مهاجرت، انتخابات و سرنوشت ۱۴ میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا

طبق قانون سال ۱۹۹۶ ایالات متحده، باید به پرونده مهاجران غیرقانونی در بازه کمتر از ۴۲ روز پس از بازداشت‌شان رسیدگی شود

به گفته پلیس مرزی ایالات متحده، در هفته‌های اخیر روزانه نزدیک به ۱۰ هزار نفر با گذشتن از مرز وارد آمریکا می‌شوند-CHANDAN KHANNA / AFP

با شروع سال جدید میلادی ۲۰۲۴ و ورود به سال سرنوشت‌ساز انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، مردم این کشور خود را برای جدال انتخاباتی بین دو سیاستمدار قدرتمند از یک‌طرف و دو سیاست کشورداری مختلف از طرف دیگر آماده می‌کنند.

پرونده‌های جنایی و مدنی متعدد دونالد ترامپ در دادگاه‌های مختلف آمریکا و جنگ تمام‌عیار او علیه آنچه خودش «محاکمه توهمات» می‌نامد از هم‌اکنون زمان، انرژی و منابع مالی او را محدودتر کرده و امکان خروج از این دالان‌های حقوقی را برایش دشوارتر می‌کند. از طرف دیگر، سیاست‌های محتاطانه و برخی اوقات غیرملموس رئیس‌جمهوری جو بایدن فرصت و احتمال پیروزی دونالد ترامپ در مقابل جو بایدن را میسرتر می‌کند.

دوران پراضطراب چهار ساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با خوشحالی طبقه مهاجر در آمریکا به اتمام رسید، زیر از اولین روزهای زمامداری ترامپ مسئله مهاجرت، به‌ویژه مهاجران مسلمان، باعث اختلافات دینی، نژادی و ملیتی در آمریکا شده بود. او با تغییر عمدی قوانین مهاجرتی، انتصاب قضات طرفدار سیاست‌هایش در دادگاه‌های مهاجرت و گماردن افراد وفادار به خود در مقام‌های امنیتی و کشوری و دستور توقف پرونده‌های مهاجرتی به سفرای آمریکا در کشورهای مختلف عملا باعث توقف مهاجرت به آمریکا شده بود. بسیاری از قضات یا از مقام خود استعفا دادند یا با عناوین متعددی از کار قضاوت برکنار شدند. مهاجرت به آمریکا متوقف شد، خانواده‌ها ازهم جدا شده و خشم زیاد در جامعه به‌وجود آمد.

دولت جو بایدن در روزهای اولیه ریاست‌جمهوری خود دستورات اجرایی رئیس‌جمهوری قبلی را باطل کرد و درهای مهاجرت را بدون برنامه‌ریزی قبلی باز کرد. امروز پس از گذشت سه سال از زمامداری جو بایدن بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی وارد آمریکا شده و بیش از سه میلیون پرونده در دادگاه‌های مهاجرت آمریکا انباشته شده است. این رقم در پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ به ۵۳۰ هزار پرونده رسیده بود. طبق آمار اعلام‌شده اداره مرزبانی آمریکا تنها در ماه نوامبر گذشته ۲۵۰ هزار نفر در مرزهای جنوبی آمریکا شناسایی، دستگیر و پرونده برایشان تشکیل شده و به داخل خاک آمریکا پذیرفته شدند. بالاترین رقم مهاجران و پناهجویان در یک روز در ماه دسامبر به ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده بود. در پایان دروه ریاست جمهوری دانالد ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ این رقم به یک میلیون و ۳۰۰ هزار رسید.  بالاترین رقم مهاجران و پناهجویان در سال ۲۰۱۹ در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ۸۶۰ هزار نفر بود. فقدان برنامه‌ریزی در دولت بایدن باعث بسته شدن تعدادی از مرزهای ورودی به آمریکا و ازدحام مهاجران در مرزها و شیوع بیماری‌های متعدد شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با استخدام قضات بیشتر در دولت بایدن اکنون تعداد قضات دادگاه‌های مهاجرت به ۶۸۲ در ۷۲ دادگاه رسیده و قرار است حداقل ۹۷۵ پرونده از طرف هر قاضی در سال به اتمام برسد. هر قاضی دادگاه مهاجرت به‌طور متوسط دارای ۴۵۰۰ پرونده بوده که رسیدگی به آن‌ها بین ۴ الی ۶ سال طول می‌کشد. تعداد افراد دارای پرونده دادگاه مهاجرت از تعداد جمعیت برخی از ایالات آمریکا بیشتر است. در حالیکه کنگره آمریکا درگیر جنگ حزبی بوده و ساختار جامعه آمریکا به‌شدت در حال تغییر است، دولت آمریکا با تخصیص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سعی در استخدام قضات بیشتر می‌کند. طبق قانون سال ۱۹۹۶، مهاجران غیرقانونی باید بازداشت شده و در مدت کمتر از ۴۲ روز پس از بازداشت، باید به پرونده آن‌ها رسیدگی شود اما دولت بایدن از اجرای چنین قانونی سر باز می‌زند و پناهجویان را با تاریخ‌های یک یا دو سال حضور در دادگاه‌ها، آزاد می‌کند. 

دعاوی حقوقی علیه دونالد ترامپ در دادگاه‌ها و جنگ و مخالفت جمهوری‌خواهان با دولت بایدن برای مصالحه با هرنوع پیشنهاد حل این مشکل اساسی از یک طرف و انتقال خودسرانه مهاجران از ایالت تگزاس به ایالات دموکرات (طرفدار جو بایدن) باعث نارضایتی مردم و سیاستمداران و کاهش بودجه سالانه آن ایالات شده و در برخی موارد مهاجران شب‌ها را در کنار خیابان به صبح می‌رسانند. به نظر می‌رسد اتخاذ و ادامه چنین سیاستی از طرف دولت بایدن در نهایت کنگره آمریکا را مجبور به قبول برنامه عفو نزدیک به ۱۴ میلیون فرد غیرقانونی در آمریکا کند. پس از امضای قانون عفو افراد غیرقانونی در آمریکا در سال ۱۹۸۶، در زمان رونالد ریگان، چهلمین رئیس‌جمهوری آمریکا، بیش از ۳ میلیون نفر توانستند مقیم و در نهایت شهروند آمریکا شوند.

این نویسنده با طرح دعاوی متعدد و مختلف در اکثر دادگاه‌های ایالات متحده آمریکا و صحبت با قضات، دادستان‌ها و وکلای پرونده‌های گوناگون و پیشنهاد عفو افراد غیرقانونی و تثبیت زندگی میلیون‌ها خانواده که طی سالیان متعدد ریشه در جامعه آمریکا دوانده‌اند و فرزندانی متولدشده در خاک آمریکا دارند، معتقد است اخراج چنین افرادی غیرممکن، غیرعملی و غیرانسانی است. چنین استدلالی در جامعه آمریکا نیز احساس می‌شود. شاید زمان آن رسیده باشد تا رئیس‌جمهوری جو بایدن در سال آخر زمامداری خود جرئت پیشنهاد عفو چنین افرادی را علنا مطرح کند تا شهروندان آمریکایی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ به طرفداران این پیشنهاد رای دهند.             

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه