زلنسکی: پوتین، پریگوژین را کشته ‌است

رئیس‌جمهوری اوکراین هنوز هیچ مدرکی درباره این اتهام به همتای روس و نقش او در مرگ یوگنی پریگوژین ارائه نداده است

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه اعلام‌ کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین مسئول مرگ یوگنی پریگوژین، رهبر گروه شبه نظامیان واگنر، است.

رئیس‌جمهوری اوکراین که در کنفرانس خبری در کی‌یف با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد همتای روس خود را مستقیما به دست داشتن در مرگ یوگنی پریگوژین متهم کرد. او به خبرنگاران گفت: «پوتین پریگوژین را کشته‌ است. دست‌کم اطلاعات ما این موضوع را تایید می‌کند. تایید این موضوع ضعف پوتین و شکنندگی‌اش را نشان می‌دهد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در دو هفته اخیر بارها هرگونه دست داشتن دولت روسیه در مرگ پریگوژین و همراهانش را نفی‌ کرده است.

روز ۲۳ اوت (اول شهریور)، هواپیمای جت «امبرائر» که حامل یوگنی پریگوژین و چند تن از مهم‌ترین هم‌قطارانش بود بین مسکو و سنت‌پترزبورگ دچار سانحه شد و تمام سرنشینانش جان باختند. کاخ کرملین اعلام‌ کرد که در سریع‌ترین زمان ممکن علت این سانحه را روشن خواهد کرد. با این حال، هنوز چیزی دراین‌باره منتشر نشده است. 

جت امبرائر سابقه‌ای خوب و قابل‌ قبول از نظر ایمنی پرواز دارد و همین امر موجب تقویت این گمان شده است که سقوط هواپیما نتیجه شورش نافرجام دو ماه پیش گروه واگنر به فرماندهی یوگنی پریگوژین بوده است؛ گمانه‌ای که انگشت اتهام را به سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نشانه می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایلز اوبراین، خبرنگار پرسابقه علم و هوافضا، در همین مورد به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «چنین هواپیمایی، بدون اینکه اتفاقی بسیار غیرعادی برایش رخ دهد، این‌گونه سقوط نمی‌کند.»

او گفت به نظر می‌رسد برخی از قطعات ساختاری و آئرودینامیکی هواپیما گم شده‌ است.

به گفته اوبراین، این احتمال وجود دارد که سقوط هواپیما ناشی از انفجاری در داخل یا خارج از هواپیما باشد، مانند انفجار مواد منفجره در داخل هواپیما یا اصابت موشک به هواپیما.»

دیوید سوسی، بازرس سابق ایمنی در اداره هوانوردی فدرال آمریکا، نیز سقوط هواپیما به‌علت انفجار در داخل آن یا اصابت موشک از خارج را محتمل دانست و به سی‌ان‌ان گفت هواپیما در حالی که تنها یک بال داشت سقوط کرد.

هرچند اکنون رسانه‌های دولتی روسیه کشته شدن یوگنی پریگوژین را تایید کرده‌اند و حتی یک کانال تلگرامی متعلق به گروه واگنر نیز سرانجام شامگاه چهارشنبه، پس از تردیدهای اولیه، از کشته شدن پریگوژین خبر داد، منابع خبری مستقل هنوز قادر به تایید مرگ او نیستند.

با وجود این، بر اساس ویدیوی دیگری که خبرگزای دولتی ریانووستی منتشر کرده است، چهار رقم آخر شماره ثبت‌شده بر موتور آن هواپیما با شماره ثبت‌شده هواپیمای شخصی یوگنی پریگوژین یکسان است.

بیشتر از جهان