قدیمی‌ترین متحد پوتین چگونه مرگ یوگنی پریگوژین را طراحی کرد

یک افسر اطلاعاتی روسیه نیکلای پاتروشف را متهم کرد که شخصا بر اجرای نقشه قتل یوگنی پریگوژین نظارت داشته است

ولادیمیر پوتین و نیکلای پاتروشف در کرملین‌- SERGEI KARPUKHIN / POOL / AFP

یک افسر اطلاعاتی روسیه ادعا کرد که یوگنی پریگوژین، رئیس سابق واگنر، طی یک توطئه بمب‌گذاری که قدیمی‌ترین متحد ولادیمیر پوتین آن را طراحی کرده بود، کشته شد.   

پریگوژین که ۲۳ اوت سال جاری در پی سقوط هواپیمایش که بر فراز روسیه می‌گذشت، کشته شد، در ماه ژوئن، بعد از نزاعی طولانی‌ با مقام‌ها بر سر جهت‌گیری جنگ در اوکراین، علیه وزارت دفاع روسیه شورشی به راه انداخت.

در آن زمان، کرملین هرگونه دخالتی در مرگ او را انکار کرد و ارزیابی‌های اطلاعاتی غرب در مورد مقصر بودن پوتین را «دروغ مطلق» خواند.

اکنون یک افسر اطلاعاتی روسیه گفته است که نیکلای پاتروشف، افسر سابق کاگ‌ب و متحد قدیمی پوتین، شخصا بر برنامه‌ریزی این عملیات شامل نصب بمب زیر بال هواپیمای پریگوژین نظارت داشته است.

به گزارش وال استریت ژورنال، پاتروشف بعد از شنیدن تماس تلفنی این جنگ‌سالار با پوتین و انتقادش از کمبود تدارکات در میدان نبرد در اوکراین، هشدار داد که او «خطرناک» شده است و برای کرملین احترامی قائل نیست.

پاتروشف از همان‌جا به دستیارش دستور داد برای خلاصی از شر پریگوژین یک برنامه عملیاتی طراحی کند. به گفته وال استریت ژورنال، این طرح‌ها را به پوتین نشان دادند و او مخالفتی نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان که پریگوژین و ۹ نفر دیگر روی باند فرودگاه مسکو منتظر بازبینی‌های پیش از پرواز بودند، بمبی کوچک زیر بال هواپیمای امبرائر لیگیسی ۶۰۰ ‌(Embraer Legacy 600) کار گذاشته شد.

گویا کسی در داخل کابین متوجه نشد زمانی که منتظر پرواز به سمت سن پترزبورگ روسیه بودند، این دستگاه وصل شد.

این جت حدود ۳۰ دقیقه در ارتفاع هشت هزار و ۵۳۴ متری پرواز کرد و سپس در اثر انفجار این بمب سقوط کرد.

تمام ۱۰ سرنشین این هواپیما از جمله پریگوژین، چهار محافظ او، سه خدمه و دو نفر دیگر که از اعضای مهم گروه واگنر بودند، کشته شدند.

پس از این حادثه، یکی از مقام‌های کرملین به یک افسر اطلاعاتی اروپایی که با رژیم روسیه کانال‌های ارتباطی غیررسمی دارد، گفت: «او باید حذف می‌شد.»  

کرملین گزارش‌های مربوط به دست داشتن پاتروشف را رد کرده و آن‌ها را «داستان‌های عامه‌پسند» (Pulp Fiction) [اشاره به سبک سینمایی پالپ با داستان‌های ماجراجویانه تخیلی و جذاب و اتفاق‌های پیچیده و شخصیت‌های غیرمعمول] خوانده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «متاسفانه وال استریت ژورنال اخیرا به تولید داستان‌های عامه‌پسند علاقه زیادی نشان می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان