سرمایه‌گذاری مشترک ۲۵ میلیارد دلاری عربستان سعودی و چین

در جریان این کنفرانس، به ۹ شرکت چینی برای افتتاح دفتر مرکزی منطقه‌ای در عربستان سعودی مجوز داده شد

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و چین با حضور نمایندگان شرکت‌هایی از جمله آرامکو و شرکت صنایع پایه عربستان سعودی برگزار شد‌ــ Arabnews

در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و چین بیش از ۶۰ یادداشت تفاهم و توافقنامه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار امضا شد؛ اتفاقی که انتظارها برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی پکن و ریاض را افزایش می‌دهد.

در این کنفرانس سرمایه‌گذاری که روز سه‌شنبه در حاشیه سفر خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، به چین برگزار شد، در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، کشاورزی، گردشگری، معدن و خدمات مالی توافقنامه‌هایی به امضا رسید. در این رویداد به سایر زمینه‌ها از جمله لجستیک، زیرساخت، فناوری و مراقبت‌های بهداشتی نیز پرداخته شد.

به گزارش عرب نیوز، قرارداد قابل‌توجهی که در این کنفرانس به امضا رسید، در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. بر اساس این قرارداد، فدراسیون ورزشی عربستان سعودی و اپراتور برگزارکننده مسابقات ورزش‌های الکترونیکی چین (VSPO) به منظور ارتقای فرصت‌ها، همکاری و مشارکت در ورزش‌های الکترونیکی تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ ۸.۵ میلیارد دلار امضا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت انرژی شرقی چین و گروه هلدینگ «عجلان و برادران» عربستان سعودی نیز برای کشف زمینه‌های همکاری در تولید قرارداد مهمی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار منعقد کردند.

در همین حال وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بخش انرژی، با گروه دولتی سی‌آر‌آر‌سی چین برای توسعه فرصت‌هایی در پادشاهی سعودی قراردادی امضا کرد که توسعه پروژه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ارزش دو میلیارد دلار را در بر می‌گرفت.

در  کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و چین، سران ارشد منطقه از جمله نمایندگانی از شرکت نفت عربستان سعودی معروف به آرامکو و شرکت‌های صنایع پایه عربستان سعودی حضور داشتند.

در جریان این کنفرانس، به ۹ شرکت چینی برای افتتاح دفتر مرکزی منطقه‌ای در عربستان سعودی مجوز داده شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هوآوی، داهوا، شرکت ساخت‌وساز راه‌آهن چین و خدمات ارتباطی چین اشاره کرد.

یک روز پیش از برگزاری این کنفرانس نیز بورس اوراق بهادار عربستان سعودی به منظور تقویت همکاری و کشف فرصت‌های جدید در چندین زمینه با بورس شنژن چین تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد.

این در حالی است که در ماه سپتامبر گروه سعودی «تداول» و بورس شانگهای برای تقویت همکاری و ترویج توسعه متقابل تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده بودند. در ماه نوامبر هم بانک مرکزی عربستان سعودی و بانک خلق چین یک قرارداد مبادله ارز محلی به ارزش ۶.۹۳ میلیارد دلار امضا کردند.

در ماه ژوئن،‌ دهمین همایش بزرگ اقتصادی چین و جهان عرب با حضور کارشناسان و مقام‌های اقتصادی در پایتخت عربستان سعودی افتتاح و قراردادهایی میان پکن و ریاض امضا شد؛ قراردادهایی که به نظر می‌رسید نقطه آغازی برای همکاری‌های روبه‌توسعه میان عربستان سعودی و چین باشد. در آن زمان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در یک سخنرانی تاکید کرد: «جای تعجب نخواهد بود اگر به‌زودی اخبار بیشتری در مورد سرمایه‌گذاری مشترک عربستان سعودی و چین بشنوید.»

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان همچنین گفت که عربستان سعودی به‌جای رقابت، خواهان همکاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان است و بر «هم‌افزایی میان پکن و ریاض» تاکید کرد.

بیشتر از اقتصاد