهو در ادامه سخنانش افزود جنگ تا دستیابی به اهداف اصلی حمله به غزه، یعنی «نابودی حماس» و «بازگرداندن گروگان‌ها به خانه»، ادامه خواهد یافت.

بیشتر از جهان