گزارش فیگارو از دو سال‌و‌نیم برنامه‌ریزی حماس برای حمله هفتم اکتبر

فیگارو مدعی شد که جمهوری اسلامی و حزب‌الله از حمله حماس «خبر نداشتند»

نزدیکی مرز غزه و اسرائیل - MENAHEM KAHANA / AFP

 

روزنامه فیگارو روز چهارشنبه نوشت که برنامه‌ریزی برای حمله حماس به اسرائیل از دو سال‌و‌نیم پیش در جریان بوده است. این روزنامه در عین حال مدعی شده است که «جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان از این حملات بی‌خبر بوده‌اند.» ادعایی که مقامات جمهوری اسلامی ایران هم در عالی‌ترین سطح بر آن اصرار دارند و دولت بایدن نیز با آن همراه است.

به ادعای فیگارو، «حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، نیم ساعت قبل از آغاز حملات حماس در ساعت ۶.۳۰ صبح همان روز، از برنامه آن‌ها برای انجام حملات متعدد به جنوب اسرائیل در روز هفتم اکتبر مطلع شده است.»

این گزارش همچنین مدعی است که «حزب‌الله لبنان از بی‌خبری جمهوری اسلامی از این حملات نیز غافلگیر شده است.»

بنابراین ادعا، یکی از رهبران حماس به نام صالح العاروری که در لبنان زندگی می‌کند، صبح روز هفتم اکتبر در یک تماس تلفنی از حملات قریب‌الوقوع حماس مطلع شده و از او خواسته شد که حزب‌الله را به‌عنوان یکی از نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در جریان قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیگارو همچنین مدعی شد که یحیی سنوار و محمد ضیف از سه ماه پیش از آغاز حمله، ارتباطات و تماس‌های خود را با رهبری حماس در خارج قطع کرده بودند. خالد مشعل، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس (ساکن قطر)، به فیگارو گفت تنها سه نفر از روز و ساعت دقیق آغاز حمله و جزئیات طراحی‌شده برای حمله آگاه بودند.

حزب‌الله لبنان به‌عنوان یکی از متحدان حماس از آن زمان تقریبا هر روز با ارتش اسرائیل در مناطق مرزی درگیر شده است و موشک‌ها و پهپادهایی را به سمت شمال اسرائیل پرتاب کرده که به تخلیه بیشتر مناطق پرجمعیت نزدیک مرز منجر شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، روز چهارشنبه این شهرک‌ها هدف اصابت شدیدترین حملات حزب‌الله از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس قرار گرفتند. هم‌زمان با ادامه حملات موشکی به روچ هانیکرا و کریات شمونا، آژیرهای هشدار موشکی در شمال اسرائیل به صدا درآمد.

درحال حاضر فرمانده ارتش اسرائیل اعلام کرده است که آماده مبارزه با حزب‌الله است، و این در حالی است که درگیری‌های شدید در جنوب نوار غزه ادامه دارد. 

حزب‌الله اعلام کرده است که از آغاز تشدید درگیری‌ها، ۱۲۹ نفر از اعضای این سازمان کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها در لبنان و برخی در سوریه‌اند. در لبنان ۱۶ نیروی فلسطینی، یک سرباز لبنانی و ۱۹ غیرنظامی از جمله سه خبرنگار نیز کشته شدند. 

بیشتر از جهان