کانون توجه نتفلیکس؛ زنان عرب در جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ

وقتی نوبت به انتخاب می‌رسد، نتفلیکس به «داستان‌هایی که اصیل و همدلانه‌اند علاقه دارد

نتفلیکس، غول پخش‌کننده جهانی، در جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ جده که قرار است تا ۹ دسامبر ادامه داشته باشد، در برنامه «زیرا او خلق کرد» (Because She Created) شرکت می‌کند؛ اقدامی که استعدادهای زن در جهان عرب را در این رویداد در کانون توجه قرار می‌دهد.

سازمان‌دهندگان روی عضوا بدر، هنرمند بینارشته‌ای سعودی-آمریکایی و ستاره فیلم محلی آینده نتفلیکس «NAGA»، فاطمه البناوی، نویسنده، هنرمند، بازیگر و کارگردان عربستانی که در آستانه اکران اولین کارگردانی خود با نام «Basma» است و حیا عبدالسلام که سازنده اصلی و خلاق سریال کویتی نتفلیکس «Devil’s Advocate» است، تمرکز کرده‌اند.

بدر درباره این برنامه با عرب نیوز صحبت کرد و گفت این بسیار اهمیت دارد، زیرا «ما زنان داستان‌های زیبا و قدرتمندی برای گفتن داریم و حمایت صنعت نه‌تنها برای ادغام بهتر ما، بلکه همچنین شناخت کار و داستان‌های عالی که بسیاری از زنان فوق‌العاده عرب برای اولین بار بیان می‌کنند، موردنیاز است.»

نوحه الطیب، مدیر محتوای خاورمیانه، آفریقا و ترکیه در نتفلیکس، این احساسات را تکرار کرد و به عرب نیوز گفت که توجه به زنان به‌ویژه در مورد صنعت فیلم در منطقه بسیار مهم است.

الطیب گفت: «این برای داستان‌سرایی اصیل بسیار مهم است. تقویت صداهای کمتر شنیده‌شده که شامل زنان عرب می‌شود، به افراد بیشتری فرصت می‌دهد تا زندگی خود را در صفحه‌نمایش ببینند. فیلم‌سازان زن عرب در حال تغییر دیدگاه‌ها و ایجاد انقلابی در صنعت فیلم در منطقه هستند، فیلم‌های نامزد اسکار را خلق کرده‌اند و منطقه را در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و پلتفرم‌های بزرگ نمایندگی می‌کنند. واضح است که آن‌ها داستان‌های مهمی برای گفتن دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الطیب در ادامه به برخی از پروژه‌هایی اشاره کرد که این ابتکار طی سال‌ها از آن‌ها حمایت کرده است، ازجمله برنامه نویسندگی «زیرا او خلق کرد»، صندوق سرمایه خلاقانه AFAC-Netflix و «زنان در فیلم» که یک برنامه آموزشی برای استعدادهای در حال ظهور است.

او افزود: «از آنجا که (او خلق کرد)، درحالی‌که در جهان عرب به دنیا آمده، تلاشی بدون مرز است. از طریق محتوای خدمات، کمک‌های مالی، ابتکارات ارتقای مهارت و حضور در جشنواره‌های فیلم منطقه‌ای، ما راهی برای داستان‌نویسان زن فراهم می‌کنیم تا به شکستن سقف شیشه‌ای زنان در صنعت سرگرمی کمک کنند.»

او اضافه کرد که وقتی نوبت به انتخاب می‌رسد، نتفلیکس به «داستان‌هایی که اصیل و همدلانه هستند علاقه دارد. داستان‌هایی با مضامین جهانی که جذابیت وسیع‌تری دارند و می‌توانند با اعضای ما در خانه ارتباط برقرار کنند.».

وقتی حرف از تشویق جوانان عربستان سعودی به دیدن فیلم به‌عنوان یک حرفه مناسب مطرح می‌شود، این بازیگر معتقد است که تحصیلات نکته کلیدی است.

او افزود: «هنر برای همه است و اگر کسی بخواهد این ریسک را بپذیرد، می‌تواند شغل مناسبی باشد. هنرمند بودن آسان نیست، یک شغل احساسی و پرخطر است، چراکه همه نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، اما دقیقا به همین دلیل است که ادغام هنر در آموزش رسمی برای حمایت از نسل‌های آینده و حمایت از انتخاب‌های شغلی آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.»

بیشتر از فیلم