راکت‌های حزب‌الله چقدر خطرناک‌اند؟

حزب‌الله ادعا می‌کند ۱۵۰هزار موشک دارد، اما چنین زرادخانه‌ای دشواری‌ها و محدودیت‌های خاص خودش را دارد

دیدار حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در لبنان، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳‌- Hezbollah's Media Office/AFP

ظرفیت نظامی حزب‌الله لبنان از جمله انبارهای بزرگ موشک و سکوهای پرتاب مخفی‌اش نگرانی اسرائیلی‌ها را برانگیخته است. اما ارتش اسرائیل چه اطلاعاتی دارد و چگونه می‌تواند با این تهدید مقابله کند؟

به نوشته وای‌نت، برآورد می‌شود که حزب‌الله ۱۵۰ هزار راکت و موشک زمین به زمین دارد. کشورهای معدودی در جهان شماری بیشتر از این در زرادخانه‌شان دارند. پس از پایان جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان با اسرائیل، حزب‌الله تقریبا هر نوع راکتی که جمهوری اسلامی می‌تواند به دست بیاورد یا تولید کند، یا بخرد جمع‌آوری کرده است.

بیش از نیمی از زرادخانه جنوب لبنان متشکل از موشک‌های گراد کالیبر ۱۲۲ میلی‌متری و نمونه‌های مشابهی است که برد ۲۰ تا ۴۰ کیلومتری دارند. دقت آن‌ها بسیار پایین است اما هدف از این آتشبار بزرگ بیش از آنکه اصابت مستقیم باشد ایجاد ترس است.

در رده بالاتر راکت‌های سنگین است، راکت‌های فجر-۵ ساخت ایران که تا ۸۰ کیلومتر برد دارد و گروه‌های شبه‌نظامی نیز از غزه شلیک می‌کردند. حزب‌الله راکت‌ خیبر-۱ با برد تقریبی ۱۰۰ کیلومتر را نیز در اختیار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله تسلیحات قدرتمندتر دیگری مانند راکت‌های زلزال ۱ و ۲ را هم در زرادخانه‌اش دارد، که نمونه به‌روز‌شده راکت‌های لوناس روسیه است.

در راس این هرم، موشک زمین به زمین فاتح‌ـ‌۱۰ با برد بیش از ۲۴۰ کیلومتر قرار دارد. در حقیقت، این موشک نمونه زمین به زمین زلزال است که از جی‌پی‌اس استفاده می‌کند تا مسیر پرواز تا هدف را تنظیم کند. این سلاح دقیق‌تر از بقیه است اما موانع موجود می‌تواند سبب شود که با فاصله چند ده متری به هدف اصابت نکند.

برخی از این راکت‌ها از خندق‌های پرتاب و بسیاری از پرتابگرهای متحرک شلیک می‌شوند. برخی روی کامیون‌های سنگین سامانه گراد قرار می‌گیرند، و بسیاری دیگر روی کامیون‌های کوچک‌تر و سریع‌تر.

از آن‌جا که این پرتابگرها قابل استفاده مجددند، حزب‌الله نهایت تلاشش را برای محافظت از آن‌ها می‌کند و پس از استفاده، به‌سرعت پنهانشان می‌کند.

بسیاری از راکت‌های حزب‌الله در انبارها، تونل‌ها، پناهگاه‌ها و روی خودروهایی قرار دارند که در مخفیگاه‌‌ها گذاشته شده‌اند. اما هیچ انبار تسلیحاتی در مقابل حمله هوایی مصون نیست. به همین دلیل است که حزب‌الله در سال‌های اخیر تا این اندازه روی موشک‌های ضدهواپیمای پیشرفته سرمایه‌گذاری کرده است.

در برخی بخش‌ها، راکت‌ها از مجتمع‌های نظامی واقع در شهرها و روستاها پرتاب می‌شوند، و همین عملیات اسرائیل علیه آن‌ها را دشوار می‌کند. اما با آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه و فرار هزاران روستایی از جنوب لبنان، این مجتمع‌های نظامی و پرتابگرها به هدف‌های ساده‌تری تبدیل شده‌اند.

لجستیک راکت‌ها مشکلی دیگر است. مدیریت این تعداد راکت و پرتابگر در منطقه‌ای پنج برابر بزرگ‌تر از غزه دشوار است. حزب‌الله هنوز به پرتابگرهای ثابت و لجستیک محدود متکی است که ضعف‌های خاص خودش را به همراه دارد.

وای‌نت در ادامه می‌نویسد راه‌حل اسرائیل برای راکت‌های حزب‌الله رهگیری و هدف قرار دادن آن‌ها با کارآمدترین سامانه‌های پدافند هوایی است.

حزب‌الله در شرایطی متفاوت با حماس قرار دارد، گروهی شیعه میان خیل رقبای سیاسی و مذهبی که سال‌ها است با یکدیگر رقابت و درگیری دارند. بنابراین، حزب‌الله وارد برخی محدوده‌ها نمی‌شود تا از دردسر غیرضروری اجتناب کند.

اگر حزب‌الله لبنان را وارد جنگ با اسرائیل کند، بخش زیادی از حمایت مردمی، زیرساخت‌ها، و نفوذش را از دست می‌دهد.

حزب‌الله همچنین منافع تجاری در قاچاق مواد مخدر، موسسات مالی، و راکت‌هایی دارد که رقبایش ممکن است بخواهند از چنگش درآورند.

به نوشته این خبرگزاری اسرائیلی، طی سال‌ها، جمهوری اسلامی میلیاردها دلار روی حزب‌الله سرمایه‌گذاری کرده و آن را به سازمانی قدرتمندتر تبدیل کرده است. علاوه بر گسترش نفوذ شیعه، هدف از تاسیس حزب‌الله مین‌گذاری مسیر اسرائیل بوده است. هرگونه حمله اسرائیل به ایران، زرادخانه حزب‌الله را فعال خواهد کرد و در فرایند نظامی اختلال ایجاد می‌کند.

اگر تهران بخواهد یک گروه شبه‌نظامی جایگزین ایجاد کند، هزینه‌اش بالا خواهد بود و سال‌ها طول می‌کشد تا قدرت بگیرد. در این بین، جمهوری اسلامی پیش از تکمیل پروژه ساخت تسلیحات هسته‌ای، در معرض تحرک نظامی غرب آسیب‌پذیر خواهد بود. بنابراین، درگیری لبنان در جنگ به‌هیچ‌وجه در راستای منافع جمهوری اسلامی نیست.

به‌رغم رجزخوانی‌های علنی، حزب‌الله قصد ندارد مرگ خودش را در این جنگ رقم بزند. با وجود این، راکت‌پرانی‌ها از لبنان به اسرائیل همچنان ادامه دارد.

بیشتر از جهان