محکومیت بابک.جی در پرونده آتش‌سوزی کنیسه بوخوم؛ اعتراض رسمی آلمان به جمهوری اسلامی

به‌‌گزارش اشپیگل، یافته‌های مقام‌های قضایی آلمان نشان می‌دهد عوامل وابسته به نظام جمهوری اسلامی در طراحی و برنامه‌ریزی برای آتش‌سوزی عمدی کنیسه یهودیان شهر بوخوم مشارکت داشته‌اند

پلیس آلمان مقابل یک کنیسه یهودیان در غرب آلمان- ۱۴ مه ۲۰۲۱ -AFP / Ina FASSBENDER

در پی صدور حکم محکومیت یک شهروند ایرانی‌تبار در پرونده کیفری حمله به کنیسه‌ای در شهر بوخوم، دولت فدرال آلمان سه‌شنبه شب مراتب اعتراض رسمی خود را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

به‌‌‌گزارش آسوشیتدپرس، دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف آلمان روز سه‌شنبه یک مرد ۳۶ ساله ایرانی-آلمانی را به‌اتهام توطئه برای انجام آتش‌سوزی عمدی در یک مرکز یهودیان در بوخوم مجرم شناخت. در این پرونده کیفری، مجرم که از او به اسم بابک-جی نام برده می‌شود به دو سال و ۹ ماه زندان محکوم شد.

روزنامه آلمانی اشپیگل روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر، ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ نوشت یافته‌های مقام‌های قضایی آلمان نشان می‌دهد بابک.جی در هماهنگی با فرد دیگری در ایران این اقدام را انجام داده است.

پیش‌تر خبرگزاری فرانسه نوشته بود فردی که در ایران با بابک.جی در آلمان در تماس بود از عوامل وابسته به نظام جمهوری اسلامی بوده است.

روزنامه اشپیگل نیز تاکید کرد که برنامه‌ریزی برای آتش‌سوزی عمدی کنیسه یهودیان در بوخوم از طرف «مقام‌های دولتی ایران» انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس داده‌هایی که در اختیار رسانه‌های آلمانی قرار گرفته است بابک.جی در نوامبر سال ۲۰۲۲ مواد آتش‌زایی را به مدرسه‌ای در مجاورت یک مرکز یهودیان در شهر بوخوم، در غرب آلمان، پرتاب کرده است.

به‌گفته مقام‌ها قضایی آلمان، هدف بابک-جی آتش‌‌زدن شدید کنیسه بود و برای این کار هم از قبل برنامه‌ریزی کرد. با این حال، در شب حمله موفق به این اقدام نمی‌شود و مواد آتش‌زا را به ساختمان مدرسه‌ای در همسایگی کنیسه یهودیان پرتاب می‌کند.

یافته‌های مقام‌های دادستانی آلمان همچنین نشان می‌دهد که بابک-جی تلاش کرد یکی از آشنایان خود را متقاعد کند که با کوکتل‌مولوتف کنیسه‌ دیگری را در شهر دورتموند، به آتش بکشد، اما این شخص قبول نکرد.

خبرگزاری فرانسه پیش‌تر نوشته بود بابک.جی پس از آنکه موفق نمی‌شود آشنای خود در دورتموند را برای انجام حمله راضی کند، برنامه خود را تغییر می‌دهد و در تمام این مدت هم با واسطه حکومتی خود در ایران تماس داشت.

در همین رابطه، روزنامه واشینگتن‌پست  به نقل از چند مقام آلمانی نوشت فرد دیگری نیز با نام رامین یکتاپرست متهم است که به دستور عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول طراحی یک حمله مسلحانه به یک کنیسه دیگر در شهر اسن، در غرب آلمان بوده است.

بیشتر از جهان