بحران در دریای سرخ؛ صف‌آرایی ائتلاف بین‌المللی در برابر حوثی‌ها

در واکنش به شکل‌گیری ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با تهدید‌های حوثی‌ها، این گروه شبه‌نظامی برای رویارویی با هر ائتلافی اعلام آمادگی کرد

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های در دریای سرخ ــ Houthi Military Media/Reuters

با افزایش حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور به رهبری ایالات متحده برای مقابله با تهدید‌های این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در آب‌های منطقه تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، شامگاه دوشنبه ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) در سفر به منطقه، از ایجاد نیروی ائتلافی اقدام با حضور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، بحرین، کانادا، هلند، نروژ و سیشل به‌منظور نظارت و گشت‌زنی مشترک در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن خبر داد.

مشخص نیست آیا این کشورها نیز همان رویه‌ای را پیش خواهند گرفت که کشتی‌های جنگی ایالات متحده در روزهای اخیر، با سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها و کمک به کشتی‌های هدف قرار گرفته‌شده، اتخاذ کردند یا خیر.

شبه‌نظامیان حوثی‌ هم برای مقابله با این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند. محمد البخیتی، یکی از اعضای دفتر سیاسی حوثی‌ها، گفت که گروهش می‌تواند با هر ائتلافی به رهبری ایالات متحده که در دریای سرخ مستقر می‌شود، مقابله کند.

با شروع حمله هوایی و زمینی گسترده اسرائیل به غزه از اواسط اکتبر، حوثی‌ها هشدار دادند کشتی‌هایی را که به نوعی در پیوند با اسرائیل باشند، هدف قرار خواهند داد. این گروه شبه‌نظامی امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده و چندی پیش هشدار داده است که قدرت آن را دارد که سطح تنش‌ها از این هم بالاتر ببرد.

تاکنون چند کشتی در دریای سرخ هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند. حمله روز دوشنبه حوثی‌ها به دو کشتی تجاری «سوان آتلانتیک» و «ام‌اس‌سی‌کلارا» تازه‌ترین نمونه از رشته‌ حملاتی‌اند که در پی جنگ غزه، در دریای سرخ روی می‌دهند؛ مسیر تجاری که ۱۲ درصد مبادلات تجاری جهان از طریق آن صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به خطر افتادن امنیت تنگه باب‌المندب در ورودی جنوبی دریای سرخ هزینه‌ تمام‌شده کالاهایی را که کشتی‌ها در حال جابه‌جایی‌ آن‌ها‌ هستند، افزایش خواهد داد.

اختلال در حمل‌ونقل دریایی این منطقه در وهله نخست موجب افزایش هزینه بیمه‌ کشتی‌هایی می‌شود که در این مسیر تجاری تردد می‌کنند. به طور معمول، کشتی‌ها هنگام عبور از مناطق پرخطر باید به بیمه‌گرشان اطلاع دهند و حق بیمه اضافی بپردازند. به گزارش گاردین، در آغاز دسامبر حق بیمه پرداختی شرکت‌های حمل‌و‌نقل تنها هفت‌صدم درصد ارزش کشتی بود، اما این حق بیمه در روزهای اخیر به پنج‌دهم تا هفت‌دهم درصد افزایش یافته و نتیجه اینکه هزینه حمل‌و‌نقل کالا از طریق دریای سرخ از رقم پیش‌بینی‌شده ده‌ها هزار دلار بالاتر رفته است.

از همین‌رو، دست‌کم هفت شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ کشتیرانی ارائه خدمات حمل‌و‌نقل کالا در دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌‌اند. در آخرین مورد از این تعلیق‌ها، بریتیش پترولیوم روز دوشنبه جابه‌جایی تمام محموله‌های نفت و گازش از طریق دریای سرخ را متوقف کرد.

این شرکت‌ها با وجود طولانی شدن زمان حمل‌ونقل، از مسیرهای جایگزین از جمله دماغه امید نیک در آفریقا استفاده می‌کنند.

بحران در دریای سرخ در حالی ادامه دارد که از آغاز جنگ در غزه، بیش از ۷۰ روز می‌گذرد؛ جنگی خونبار که به گفته وزارت بهداشت غزه، تا روز دوشنبه در اثر آن، بیش از ۱۹ هزار و ۴۰۰ فلسطینی کشته و بیش از ۵۲ هزار تن زخمی شده‌اند.

حمله گسترده ارتش اسرائیل با حمایت تمام‌عیار ایالات متحده به غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل شروع شد؛ حمله‌ای که به گفته اسرائیل، بیش از یک هزار و ۲۰۰ کشته به جا گذاشت و نزدیک به ۲۴۰ نفر نیز به دست حماس گروگان گرفته شدند.

حملات انتقام‌جویانه اسرائیل به غزه با هدف «نابودی حماس» دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را از کشته‌ شدن غیرنظامیان در غزه و گرسنگی و آوارگی روزافزون فلسطینی‌ها نگران کرده است.

بیشتر از جهان