روسیه اعلام کرد سقوط هواپیمای پریگوژین را بر اساس قوانین بین‌المللی بررسی نمی‌کند

ممانعت از همکاری با کشور سازنده هواپیمای سانحه‌دیده شفافیت تحقیقات را زیر سوال می‌برد

کرملین اجازه نداد تشییع جنازه پریگوژین به یک نمایش عمومی بزرگ برای حمایت از واگنر تبدیل شود‌ــ‌AFP

یک روز پس از تشییع جنازه یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر که بر اثر سانحه هوایی کشته شد، روسیه به مقام‌های تحقیقاتی سازمان هواپیمایی برزیل اطلاع داد در مورد سقوط این جت ساخت برزیل بر اساس قوانین بین‌المللی تحقیق نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، پریگوژین، دو مقام ارشد گروه واگنر و چهار محافظ در میان ۱۰ نفری بودند که هفته گذشته بر اثر سقوط هواپیمای امبرائر لگاسی ۶۰۰ در شمال مسکو جان باختند.

رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر دو ماه پس از یک شورش نافرجام علیه تشکیلات دفاعی روسیه، کشته شد. این شورش یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۱۹۹۹ بود.

پس از بروز سانحه برای هواپیمای حامل مقام‌های واگنر، مرکز تحقیقات و پیشگیری از سوانح هوایی برزیل اعلام کرد اگر از آن‌ها دعوت شود و در صورتی که قرار باشد تحقیقات بر اساس قوانین بین‌المللی انجام بگیرد، به بررسی‌های تحت رهبری روسیه می‌پیوندد؛ اما روسیه در پاسخ اعلام کرد که «در حال حاضر» قصد چنین کاری را ندارد.

اگرچه مقام‌های هوانوردی روسیه موظف نبودند پیشنهاد کشور سازنده جت پریگوژین را بپذیرند، برخی بازرسان می‌گویند بهتر بود این کار انجام می‌شد؛ زیرا ایالات متحده و سایر دولت‌های غربی گمان می‌کنند کرملین در سقوط این هواپیما که سابقه ایمنی خوبی دارد، نقش داشته است.

در میان گمانه‌زنی‌هایی که در مورد «انتقام‌گیری» پوتین از پریگوژین در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، کرملین هرگونه دخالت در این موضوع را رد و اعلام کرده چنین ادعاهایی «دروغ محض» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) مستقر در مونترال، پرواز مقام‌های گروه واگنر از مسکو به مقصد سن پترزبورگ، یک پرواز داخلی بود، بنابراین مشمول قوانین بین‌المللی نیست. به گزارش این سازمان، از آنجا که این پرواز داخلی مشمول قانون «ضمیمه ۱۳» نمی‌شود، روسیه را به پذیرش قوانین بین‌المللی متعهد نمی‌کند.

جان کاکس، مشاور ایمنی هوانوردی و بازرس سابق ایالات متحده، گفت که تحقیقات داخلی روسیه بدون مشارکت برزیل به عنوان کشوری که هواپیما در آن ساخته شده است، همیشه زیرسوال باقی خواهد ماند. کاکس پس از اطلاع از پاسخ روسیه گفت: «فکر می‌کنم خیلی ناراحت‌کننده است که آن‌ها نخواهند از برزیل کمک بگیرند. این کار به شفافیت تحقیقات روسیه لطمه می‌زند.»

شرکت سازنده امبرائر اعلام کرده که به منظور بررسی حادثه پیش‌آمده و پیشگیری از موارد مشابه در آینده، مایل است آنچه را بر پرواز پریگوژین گذشت، بررسی کند، اما به دلیل تحریم‌های روسیه و تمایل نداشتن مسکو به نظارت خارجی، در کسب اطلاعات و اجرای تحقیقات با چالش‌هایی مواجه است.

سخنگوی یوگنی پریگوژین روز سه‌شنبه ۷ شهریور (۲۹ اوت) با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت که مراسم خداحافظی با رهبر گروه واگنر که هفته گذشته در یک سانحه هوایی کشته شد، پشت درهای بسته و خصوصی برگزار شده است.

کرملین پیش‌تر اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین قصد ندارد در مراسم تشییع جنازه پریگوژین شرکت کند.

برگزاری خصوصی مراسم تشییع جنازه به این معنا است که کرملین اجازه نداده است این رویداد به یک نمایش عمومی بزرگ برای حمایت از پریگوژین و گروه واگنر تبدیل شود.

بیشتر از جهان