چرا حماس نگران روایت‌های ایران و حزب‌الله درمورد حمله به اسرائیل است؟

«حماس می‌خواهد فرماندهان خود در غزه را مسئول و قادر به انجام حملات بدون هماهنگی با دیگران معرفی کند»

وب‌سایت اورشلیم‌پست روز ۲۹ دسامبر (هشتم دی) در یادداشتی به اظهارات اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درمورد حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و سپس تکذیب‌های بعدی درباره آن پرداخت.

به نوشته این رسانه اسرائيلی، حماس در این هفته دو تکذیبیه در مورد حمله هفتم اکتبر منتشر کرد که هر دوی آن‌ها باعث تعجب بود. درحقیقت هیچ یک از بیانیه‌های حماس جنایت‌های انجام‌گرفته در این حمله را رد نمی‌کند، بلکه به این افتخار می‌کند که شبه‌نظامیان حماس چگونه شهروندان غیرنظامی را قتل‌عام کردند و کودکان و افراد مسن را ربودند.

آنچه در این بیانیه‌ها موضوع نگران‌کننده برای حماس به نظر می‌رسد جنایت‌های انجام‌شده نیست، بلکه گزارش‌هایی است که می‌گوید جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله از این حمله اطلاع قبلی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران به شکل‌های مختلف از حماس حمایت می‌کند و پس از حمله هفتم اکتبر نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با رهبران حماس در قطر ملاقات کرد.

با این حال، در کنار تمام حمایت‌هایی که حماس از تهران دریافت می‌کند، همچنان نگران است شواهدی به دست بیاید که نشان دهد دیگر کشورها یا گروه‌ها از جمله حزب‌الله لبنان از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل اطلاعات قبلی داشته‌اند. اگرچه با وجود تکذیب‌های متعدد، غیرممکن به نظر می‌رسد که چنین عملیات عظیمی به‌طور کامل در غزه و بدون اطلاع حامیان حماس طراحی شده باشد.

انکارهای حماس در شرایطی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها از این گروه حمایت کرده و تمایل خود را برای متحد کردن جبهه‌های مختلف علیه اسرائیل برای هماهنگی با حماس نشان داده است. این به آن معناست که حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروه‌ها با حماس و ایران هماهنگ‌اند و غیرقابل باور به نظر می‌رسد که هیچ بحث قبلی در مورد چنین حمله‌ای با تهران انجام نشده باشد.

حماس مدعی است که نه ایران و نه حزب‌الله لبنان از حمله هفتم اکتبر اطلاعی نداشته‌اند و در بیانیه‌های مختلف بر این موضوع تاکید می‌کند. این گروه شبه‌نظامی یک روزنامه فرانسوی را به دلیل مقاله‌ای درباره «زمان‌بندی عملیات طوفان الاقصی» مورد انتقاد قرار داده و مدعی شده است که «خبرنگار در مقاله مملو از جعل و دروغ خود ادعایی در مورد یحیی سنوار، رهبر ارشد حماس در غزه، آورده که نیم ساعت قبل از وقوع عملیات به حسن نصرالله اطلاع داده شود».

با این حال، نگرانی‌های حماس در مورد گزارش‌هایی مبنی بر اطلاع حامیانش از هفتم اکتبر، تنها در این موضوع خلاصه نمی‌شود. این گروه گفته‌های سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مبنی بر این که عملیات طوفان الاقصی بخشی از انتقام کشتن قاسم سلیمانی بود را رد کرد و با تاکید گفت که «حمله هفتم اکتبر به دلیل خطراتی انجام شد که مسجد‌الاقصی را تهدید می‌کند.»

این اظهارات نشان می‌دهد که حماس به‌طور جدی نگران برداشت‌ها درمورد حمله هفتم اکتبر به اسرائيل است و می‌خواهد فرماندهان خود در غزه را مسئول و قادر به انجام حملات، بدون هماهنگی با ایران، معرفی کند. این گروه همچنین می‌خواهد نشان دهد که یک جنبش کاملا فلسطینی است و نیازی به هماهنگی با حزب‌الله لبنان ندارد.

از تاکید حماس بر انجام مستقل این عملیات چنین بر‌می‌آید که می‌خواهد نشان دهد شریک کوچک «محور مقاومت» مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیست، بلکه «تصمیم‌گیرنده» است.

افزون بر این، تلاش برای اثبات استقلال عمل حماس در حمله به اسرائیل ممکن است به بحث‌های مربوط به رهبری غزه و حماس در آینده مرتبط باشد. این موضوع همچنین با دیگر جنجال‌های اخیر مانند ادعاهای رسانه‌‌ای مبنی بر اینکه موسی ابومرزوق، از اعضای ارشد حماس، پیشنهاد به رسمیت شناختن اسرائیل را مطرح کرده، مرتبط است.