بی‌میلی شهروندان ایرانی برای خرید ملک در ترکیه

سقوط ارزش لیر، رکود عمیق در بازار مسکن و تغییر قوانین مهاجرتی در ترکیه سبب شده است میزان درخواست شهروندان ایرانی برای دریافت اقامت این کشور از طریق خرید ملک و سرمایه‌گذاری کاهش یابد

بلندمرتبه سازی در شهر استانبول- عکس تجارت نیوز

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به آمار اعلام شده طی ماه نوامبر ۲۰۲۳، از کاهش ۸۰ درصدی تقاضای خرید ملک ایرانیان در کشور ترکیه خبر داد.

باوجودآنکه هنوز شهروندان ایرانی پس از شهروندان کشور روسیه، رتبه دوم خرید ملک در ترکیه را در اختیار دارند، اما این آمار از میانگین ۱۳۰۰ مورد خرید در ماه به حدود ۲۰۰ مورد رسیده است.

سقوط ارزش لیر برابر دلار و همچنین نبود شرایط شغلی مناسب در کنار تغییر قوانین اعطای اقامت در ترکیه سبب شده است میزان درخواست شهروندان ایرانی برای دریافت اقامت از طریق خرید ملک و سرمایه‌گذاری در این کشور کاهش یابد.

کارشناسان عقیده دارند مهم‌ترین عامل موثر بر کاهش تمایل ایرانیان به خرید مسکن در ترکیه، افزایش میزان حداقل مبلغ لازم برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری است که از ۲۵۰ هزار دلار در دو سال پیش، به ۴۰۰ هزار دلار افزایش‌ یافته است.

تغییر قوانین هم‌زمان با تورم قابل‌توجه بازار مسکن در ایران سبب شده است افرادی که توان تامین چنین مبلغی را در داخل ایران دارند در بازار مسکن این کشور سرمایه‌گذاری کنند یا به دنبال مقاصد جایگزین در کشورهای منطقه باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین باتوجه‌به تمایل ایرانیان برای مهاجرت، برخی دیگر از افرادی که پیش‌تر قصد خرید ملک برای دریافت اقامت در ترکیه را داشتند نیز بر این باورند که با مبالغی در محدوده ۴۰۰ هزار دلار امکان مهاجرت و دریافت اقامت در برخی کشورهای اروپایی و استرالیا وجود دارد و ترکیه دیگر گزینه مطلوبی برای آن‌ها محسوب نمی‌شود.

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی، مهرماه امسال با اشاره به شرایط بازار ملک در کشور ترکیه گفته بود توقف رشد قیمت ملک و افزایش نرخ بهره در این کشور نه‌تنها سرمایه‌گذاران را دچار تردید کرده است، بلکه تداوم تورم اقتصادی بالای ۶۰ درصد در این کشور به این منجر شده است که خریداران پیشین نیز از شرایط خود رضایت کافی نداشته باشند و شرایط هیجانی تمایل برای خرید ملک در ترکیه فروکش کند.

هرچند برخی کارشناسان یادآور می‌شوند برای تامین حداقل مبلغ موردنیاز سرمایه‌گذاری در ترکیه افراد باید توان فروش اموال به‌ویژه مستغلات خود در ایران را داشته باشند که رکود حاکم بر بازار مسکن چنین شرایطی را برای متقاضیان ناممکن کرده است و این افراد حاضر نیستند خطر سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه را به بهای فروش زیر قیمت املاک خود در ایران بپذیرند.

تورم اقتصادی در ترکیه سبب شده است هزینه‌های زندگی در برخی از شهرهای بزرگ این کشور حتی از برخی شهرهای ایران نیز بیشتر شود و این موضوع تامین هزینه زندگی بدون شغل مناسب را به معضلی برای شهروندان دیگر کشورها در ترکیه بدل کرده است.

این در شرایطی است که به نظر می‌رسد پس از ایجاد مشکل برای ایرانیان در کشور گرجستان و‌ تنش نظامی میان آذربایجان و ارمنستان، تمایل شهروندان ایرانی به سمت کشورهای حوزه خلیج‌فارس، برخی کشورهای اروپایی مانند قبرس و یونان و در صورت داشتن تخصص، کشورهای استرالیا و کانادا تغییر یافته است.

میزان مهاجرت ایرانیان به ترکیه طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، این کشور را به یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی بدل کرد و یک هزار و ۶۶۱ شركت با مشاركت اتباع ايرانی در تركيه تاسیس شد.

 به نظر می‌رسد این کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری در ترکیه تنها در خصوص شهروندان ایرانی نبوده است و آمارها کاهش خرید ملک از سوی شهروندان کشور روسیه و عراق را که به همراه ایرانی‌ها سه گروه اصلی خریدار ملک در ترکیه بودند تایید می‌کند.

همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که کاهش معاملات مسکن و کاهش فروش ملک در این کشور تنها شامل شهروندان خارجی نیست.

بر اساس اعلام اداره آمار ترکیه، فروش ملک در این کشور به‌طورکلی در نوامبر به‌صورت سالانه ۲۰.۶ درصد کاهش داشته و طی ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۴، با ۱۴.۹ درصد کاهش به حدود ۱.۱ میلیون واحد رسیده است.