جنگ سوریه؛ کشته شدن ۲۰ غیرنظامی در یک روز

نیروهای امداد می‌گویند ۱۶۰ بمب روسیه و ارتش سوریه باعث مرگ غیرنظامیان شده است

 دولت سوریه و متحدانش، فقط در یک روز تعداد ۱۵۷ بمب روی استان «ادلب» انداخته‌اند - Omar HAJ KADOUR / AFP

به گفته گروه‌های امداد و یک نهاد نظارتی، دولت سوریه و متحدانش، فقط در یک روز تعداد ۱۵۷ بمب روی استان «ادلب» انداخته‌اند. در این بمباران‌ها، دست‌کم ۲۰ نفر، از جمله تعدادی کودک، کشته و خانه‌ها و واحدهای بازرگانی تخریب شده‌اند.

گروه «دفاع مدنی سوریه» یا «کلاه سفیدها» این حملات را «کشتار» خوانده و هشدار داده‌اند که میزان تلفات می‌تواند با پیشروی عملیات درآوردن اجساد از زیر آوار به مراتب افزایش یابد.

سخنگوی گروه دفاع مدنی سوریه به ایندیپندنت گفت: «20 غیرنظامی‌ کشته و ۸۲ نفر در دو مرحله کشتار جنگنده‌های روسی و هلیکوپترهای ارتش اسد علیه روستا‌ها و شهرک‌های حومه جنوبی ادلب مجروح شده‌اند.»

آقای شیکو گفت، جنگنده‌ها غیرنظامیان را در یک بازار تره‌بار شلوغ و فروشگاه‌های شهرک اریحه هدف قرار داده و جان ۱۹ نفر از جمله دو کودک را گرفتند. یک مرد جوان نیز در حملات ارتش سوریه در مرکز شهر حاس، در جنوب ادلب کشته شد.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد گروه‌های امداد در تلاش برای بیرون آوردن یک کودک از میان آوار هستند. 

گروه دفاع مدنی در توییتی نوشت: «تیم‌های ما تمام تلاش خود را برای زنده نجات دادن او به کار بردند، اما مرگ سریع تر از ما به او رسید.»

نهاد موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن که با استفاده از منابعش در سوریه بر درگیری‌های این کشور نظارت دارد، می‌گوید رژیم بشار اسد و نیروی هوایی روسیه تعداد ۱۵۷ بمب، شامل ۲۸ بمب بشکه‌ای روی ادلب انداخته‌اند.

تازه ترین دور خونریزی‌ها به دنبال امضای توافق آتش بس در روز یکشنبه میان بشار اسد، روسیه و ترکیه رخ داده که از گروه‌های شورشی حمایت می‌کند. 

خالد خطیب، از گروه کلاه سفید‌ها، از شهر اریحه، به ایندیپندنت گفت: «روسیه بار دیگر ثابت کرد برای آتش بس درسوریه هیچ احترامی ‌قائل نیست. و این که توافق اخیر با ترکیه، در چهارمین روز خود، چیزی نیست جز تکرار سناریوی شکست توافق‌های دیگر. با ادامه آتشباری‌ها و بمباران‌های هوایی روسیه، آتش‌بس تمام شده است.»

به‌رغم آتش‌بس‌های متعدد توافق‌شده میان اسد، روسیه و ترکیه ، ادلب شاهد بالاگرفتن آتش خشونت‌ در منطقه ای بوده که رژیم اسد به آن، به دیده آخرین مقر کنترل گروه‌های مخالف می‌نگرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه، سازمان ملل متحد درباره «افزایش مخاصمات» در ادلب هشدار داد. سازمان ملل برآورد کرده که از اول ماه دسامبر - که دولت بشار اسد حملات خود را در منطقه از سر گرفته، حدود ۳۵۰ هزار نفر در منطقه آواره شده‌اند. 

دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید، اکثر آن‌ها – حدود 80 درصد – زن و کودک هستند.

بسیاری از آن‌ها ناگزیر به پناه گرفتن در خطه مرزی ترکیه هستند، اما مجوز عبور از مرز را ندارند. گروهای امداد می‌گویند بسیاری از شهر‌ها و روستاهای جنوب ادلب نزدیک به مرز متروک مانده‌اند. 

در این بیانیه آمده است: «اوضاع امنیتی با توجه به بمباران‌های روزانه و تخریب ساختارهای مدنی، از جمله مدارس و اردوگاه‌های آوارگان داخلی، بی‌ثبات است.»

در این بیانیه هشدار داده شده که شرایط حاکم پیامدهای مخاطره‌آمیزی برای کسانی دارد که میان حملات هوایی ارتش اسد، گروه‌ها شورشی و مرزی خصمانه با ترکیه گرفتار شده‌اند. 

در ادامه این بیانیه آمده است:«چهار میلیون نفر در شمال غربی سوریه اسکان دارند. برآورد شده که دو میلیون و هشتصد هزار نفر از آن‌ها - که ۷۶ درصدشان زن و کودک هستند، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

© The Independent