چشم‌انداز اقتصادی چین در سایه انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴‏

رویترز به‌نقل از یک تحلیلگر نوشت: وقتی چینی‌ها به انتخابات سال آینده آمریکا فکر می‌کنند، بازگشت ترامپ بدترین کابوس ‏است

در هفته‌های پایانی سال جاری میلادی، تردیدها درباره آهنگ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ جدی‌تر شده است. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت ارزیابی داده‌های اقتصادی در چین تصمیم‌گیرندگان و مقام‌های دولتی آن کشور را اکنون در برابر انتخاب دشواری قرار داده است: بدهی‌های بیشتر را بپذیرند یا به کندتر شدن آهنگ رشد اقتصادی، در مقایسه با چند دهه پیش، تن دهند.

در این میان، روابط با آمریکا و احتمال بازگشت دوباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به‌ کاخ سفید نیز شرایط و پیش‌بینی‌ها را برای چینی‌ها دشوارتر کرده است.

به‌ گزارش رویترز، مقام‌های دولتی چین امیدوار بودند با پایان یافتن همه‌گیری کرونا و برداشته شدن محدودیت‌های قانونی، نه‌تنها سرمایه‌گذاران دوباره به چین بازگردند، بلکه در خود چین نیز مصرف‌کنندگان دوباره به مراکز خرید سرازیر شوند و روند خرید و فروش خانه و زمین نیز ثبات پیدا کند؛ در حالی که هیچ‌کدام از این‌ها رخ نداد.

در برابر، مردم چین برای روزهای دشواری که گمان می‌کنند فرا می‌رسد در حال پس‌اندازند. شرکت‌های خارجی دارند پول‌ها و منابع مالی‌شان را از آن کشور خارج می‌کنند و تولید‌کنندگان داخلی نیز با کاهش روزافزون تقاضا مواجه‌اند. از طرف دیگر، رکود در بازار املاک و مستغلات چین نیز مشهود است.

به‌ نوشته رویترز، اوضاع اقتصادی کنونی چین به‌گونه‌ای است که برخی از تحلیلگران آن را با اوضاع ژاپن در اوایل دهه ۱۹۹۰ مقایسه می‌کنند و از «حباب چین» صحبت می‌کنند. با این حال، دولت چین همچنان به بانک‌ها توصیه می‌کند با شرایط بهتری با درخواست‌های وام در حوزه‌های مختلف، از جمله تولید و بخش مسکن، موافقت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، روابط چین و آمریکا و پیامدهای اقتصادی و مالی این رابطه برای تصمیم‌گیرندگان دولتی در پکن بسیار مهم است.

 به‌ نوشته رویترز، پس از ماه‌ها بحران و تنش میان آمریکا و چین بر سر پرواز بالون‌های جاسوسی چینی در آسمان آمریکا، به‌نظر می‌رسد تنش‌ها اکنون قدری فروکش کرده است.

در دیدار ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، نشانه‌هایی از تمایل دو کشور به کاهش تنش‌ها دیده شد. با این حال، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در آمریکا می‌تواند سرآغاز دور تازه‌ای از تنش‌ها باشد.

رویترز به‌نقل از یون سان، مدیر مرکز استیمسون در واشنگتن، نوشت: «وقتی چینی‌ها به انتخابات سال آینده در آمریکا فکر می‌کنند، بازگشت ترامپ بدترین کابوس آن‌ها می‌شود.»

به‌ گفته این تحلیلگر، هرچند دولت بایدن تعرفه‌های وضع‌شده در دوران ترامپ را همچنان اعمال می‌کند، اما چینی‌ها او را به‌ ترامپ ترجیح می‌دهند. از نگاه آن‌ها، سیاست‌های بایدن پیش‌بینی‌‌شدنی‌تر است.

 در همین حال، به‌ نوشته رویترز، بحران تایوان نیز همچنان می‌تواند زمینه‌ساز بروز تنش‌های جدید باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان قرار است ۱۳ ژانویه سال آینده (۲۰۲۴) برگزار شود.

بیشتر از اقتصاد