واکنش‌ طالبان به حمله تروریستی خیبرپختون‌خوا؛ «پاکستان برای تامین امنیتش تلاش کند»

وزیر ایالت بلوچستان پیشنهاد حمله پهپادی به پناهگاه‌ مهاجمان در خاک افغانستان را مطرح کرد

تیم نجات پس از حمله مرگبار در خیبرپختون‌خوا در حال بررسی منطقه برای نجات قربانیان‌ــ AFP

یک روز پس از حمله مرگبار به یک مرکز پلیس در منطقه قبایلی دیره اسماعیل‌خان در ایالت خیبرپختون‌خوا پاکستان، برخی مقام‌های کنونی و پیشین پاکستان این حمله را مستقیما به افغانستان ربط دادند و مدعی شدند که منشا این «حمله تروریستی» در افغانستان است.

یک مقام پاکستانی در واکنش به این حمله حتی پیشنهاد حمله هوایی به مواضع مهاجمان در خاک افغانستان و استفاده از پهپادهای آمریکایی برای این مقصد را مطرح کرد.

با این حال طالبان نه‌تنها دست داشتن در حملات در خاک پاکستان را رد می‌کنند که زیر بار حضور گروه‌های مهاجم پاکستانی در خاک افغانستان هم نمی‌روند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در یک پیام صوتی که از رادیو تلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان) منتشر شد، در پاسخ به انتقاد مقام‌های پاکستانی از طالبان پس حمله مرگبار اخیر در خیبرپختون‌خوا، تاکید کرد که این حملات هیچ ربطی به افغانستان ندارند.

او گفت: «در صورتی که دولت پاکستان اطلاعاتی را که درباره این حملات دارد با ما به اشتراک بگذارد، ما در مورد آن تحقیق خواهیم کرد.» مجاهد دولت پاکستان را به ناتوانی در تامین امنیت کشورش متهم کرد و گفت که پاکستان باید خود جلو حملات تروریستی در خاکش را بگیرد زیرا «محل وقوع حادثه در خاک پاکستان و کیلومترها دورتر از افغانستان است». او افزود که «ربط دادن هر مشکل به یک کشور دیگر راه‌حل مسئله نیست.»

یک حمله تروریستی در صبح سه‌شنبه ۲۱ آذر، پایگاه پلیس دارابان در دیره اسماعیل خان را هدف قرار داد. در این حمله که با یک کامیون مملو از مواد منفجره و نیز هجوم مهاجمان مسلح انجام شد، ۲۳ نیروی امنیتی پاکستان کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه تحریک جهاد پاکستان به عهده گرفته که ظاهرا یک گروه نوظهور است و هنوز مشخص نیست با تحریک طالبان پاکستانی در ارتباط باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان، در پیامی در اکس نوشت که حمله تروریستی اخیر در خیبرپختون‌خوا از همه خط قرمزهای امنیت ملی پاکستان عبور کرده است. او به‌صراحت مدعی شد که این حمله از خاک افغانستان طراحی و اجرا شده است و طالبان افغانستان را به حمایت و رهبری طالبان پاکستانی متهم کرد.

او به دولت پاکستان پیشنهاد داد تروریسم در افغانستان را سرکوب کند. جان اچکزی گفت: «تظاهرات علیه طالبان کافی نیست، باید حملات تلافی‌جویانه به افغانستان ترتیب دهیم.» او مشخصا به دولت پاکستان پیشنهاد داد که «حملات ویژه هدفمند در خاک افغانستان، حملات هوایی، اخراج همه مهاجران افغان از پاکستان، بستن مرزها با افغانستان و در آخر استفاده از پهپادهای آمریکایی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان» را اجرایی کند.

اچکزی که پیش از این نیز در مورد حمایت طالبان افغانستان از طالبان پاکستانی ادعاهایی را مطرح کرده بود، افزود: «به طالبان افغان پیام بفرستید: ما دیگر هیچ بازی دوگانه‌ای را تحمل نخواهیم کرد.»

در همین حال، خواجه محمدآصف، وزیر دفاع دولت پیشین پاکستان، که پیش از این طالبان افغانستان را «نیروهای آزادی‌بخش» خوانده بود، پس از این حمله خونین، در پیامی در حساب کاربری‌اش در اکس نوشت: «تشدید موج مداوم تروریسم [در پاکستان] این تصور را تقویت می‌کند که منشا این تروریسم تنها در آن سوی مرز در افغانستان است.»

او گفت که کشور «برادر و همسایه» نباید اجازه دهد از خاکش علیه پاکستان استفاده شود. او به روابط ۵۰ ساله افغانستان و پاکستان اشاره کرد و افزود که اکنون بیش از پنج میلیون مهاجر افغان در خاک پاکستان زندگی می‌کند که تنها یک‌چهارم‌ آن‌ها اجازه اقامت دارند. او نوشت: «تروریسم از منشا افغانستان و حمله به تمامیت ارضی کشور ما بر همه این روابط تاریخی و برادرانه تاثیر می گذارد.»

مقام‌های پاکستانی در دو سال گذشته بارها، پنهان و آشکار، ادعای همکاری طالبان افغانستان با گروه‌های شبه‌نظامی پاکستانی را مطرح کرده‌اند، اما در ماه‌های اخیر، آصف درانی، فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان، و حتی وزیران دولت موقت پاکستان این ادعا را آشکارا به زبان آورده‌اند.

گزارش‌های امنیتی سازمان ملل متحد و برخی نهادهای امنیتی آمریکایی و حتی روسی، نیز نشان می‌دهند که در دو سال گذشته گروه‌ تروریستی القاعده و تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان آشکارا فضایی باز و بلامانع در اختیار داشته‌ و از این فرصت برای طراحی حملات، پرورش نیرو و برنامه‌ریزی برای اجرای حملات در خاک کشورهای همسایه افغانستان استفاده کرده‌اند.

بیشتر از جهان