از زرادخانه حزب‌الله لبنان چه می‌دانیم؟

حزب‌الله تنها گروه لبنانی است که تسلیحاتش را پس از پایان جنگ داخلی لبنان هم حفظ کرد و اکنون ذخایرش نسبت به ارتش ملی این کشور غنی‌تر است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز شنبه بیستم آبان‌، در ششمین هفته پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، در دیدار با سربازان مستقر در مرز لبنان به حزب‌الله هشدار داد که ورودش به این جنگ به ویرانی گسترده در لبنان منجر خواهد شد. او تاکید کرد که اگر حزب‌الله اشتباهی مرتکب شود، بهای آن را در درجه اول شهروندان لبنان خواهند پرداخت.

این هشدارها در حالی داده می‌شوند که حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی تحت‌حمایت ایران، به اتکای زرادخانه بزرگی که طی دهه‌ها انبار کرده است، همچنان به تهدید اسرائیل ادامه می‌دهد.

دور تازه درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل هشتم اکتبر، یک روز پس از آغاز جنگ اخیر از سوی حماس، آغاز شد. البته حزب‌الله تاکنون خود را تا حد زیادی به هدف قرار دادن مکان‌هایی در نزدیکی مرز اسرائیل محدود کرده است. با این حال حسن نصرالله، رهبر این گروه، بارها تاکید کرده است که گروهش تسلیحات پیشرفته‌ای در اختیار دارد که می‌تواند به عمق خاک اسرائیل حمله کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی قدرت نظامی حزب‌الله لبنان و چگونگی گسترش آن از زمان جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ پرداخته است.

مسلح و خطرناک

حزب‌الله تنها گروه لبنانی است که تسلیحاتش را پس از پایان جنگ داخلی لبنان بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ هم حفظ کرد و اکنون به نظر می‌رسد که نسبت به ارتش ملی لبنان ذخایر غنی‌تری دارد. این گروه همچنین قدرتمندترین گروه در «محور مقاومت» به شمار می‌رود.

محور مقاومت ائتلافی از گروه‌های تحت حمایت تهران است که عمدتا در عراق، سوریه، یمن و سرزمین‌های فلسطینی فعالیت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله، بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در لبنان کشته شدند که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند. ۱۶۰ نفر، عمدتا سرباز، نیز در اسرائیل جان باختند. از آن زمان، حزب‌الله کمیت و کیفیت زرادخانه‌اش را به‌شدت توسعه داد.

این گروه در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵ هزار فروند موشک داشت، در حالی که برآوردها در طول دو سال گذشته نشان می‌دهد این تعداد تقریبا ۱۰ برابر شده است.

از طرف دیگر، حزب‌الله پس از سال‌ها نبرد در کنار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در جنگ داخلی این کشور، تجربه رزمی قابل‌توجهی کسب کرده است.

سربازان آموزش‌دیده و تونل‌های زیرزمینی

حسن نصرالله در سال ۲۰۲۱ ادعا کرد که گروهش حدود ۱۰۰هزار جنگجوی آموزش‌دیده و مسلح دارد. با این حال تحلیلگران احتمال می‌دهند اکنون این تعداد افزایش یافته باشد.

از زمان پایان درگیری در سال ۲۰۰۶، این گروه مسلمان شیعه در مرز جنوبی لبنان که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد آنجا مستقرند، حضور نظامی قابل‌توجهی نداشته است. با این حال همچنان نفوذش را بر جنوب لبنان، جایی که مخفیگاه‌ها و تونل‌هایی ساخته، حفظ کرده است.

اسرائیل حزب‌الله را به ساختن تونل‌های فرامرزی متهم می‌کند و مدعی شده که چندین تونل این گروه را تخریب کرده است. کارشناسان هم معتقدند که شبکه تونل‌های حزب‌الله احتمالا گسترده است و نشانه‌ای وجود ندارد که حزب‌الله ساخت آن‌ها را متوقف کرده باشد.

موشک‌های هدایت‌شونده دقیق

حسن نصرالله سپتامبر ۲۰۱۸ گفت که گروهش با وجود کارشکنی‌های اسرائیل به «موشک‌های دقیق» دست یافته است. او در فوریه ۲۰۲۲ تایید کرد که گروهش موشک‌های هدایت‌شونده‌ در اختیار دارد.

دبیرکل‌ حزب‌الله در اوت ۲۰۲۳ ادعا کرد که برای نابودی اهداف اسرائیلی از جمله فرودگاه‌های غیرنظامی و نظامی، پایگاه‌های هوایی، نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای تنها به «چند موشک با دقت بالا» نیاز دارد.

حزب‌الله در آخرین درگیری‌ مرزی به‌ویژه علیه تانک‌های اسرائیلی، به‌طور گسترده از موشک‌های هدایت‌شونده استفاده کرد.

این گروه در ماه اوت اعلام کرده بود سلاحی در اختیار دارد که برای شلیک موشک‌های ضدتانک طراحی شده‌اند. بنابر ادعای رسانه‌های رسمی حزب‌الله، پرتابگر دوبل این گروه قادر است اهدافش را به طور هم‌زمان هدف قرار دهد و آن‌ها را منهدم کند.

حزب‌الله موشک‌های زمین‌به‌زمین دیگری از جمله کاتیوشا نیز در اختیار دارد که در طول جنگ سال ۲۰۰۶ بخش عمده‌ای از زرادخانه این گروه را تشکیل می‌دادند.

حسن نصرالله به‌تازگی گفت که گروهش برای اولین بار از موشک‌های بورکان استفاده می‌کند و مدعی شد که این موشک‌‌ها می‌توانند موادمنفجره‌ای به وزن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم حمل کنند.

تسلیحات ضدهوایی و ضدکشتی

حزب‌الله لبنان موشک‌های زمین به هوا در اختیار دارد و مدعی است که در آخرین دور از درگیری‌ها، پهپادهای اسرائیلی را سرنگون کرده است.

ویدیویی که این گروه شبه‌نظامی در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، تسلیحات زمین‌به‌هوایی را نشان می‌داد که تهدید می‌کرد هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.

حزب‌الله برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ از تسلیحات ضدکشتی علیه نیروی دریایی اسرائیل مستقر در بیروت استفاده کرد. در سال ۲۰۱۹، این گروه ویدیوهایی منتشر کرد که موشک‌های ضدکشتی سی۸۰۲ و سی۷۰۴ ساخت چین را به نمایش می‌گذاشت.

در سال ۲۰۲۲، قبل از اینکه لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا به توافق درباره مرزهای دریایی دست یابند، حزب‌الله تهدید کرد که با استفاده از این تسلیحات به سکوهای گازی فراساحلی اسرائیل حمله خواهد کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین

یکی دیگر از تسلیحات حزب‌الله هواپیماهای بدون سرنشین از جمله پهپادهای نظارتی و تهاجمی است که برخی از آن‌ها را در ماه مه در جریان رزمایشی نظامی به نمایش گذاشت. حسن نصرالله روز شنبه گفت که این گروه برای اولین بار از پهپادهای تهاجمی استفاده خواهد کرد و هر روز «پهپادهای شناسایی» را در عمق اسرائیل به پرواز درمی‌آورد.

بیشتر از جهان