طالبان ۱۶ تن از اعضای خانواده یک نظامی پیشین را بازداشت و زندانی کردند

همسر و کودک دو ساله این نظامی پیشین هنگام بازگشت از ایران در مرز نیمروز بازداشت شدند

یک عضو طالبان در حال نظارت از زندان در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار-SHAFIULLAH KAKAR/AFP

شهزاده رستم، افسر امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، می‌گوید طالبان ۱۶ عضو خانواده‌اش، از جمله همسر و فرزند دو ساله‌اش را در تخار در شمال شرق افغانستان بازداشت و زندانی کرده‌اند. شهزاده رستم به ایندیپندنت فارسی گفت همسرش، که شهروند تاجیکستان است، روز یکشنبه گذشته، هنگام ورود به افغانستان در مرز نیمروز بازداشت شد. علی، پسر دو ساله شهزاده، و همسرش اکنون در زندان طالبان نگهداری می‌شوند.

این نظامی پیشین افزود که  طالبان هم‌زمان با بازداشت و زندانی کردن همسر و فرزندش، شماری از اعضای خانواده‌اش، از جمله برادران و پسرعموهایش را نیز بازداشت و زندانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهزاده رستم، که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان به ایران پناه برد و تا کنون از ترس بازداشت و شکنجه به افغانستان بازنگشته است، در مورد دلیل بازداشت و زندانی شدن اعضای خانواده‌اش گفت: «پس از سقوط نظام جمهوری، من هیچ‌گونه فعالیت نظامی و سیاسی نداشته‌ام. در این مدت، نه به‌نفع طالبان کار کرده‌ام و نه علیه طالبان. ممکن است طالبان فکر کنند من با گروه‌های مخالف آنان کار می‌کنم، اما من نمی‌خواهم دیگر اسلحه به دست بگیرم.»

با وجود اینکه سه روز از بازداشت و زندانی شدن اعضای خانواده این افسر نظامی پیشین می‌گذرد، هنوز دلیل بازداشت و زندانی شدن آنان مشخص نیست. شهزاده رستم گفت یک شبانه‌روز پس از بازداشت شدن همسر و فرزندش در نیمروز از آن‌ها بی‌خبر بود تا اینکه اعضای خانواده‌اش در تخار دریافتند که او در زندان طالبان است.

شهزاده رستم، افسر امنیت ملی دولت پیشین افغانستان-ارسالی به ایندیپندنت فارسی
 

همسر شهزاده رستم که شهروند تاجیکستان است نیز در دو سال گذشته در ایران زندگی می‌کرده است. او روز یکشنبه گذشته برای دیدار با بستگانش راهی افغانستان شد، ولی در حین ورود بازداشت و زندانی شد. شهزاده افزود که همسرش اقامت قانونی افغانستان را دارد و آنان عقدنامه رسمی دارند و به‌لحاظ قانونی مشکلی در این مورد وجود ندارد.

هم‌زمان با بازداشت اعضای خانواده شهزاده رستم، احسان‌الله، یکی دیگر از نظامیان پیشین، در اثر شکنجه در زندان طالبان در تخار جان باخت. منابع مطلع در تخار تایید کردند که احسان‌الله در امنیت ملی دولت پیشین افغانستان کار می‌کرد و اخیرا طالبان او را در تخار بازداشت و زندانی کرده بودند. جسد احسان‌الله روز سه‌شنبه به خانواده تحویل داده شد، اما هنوز دلیل طالبان برای بازداشت و قتل او در زندان روشن نشده است.

احسان‌الله، سرباز امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان-ارسالی به ایندیپندنت فارسی
 

در بسیاری از موارد، طالبان نظامیان پیشین را به‌اتهام همکاری با جبهه‌های نظامی، از جمله جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی، بازداشت و زندانی می‌کنند. اما، در برخی موارد، فرماندهان طالبان نظامیان پیشین را با هدف به دست آوردن پول و اسلحه بازداشت می‌کنند.

در پی سلطه طالبان بر افغانستان، صدها تن از نظامیان دولت جمهوری بازداشت، زندانی، شکنجه، و اعدام شدند. گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیده‌بان حقوق بشر، و سازمان عفو بین‌الملل در دو سال گذشته پیوسته درباره بازداشت و شکنجه نظامیان پیشین گزارش داده‌اند و از سازمان ملل خواسته‌اند که طالبان را در برابر این عملکردشان پاسخگو کنند و مسئول بدانند.