ایالات متحده اعتراف کرد ۱۱ سرباز در جریان حمله ایران مجروح شده‌اند

که ترامپ گفته بود هیچ تلفاتی در میان نبوده است

حدود ۱۵۰۰ سرباز امریکایی به پایگاه هوایی الاسد در قعر بیابان انبار در عراق فرستاده شده‌اند. - AYMAN HENNA / AFP

ارتش ایالات متحده گفت ۱۱ سرباز بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق، به خاطر ضربه مغزی مورد مداوا قرار گرفتند، این در حالی است که ابتدا گفته شد هیچ سربازی آسیب ندیده است.

این حمله در تاریخ ۸ ژانویه در پاسخ به کشتن قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، توسط حمله پهپادی ایالات متحده رخ داد.

فرمانده بیل اوربان، سخنگوی ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده، گفت: «گرچه هیچ یک از سربازان امریکایی طی حمله ۸ ژانویه ایران علیه پایگاه هوایی الاسد کشته نشده‌اند، چندین نفر به خاطر آثار ضربه مغزی حاصل از انفجار تحت مداوا قرار گرفته و بعضی هنوز تحت مراقبت هستند.»

او در بیانیه خود - که روز پنج‌شنبه منتشر شد، افزود که بعضی از این سربازان برای «بررسی‌های بیشتر» و به عنوان اقدامی‌ احتیاطی به بیمارستان‌های ایالات متحده در آلمان و کویت منتقل شده‌اند و «وقتی برای انجام وظیفه خود دوباره آماده شوند» به عراق باز خواهند گشت.

رئیس جمهوری، دونالد ترامپ، صبح بعد از این حمله در سخنرانی خود برای آمریکایی‌ها گفت، به هیچ‌کس هیچ آسیبی وارد نیامده است.

او گفت: «ما هیچ تلفاتی ندادیم و تمام سربازان‌مان در امنیت کامل هستند، فقط خساراتی جزئی به پایگاه‌های نظامی‌مان وارد آمد.»

گزارش شده است که ایالات متحده به خاطر نظام هشدار پیش از موعد، قبل از شلیک موشک‌ها از این حمله باخبر بوده است، ولی میزان خسارات وارد آمده به پایگاه، بلافاصله مشخص نشد.

حدود ۱۵۰۰ سرباز امریکایی به پایگاه هوایی الاسد در قعر بیابان انبار در عراق فرستاده شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، ولی فقیه ایران در مراسم نماز جمعه گفت، حملات موشکی علیه اهداف امریکایی «سیلی به صورت ابرقدرت جهانی» بوده و نشانگر «حمایت دست خدا» از آن‌هاست.

به گزارش رویترز، حضور او در نماز جمعه تهران، اولین خطبه وی بعد از سال ۲۰۱۲ بود. او برای هزاران ایرانی که در مکان مراسم و خیابان‌های اطراف گرد‌ آمده بودند و شعار «مرگ بر امریکا» می‌دادند، سخنرانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خامنه‌ای همچنین در سخنان خویش ترامپ را «دلقک» نامید و افزود رئیس جمهوری ایالات متحده، فقط تظاهر به حمایت از مردم ایران می‌کند و به محض آنکه بتواند، از پشت به آن‌ها «خنجری سمی» فرو خواهد کرد.

او با ابراز مجدد خواستش - مبنی بر خروج نیروهای ایالات متحده از عراق و کل خاورمیانه، گفت: «مقاومت باید ادامه یابد تا وقتی که منطقه به طور کامل از ظلم و ستم دشمن آزاد شود.»

او در سخنرانی خود همچنین دشمنان ایران را (عبارتی که معمولا برای ایالات متحده و متحدانش استفاده می‌شود) به این متهم کرد که با سوءاستفاده از ماجرای سرنگونی تصادفی پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، قصد دارند توجه عمومی را از ماجرای قتل سلیمانی منحرف کنند.

نیروهای ایران اول سقوط هواپیما را در نتیجه نقص فنی اعلام کردند و چند روز طول کشید تا به اشتباه خود اعتراف کنند؛ این تاخیر و عدم صداقت، باعث شکل‌گیری اعتراضاتی در سراسر ایران شد.

© The Independent