یک کشته و دست‌کم ۳۰ مصدوم در مراسم فاطمیه در روستای برسمنان بابل

دست‌کم ۳۰ نفر از حاضران در این مراسم پس از گازگرفتگی به مراکز درمانی منتقل شدند

عزادای ایام فاطمیه در هیات یا فاطمه زهرا بابل-عقیق

ده‌ها نفر از حاضران در «مراسم فاطمیه» حسینیه روستای برسمنان پس از شرکت در این «مراسم عزاداری و صرف شام» دچار مسمومیت شدند. مرکز اورژانس دانشگاه علوم بابل دلیل این مسمومیت را که به جان باختن دست‌کم یک نفر نیز منجر شد، «گازگرفتگی» به دلیل جدا شدن لوله بخاری و نشت گاز منواکسید کربن اعلام کرد.

سعید رمضانی، رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، عصر یکشنبه، ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)، درباره این مسمومیت گفت: «شنبه‌شب به دنبال نشت گاز منواکسید کربن در حسینیه روستای برسمنان واقع در بخش لاله‌آباد بابل، یک نفر جان باخت و ۲۹ نفر دچار مسمومیت شده و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انتقال یافتند.»

به گفته رمضانی، نخست «در تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ بابل، گزارش یک مورد کاهش سطح هوشیاری در حسینیه روستای برسمنان داده شد که بلافاصله یک دستگاه آمبولانس ۱۱۵ به محل اعزام شد و این فرد را به بیمارستان یحیی‌نژاد بابل منتقل کرد، اما فرد منتقل‌شده در بیمارستان دچار ایست قلبی شد و جان باخت».

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود که در ادامه نیز «طی تماس‌های متعددی با مرکز اورژانس، گزارش چندین مورد تنگی نفس، تهوع و کاهش سطح هوشیاری» در مردم حاضر در حسینیه برسمنان داده شد و همزمان، در تماس‌های متعدد دیگری نیز مسمومیت افرادی که از این مراسم به منزل بازگشته بودند، به اورژانس اطلاع داده شد.

سعید رمضانی افزود که در مجموع از میان افرادی که در حسینیه برسمنان مسموم شده بودند، دست‌کم ۲۹ نفر به مراکز درمانی بابل منتقل شدند که تا ظهر یکشنبه تعدادی از آن‌ها همچنان بستری‌اند و «یک مورد فوتی» از مسموم‌شدگان گزارش شده است.

این مسمومیت هنگامی رخ داد که نزدیک به ۳۰۰ نفر از اهالی روستای برسمنان در جریان برگزاری «مراسم وفات حضرت زهرا» که در جمهوری اسلامی به «ایام فاطمیه» مشهور است، در حسینیه روستای برسمنان واقع در بخش لاله‌آباد بابل، حضور یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که دلیل وقوع این مسمومیت دسته‌جمعی، «جدا شدن لوله بخاری از بدنه آن» بوده که به گازگرفتگی بسیاری از حاضران در حسینیه برسمنان منجر شده است.

در گزارش ایرنا از این حادثه آمده است که «در اواسط مراسم عزاداری، ابتدا یک مرد ۷۵ ساله بیهوش شد» و حاضران تصور کردند که او دچار سکته شده است و «اورژانس او را به بیمارستان منتقل کرد، اما تلاش‌ها برای احیای او نتیجه نداشت و جان باخت».

طبق این گزارش، «بعد از توزیع شام و اتمام مراسم عزاداری ایام فاطمیه»، در حالی‌که مردم در حال خروج از حسینیه روستای برسمنان بودند، «یکی پس از دیگری بر روی زمین افتادند» و این هنگام مسئولان حسینیه پی بردند که «لوله بخاری از بدنه بخاری جدا، و مردم دچار گاز گرفتگی» شده‌اند.

به گفته حسن حسین‌زاده، عضو شورای روستای برسمنان، فردی که در اثر این واقعه جان‌ باخته است، مرد ۷۵ ساله‌ای است که «اولین مسموم گازگرفتگی شنبه‌شب در حسینیه روستای برسمنان» بود.

حسن حسین‌زاده در ادامه گفت که اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای برسمنان برای پیگیری حال مسموم‌شدگان در بیمارستان‌های بابل حضور یافته‌اند، و افزود: «پیکر مرد ۷۵ ساله جان‌باخته در مراسم فاطمیه، روز یکشنبه از بیمارستان یحیی‌نژاد بابل به این روستا انتقال یافته و تشییع و خاکسپاری شده است.»

او همچنین گفت که تعداد افراد مسموم‌شده در مراسم فاطمیه حسینیه این روستا که به بیمارستان‌های بابل منتقل شده‌اند، تا صبح یکشنبه دست‌کم ۳۰ نفر بوده است.

به گفته حسین‌زاده، شماری از مسموم‌شدگان از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند، اما دست‌کم چهار نفر از آنان همچنان بستری‌اند.

پایگاه خبری هرازنیوز نیز گزارش داد که فرد جان‌باخته در جریان گازگرفتگی مراسم «فاطمیه» روستای برسمنان بابل، مردی به نام «پورحسن و ۷۰ ساله» بوده است.

حوادث ناشی از مسمومیت‌ها و نیز گازگرفتگی حین برگزاری مراسم و در مواردی در کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

یکی از حوادث، مسمومیت ۷۵ کارگر زن در۲۰ آذر بود که به گفته مدیرعامل هلال‌احمر اصفهان، بر اثر استشمام گاز منواکسید کربن در شهرک صنعتی راوند استان اصفهان، مسموم شده‌اند.

به گفته مهرداد فرزندی‌پور، رئیس اورژانس  دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مسموم‌شدگان در این شرکت عمدتا کارگران زن بودند که پس از بروز نشانه‌های مسمومیت، به مراکز درمانی منطقه کاشان و آران و بیدگل منتقل شدند.

دلیل این مسمومیت دسته‌جمعی نیز «گازگرفتگی» اعلام شد، اما مقام‌های مسئول در اصفهان و کاشان از اعلام جزئیات و دلایل آن خودداری کردند.

پیش‌تر، رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران با تایید «افزایش سالیانه حوادث گازگرفتگی»، تاکید کرده بود که «دودکش‌ها با سهم حدود ۸۰ درصد»، اصلی‌ترین عامل انتشار گاز سمی مونواکسیدکربن و گازگرفتگی‌اند.

علی شریفیان، نماینده اورژانس کشور نیز در جریان نشست پنجم آذر سال جاری کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی پلیس راهور، با اشاره به آمار گازگرفتگی در کشور، درباره احتمال تشدید گازگرفتگی با شروع فصل سرما، هشدار داد.

شریفیان در این جلسه گفت  که لازم می‌داند «درباره آمار گازگرفتگی در کشور و احتمال افزایش آن، از جمله گازگرفتگی مسافران در فصل سرما به دلیل روشن کردن [اجاق] پیک‌نیکی در داخل کابین وسیله نقلیه و همچنین استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد در اقامتگاه‌های مسافران، اعم از شهری، بین شهری و بین راهی» هشدار داده شود.

به گفته مقام‌های سازمان‌های امدادی، بخش عمده‌ گازگرفتگی‌ها ناشی از «وسایل گرمایشی غیراستاندارد» و «لوله‌های دودکش غیراستاندارد و جدا شدن آن از بخاری» است.

مریم اخگری، رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، نیز ۹ آذر از جان باختن ۲۵۶ نفر در اثر گازگرفتگی ناشی از استنشاق منواکسید کربن، در پنج ماه نخست ۱۴۰۲ خبر داد.

او گفت که استان‌های تهران با جان باختن ۴۴ نفر، خراسان رضوی با جان باختن ۲۷ نفر و اصفهان با جان باختن ۱۹ نفر در پنج ماه اول سال جاری، بیشترین موارد جان‌باختن ناشی از مسمومیت با گاز سمی منواکسید کربن را دارند.