رکود بازار مسکن؛ بنگاهی‌ها راننده تاکسی شدند، کارگران ساختمانی بیکار

یک خانوار دهک اول درآمدی در ایران برای خانه‌دار شدن باید ۳۴۰ سال صبر کند

تهران ۱۴۰۲ - ATTA KENARE / AFP

رکود مسکن در ایران کماکان ادامه دار است. نه از وعده‌های دولت خبری‌ است و نه کارشناسان بوی بهبود به مشامشان می‌رسد. بر اساس آنچه بانک مرکزی ایران اعلام کرده است معاملات شهریور تا آبان سال جاری، نسبت به شهریور تا آبان ۱۴۰۱، ۵۳ درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، تعداد معاملات مسکن تهران در آبان‌ماه به کمتر از ۳ هزار و ۶۰۰ فقره رسیده است. این تعداد در مهرماه و شهریور سال جاری نیز حول‌وحوش ۳ هزار فقره بوده است.

 به گزارش نود اقتصادی، یکی از مشاوران املاک با انتقاد از اوضاع کنونی بازار مسکن اعلام کرد که مشاورانی که انبوه‌ساز نیستند و کسب‌وکار و معیشت آن‌ها صرفا از مسیر معاملات مسکن و اجاره تامین می‌شود، چندماهی است که با رکود معاملات مسکن، برای تامین معیشت به‌عنوان راننده در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار شده‌اند.

رکود بازار مسکن همچنین بر روی شرایط کاری و معیشت کارگران ساختمانی نیز تاثیر مستقیم گذاشته است. گزارش رسانه‌های داخل ایران در مورد رکود بخش ساختمان حاکی از آن است که این اتفاق باعث بیکاری ۷۰ درصدی در میان کارگران ساختمانی شده است.

بر اساس آماری که انجمن صنفی کارگران ساختمانی از میان ۲۵ هزار نفر کارگر ساختمانی که عضو این انجمن بودند جمع‌آوری کرده است، حدود ۸۵ درصد از اعضا در ضعیف‌ترین نقاط شهری زندگی می‌کنند و نزدیک به ۴۰ درصد کل اعضا مستاجرند.

از سوی دیگر، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید در طول سه سال گذشته بیمه ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی قطع شده و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در صف انتظار بیمه‌اند. بلاتکلیفی، استرس و اضطراب در حال حاضر سهم بسیاری از کارگران ساختمانی در طول چند سال گذشته شده است.

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «اخیرا شاهکار جدیدی از سوی برخی افراد طرفدار بساز بفروش ارائه شده است که تلاش دارند منابع قانون موجود هم با پیشنهادی که تحت عنوان استفساریه ارائه کرده‌اند نصف شود. یعنی اگر استفساریه رای بیاورد باید امیدمان را نسبت به بیمه شدن ۵۰۰ هزار نفر از دست بدهیم و حداقل نصف افرادی هم که بیمه هستند بیمه آن‌ها قطع خواهد شد.»

در نتیجه این اقدام‌ها و با همکاری دولت و مجلس، کارگران نه تنها امیدی به بهبود شرایط رفاهی و امنیت شغلی خود ندارند، بلکه باید انتظار داشته باشند که شرایط از این روزها نیز بدتر شود. قطع بیمه پر حادثه‌ترین شغل کشور می‌تواند به یکی دیگر از اقدام‌های تاریخی دولت انقلابی در راستای فشار به طبقه فرودست و متوسط تبدیل شود.

کارگران ساختمانی تنها شش درصد از شاغلین کل ایران را تشکیل می‌دهند، اما با این وجود، ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار، متعلق به کارگران بخش ساختمان است. در نتیجه قطع بیمه این قشر می‌تواند ضربه بزرگی به سلامت و زندگی آن‌ها وارد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه همشهری روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که در شرایط فعلی، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران معادل ۷۵ میلیون تومان است و یک آپارتمان ۷۵ متری با عمر و امکانات متوسط به حدود ۵.۷ میلیارد تومان می‌رسد.

بر اساس این گزارش، با احتساب قیمت میانگین مسکن در شهر تهران، یک خانوار دهک اول درآمدی که فقیرترین خانوار محسوب می‌شود، باید معادل ۸۸ سال درآمد خود را اختصاص دهد و از طریق پس‌انداز یک‌سوم درآمد خود، باید ۳۴۰ سال صبر کند. دوره انتظار خرید خانه برای دهک‌های ۲ و ۳ نیز به ترتیب ۱۶۰ و ۱۱ سال برآورد می‌شود.

البته مرکز آمار ایران و تجارت‌نیوز تحلیل متفاوت‌تری از میانگین قیمت مسکن در شهر تهران دارند. آن‌ها متوسط قیمت مسکن در تهران را بالاتر از متری ۸۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شیب قیمت مسکن در تهران همچنان افزایشی‌ است و حاکی از آن است که ماه‌های آینده نیز خبری از کاهش قیمت‌ها نخواهد بود. نرخ تورم سالانه آبان‌ماه سال جاری نیز در آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۸۶.۳ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ۸۵.۶ درصد معادل ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است.

طرح‌هایی مانند افزایش وام ودیعه مسکن و طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالی یک میلیون مسکن از طرف دولت نیز نتوانسته است تغییری در شرایط مسکن ایجاد کند و اقدامی جدی‌تر از طرف دولت، برای حل این معضل نیاز است. کارشناسی‎‌‌های غیرعلمی و اقدام‌های هیئتی و راه انداختن ستاد عملیاتی برای هر مشکل اقتصادی از مجموعه اقدام‌های نمایشی دولت در سال‌های اخیر بوده است.