کلاهبرداری وزارت راه و شهرسازی و تهدید متقاضیان

دولت متقاضیان مسکن ملی را تهدید کرد که در صورت واریز نکردن پول اضافه از پروژه حذف خواهند شد

متقاضیان مسکن ملی روز شنبه هجدهم آذر در اعتراض به تحویل‌نگرفتن خانه‌هایی که پول آن را سال‌ها قبل پرداخت کرده‌اند، مقابل وزارت راه و شهرسازی در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع پس از آن شکل گرفت که وزارت راه و شهرسازی آنان را به حذف از پروژه تهدید کرد. 

به گفته حاضران در این تجمع اعتراضی، در پیامکی که به‌تازگی برای آن‌ها فرستاده شده، آمده است که در صورت واریز نکردن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان (بسته به میزان آورده اولیه) تا تاریخ ۲۰ آذر، از پروژه مسکن ملی حذف خواهند شد. این تهدید به حذف متقاضیان، درحالی است که از ابتدای ثبت‌نام و بدون امضای قرارداد، پیوسته مبالغی از آن‌ها دریافت شده و از سوی دیگر پاسخگویی به آن‌ها صورت نگرفته و هیچ واحد مسکونی نیز به آن‌ها تحویل داده نشده است. برخی از این افراد تاکنون بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان بابت واحدهای ۲۷۰ میلیون تومانی مسکن ملی پول واریز کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از حاضران در این تجمع اعتراضی گفت: «الان نزدیک به چهار سال است که برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌ایم. بدون هیچ قراردادی و هیچ مدرکی که بتوانیم به وسیله آن از آینده مطلع شویم. در آن زمان، به ما ساخت واحدها در مدت دو سال با آورده ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را وعده دادند. قیمت ساخت واحدها در آن سال و بر اساس گفته خود دولت متری دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان براورد شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه مسکن ملی در دولت حسن روحانی کلید خورد و هنوز به سرانجام نرسیده است. حسن روحانی متعهد شد در قبال دریافت آورده‌ای ۲۷۰ میلیون تومانی، واحدهایی تحت عنوان پروژه مسکن ملی به مردم تحویل دهد. شهریور ۱۴۰۲ اعلام شد که دولت تصمیم گرفته است برای کاهش هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد جامعه، برخی از این واحدها را در مرحله «اتمام سفت‌‌‌کاری و بدون نازک‌‌‌کاری کامل» تحویل بدهد.

اجرای این پروژه مدت زمان بسیاری طول کشیده و به مرور زمان هزینه پایان دادن به این پروژه نیز افزایش یافته است. به طوری که هزینه ساخت هر متر مسکن که در سال ۱۳۹۸ معادل دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان براورد شده بود حالا به حدود ۱۵ میلیون تومان رسیده است.

تجارت نیوز در گزارشی اعلام کرد پروژه مسکن ملی پردیس با وجود واریز منظم آورده‌ها و درخواست واریز آورده ۲۵۰ میلیون تومانی، تاکنون کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. یکی از متقاضیان نیز با تایید این خبر گفت: «با وجود آنکه آورده‌ها تا به حال به صورت منظم واریز شده، پروژه تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش رفته است و از آنجا که آورده و قیمت نهایی مشخص نیست، پیمانکار هم برای تحویل واحدها تعجیل نمی‌کند.»

به گفته این شهروند هزینه تمام‌شده به قیمت روز محاسبه می‌شود؛ یعنی اگر پیمانکار از متقاضی پول بگیرد می‌تواند واحد را هر تاریخی که بخواهد تحویل دهد، چرا که قراردادی وجود ندارد. او همچنین تاکید کرد که این موارد از روز اول برای آن‌ها مشخص نبوده است.