سفر راشد غنوشی به ترکیه با انتقادات گسترده ای رو به رو شد

ممکن است راشد غنوشی از سمت ریاست مجلس تونس کنار زده شود

شماری از نمایندگان پارلمان تونس خواستار سلب رأی اعتماد از راشد غنوشی، رئیس مجلس این کشور شده اند. عکس از: ‏AFP‏

سفر اخیر راشد غنوشی، رهبر جنش نهضت تونس و رئیس مجلس این کشور به ترکیه، با موج شدیدی از مخالفت ها و انتقادات مواجه شده و خشم بسیاری از رهبران سیاسی و فعالان تونس را بر انگیخته است، برخی از شخصیت های تونس این سفر را نقض حاکمیت ملی دانسته و شماری دیگر تأکید دارند که راشد غنوشی بایستی از سوی شورای امنیت ملی کشور مورد بازخواست قرار گیرد.

در همین راستا و پس از بازگشت راشد غنوشی از ترکیه، بسیاری از نمایندگان مجلس تونس مخالفت خود را با سفر رئیس پارلمان به ترکیه و دیدار وی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن کشور ابراز کرده و شماری از نمایندگان اقدام اخیر راشد غنوشی را در مغایرت با حاکمیت ملی کشور تلقی می کنند، زیرا رئیس مجلس بدون هماهنگی با دولت تونس، به ترکیه سفر کرده و با اردوغان که به عنوان یک جهت درگیر در بحران ویرانگر لیبی به شمار می رود، ملاقات کرده است.

در پیوند به این موضوع، منجی الرحوی، یکی از نمایندگان مجلس تونس، گفت سفر اخیر راشد غنوشی به ترکیه می تواند تهدیدی برای امنیت ملی محسوب شود و رئیس مجلس بایستی در برابر شورای امنیت ملی تونس پاسخگو باشد و علت سفر خود را به ترکیه روشن کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الرحوی، علاوه کرد: آیا راشد غنوشی طرح اعزام جوانان تونسی به جنگ لیبی را با اردوغان در میان گذاشته و در این زمینه با وی به بحث و بررسی پرداخته است؟ البته تحولات اخیر منطقه و کشف مقداری سلاح و جنگ افزار در تونس که گفته می شود از ترکیه ارسال شده است، می تواند بر صحت این مدعا تأکید کند، به ویژه این که رابطه آنکارا با جنگجویان وابسته به داعش که به گونه ای تدریجی به سوی تونس در حرکت هستند، برای هیچ کسی پوشیده نیست. آنچه باعث نگرانی بیشتر می شود این است که راشد غنوشی ممکن است در دیدار با اردوغان، موضوعاتی را مطرح کرده باشد که به امنیت ملی تونس تعلق می گیرد و می تواند تهدیدی برای ثبات و امنیت تونس تلقی شود. دیدار راشد غنوشی با اردوغان، زمانی صورت می گیرد که خطر بحران رو به گسترش لیبی، بر سراسر این پهنه سایه افکنده است و ترکیه سعی دارد در امور لیبی و سایر کشورهای منطقه دست درازی و دخالت کند، بنابر این، سفر راشد غنوشی به ترکیه، برای ملت تونس یک اقدام نگران کننده است.

الرحوی افزود: سفر راشد غنوشی به ترکیه در مغایرت با موضع گیری رسمی دولت تونس است، زیرا دولت تونس به صراحت اعلام کرده است که این کشور قصد دخالت در بحران لیبی را نداشته و نمی خواهد از طرف های درگیر در این بحران حمایت کند. وی با بیان اینکه غنوشی حق مطرح کردن موضوعاتی را که به مسائل امنیت ملی تعلق می گیرد، با رئیس جمهور ترکیه ندارد، گفت: دفتر مرکزی سازمان اخوان المسلمین در ترکیه است و اردوغان در حال حاضر به عنوان رهبر این سازمان، ایفای نقش می کند و با توجه به این که جنبش نهضت تونس به عنوان شاخه ای از اخوان المسلمین محسوب می شود، بنابر این، دیدار راشد غنوشی با رجب طیب اردوغان می تواند تهدیدی برای امنیت تونس باشد.

از سوی دیگر، فراکسیون "حزب قانونی آزاد" با اشاره به عواقب و پیامدهای سفر راشد غنوشی به ترکیه، خواستار سلب رأی اعتماد از راشد غنوشی، رئیس پارلمان شده است.

همچنان غازی الشواشی، دبیر کل "جریان دموکراتیک" معتقد است که دیدار راشد غنوشی با رئیس جمهور ترکیه، نه تنها به حیثیت و اعتبار تونس لطمه وارد کرده بلکه هنجارهای دیپلماتیک را نیز زیر پا گذاشته است و راشد غنوشی در این سفر، دست به اقداماتی زده است که اختیارات رئیس جمهور تونس را زیر سوال می برد.

در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس، راشد غنوشی خاطر نشان کرد که سفر وی به ترکیه ربطی با مسائل ملی نداشته و در چارچوب فعالیت های جنبش نهضت صورت گرفته است و البته این سفر مدت ها پیش برنامه ریزی شده و هیچ ارتباطی به عدم موفقیت دولت حبیب الجملی در کسب رای اعتماد مجلس، ندارد.

با آن که طبق قانون اساسی تونس، رئیس مجلس می تواند همزمان با تصدی سمت ریاست مجلس، مسئولیت رهبری حزب خود را نیز به دوش داشته باشد، اما از آن جا که راشد غنوشی هم در مجلس و هم در مسائل داخلی حزب، با ناکامی رو به رو بوده است، شمار زیادی از اعضای ارشد جنبش نهضت خواستار کناره گیری راشد غنوشی از ریاست حزب شده اند. از این جهت انتظار می رود که راشد غنوشی در نشست آینده جنبش نهضت که قرار است تا چند ماه دیگر برگزار شود، سمت رهبری جنبش نهضت را از دست بدهد.

البته، از هنگام رسیدن راشد غنوشی به ریاست مجلس، کشمکش های سیاسی و ایدئولوژیک در پارلمان تونس افزایش یافته و نمایندگان مجلس به جای این که به مسائل ملی بپردازند، درگیر اختلافات فکری روز افزون شده و در این میان شماری از ائتلاف های سیاسی، جنبش نهضت را مسئول درگیری های اخیر در کشور می دانند. با توجه به اوج گیری بی سابقه اختلافات و ناسازگاری ها در پارلمان، مردم تونس نسبت به آینده اوضاع در کشور ابراز نگرانی می کنند، زیرا نمایندگان مجلس آن چنان درگیر اختلافات درونی شده اند که دیگر فرصتی برای انجام مسئولیت های ملی خود پیدا نمی کنند.

پرسشی که در فرجام مطرح می شود این است که آیا تلاش های که در راستای سلب اعتماد راشد غنوشی از سمت ریاست مجلس ادامه دارد، می تواند به موفقیت برسد یا خیر؟

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia