حکمتیار: رویکرد آمریکا در قبال طالبان تغییر کرده است

حکمتیار گفت که آمریکا فهرستی را به طالبان داده است که بر اساس آن حکومت فراگیر تشکیل دهند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی - رسانه‌های اجتماعی

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، در یک جلسه آنلاین با اعضای حزبش -که روز جمعه، ۱۷ آذر در صفحات مجازی منتشر شد- گفت آمریکا رویکردش را در قبال طالبان تغییر داده و این گروه را تهدید کرده است که اگر به مواد توافق‌نامه دوحه عمل نکنند، از مخالفان طالبان حمایت خواهد کرد.

حکمتیار گفت این‌که مخالفان طالبان اخیرا در کشورهای مختلف از‌جمله روسیه، تاجیکستان، نروژ و اتریش نشست برگزار می‌کنند، نشانه حمایت کشورهای دیگر از این گروه‌های مخالف است. او گفت: «احتمالا در پشت این برنامه‌ها کشورهایی قرار دارند که منافعی در افغانستان دارند و می‌خواهند به این ترتیب به طالبان فشار وارد کنند.»

او همچنین مدعی شد: «به نظر می‌رسد زبان آمریکا در مورد طالبان تغییر کرده است.»

حکمتیار گفت که آمریکا از طالبان خواسته است که بر اساس توافق‌نامه صلح دوحه، «حکومت فراگیر» تشکیل دهند. او افزود: «بر اساس اطلاعات، آمریکا فهرستی از افراد [چهره‌های سیاسی افغانستان] را تهیه کرده و به طالبان سپرده است تا براساس آن حکومت فراگیر تشکیل دهند.»

این چهره سیاسی که ظاهرا هم‌سو با طالبان است و از رژیم طالبان با عنوان «امارت اسلامی» یاد می‌کند، گفت آمریکا بر طالبان فشار وارد کرده و آن‌ها را تهدید کرده است که «اگر مطابق خواست‌های آمریکا عمل نکنند، از مخالفان طالبان حمایت خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکمتیار که سال گذشته به‌طور مستمر پس از هر نماز جمعه در مسجد خودش در حضور هوادارانش سخنرانی‌های آتشین سیاسی می‌کرد و سپس آن را در تلویزیون شخصی خودش منتشر می‌کرد، در ماه‌های اخیر پس از آن‌که هدف حمله تروریستی قرار گرفت، مهر سکوت بر لب داشت.

این رهبر کهنه‌کار پشتون‌تبار که در گذشته نیز از ایده انتحار و جهادگرایی در نوع افراطی آن دفاع می‌کرد، هنوز در افغانستان زندگی می‌کند و هرچند طالبان جایگاهی برای او در حکومتشان مشخص نکرده‌اند، اما او گاهی به حمایت و گاهی به مخالفت با طالبان می‌پردازد.

حکمتیار در آخرین صحبت‌هایش که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، گفت برگزاری نشست‌ میان چهره‌های سیاسی مخالف طالبان که در ماه‌های اخیر در مسکو، دوشنبه و وین اتفاق افتاد، نشانه‌ هشدار کشورهای غربی به طالبان است.

این در حالی است که نشست مخالفان طالبان در مسکو پس از به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، نخستین موردی بود که روسیه از چهره‌های مخالف طالبان میزبانی کرد.

در همین حال، برگزاری این نشست و سپس نشست وین به رهبری احمد مسعود و حضور چهره‌های مختلف سیاسی، سبب نگرانی طالبان نیز شد.

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان، هم‌زمان با برگزاری نشست وین در ۱۲ آذر، طی یک سخنرانی در کابل به برگزاری نشست‌های مخالفان طالبان در کشورهای خارجی واکنش نشان داد و  گفت این نشست‌ها برای «بدنام کردن  نظام» برگزار می‌شوند. او برگزاری چنین نشست‌هایی را غیرقانونی خواند.

این در حالی است که طالبان خود از هیچ قانون مشخصی پیروی نمی‌کنند و مرز قانون و بی‌قانونی در افغانستان از دو سال پیش قابل‌تفکیک نیست.