واکنش به حمله به هزاره‌ها در هرات؛« نسل‌کشی و پاکسازی قومی جریان دارد»

با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت طالبان، بارها جامعه هزاره و اهل تشیع افغانستان آماج حمله‌های مسلحانه و انفجاری قرار گرفته‌اند

حضور گسترده مردم در مراسم تشیع جنازه کشته‌شدگان حمله هرات -ارسالی ایندیپندنت فارسی

حمله مسلحانه به هزاره‌های ساکن استان هرات در غرب افغانستان با واکنش‌های گسترده مواجه شده است و شماری از سیاستمداران خواستار پایان حمله‌های هدفمند به روحانیون شیعه هزاره و غیرنظامیان شده‌اند.  

جمعه ۱۰ آذر شماری از افراد مسلح ناشناس سوار بر خودرو به غیرنظامیان در شهرک جبرئیل در ناحیه سیزدهم هرات حمله کردند که در نتیجه آن، محسن حامدی و محد تقی صادقی دو روحانی شیعه به همراه چهار غیرنظامی دیگر از جمله یک زن کشته شدند. مهاجمان پس از این حمله، از محل حادثه فرار کردند.  

تاکنون مسئولیت این حادثه را هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است، اما معمولا شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله‌ها به شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان را بر عهده می‌گیرد.  

در روز دو آذر ماه نیز، رجب اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی، دو عالم شیعه هزاره، به دست افراد مسلحی که سوار بر موتور بودند، در شهرک جبرئیل هرات کشته شده بودند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از ساکنان شهرک جبرئیل هرات در صحبت با ایندیپندنت فارسی مدعی شد که طالبان توانایی کافی برای مهار ناامنی‌ها و ترورهای هدفمند در این منطقه را ندارند و این شهرک در قیاس با جمعیت زیادش، با کمبود نیرو و امکانات نظامی مواجه است. 

او گفت که طالبان قادر به بازداشت عاملان حمله‌های هدفمند به هزاره‌ها در استان هرات نیستند و این باعث افزایش حمله‌های احتمالی به آن‌ها شده است. 

او افزود: «شهرک جبرئیل هرات خیلی بزرگ است، اما طالبان نتوانستند که امنیت را تامین کنند و اگر تامین امنیت می‌کردند، نباید در کمتر از ده روز دو حمله تروریستی به هزاره‌ها رخ می‌داد. طالبان اگر بر تامین امنیت شهرک جبرئیل مصمم‌اند، باید ایست‌های بازرسی را افزایش دهند.» 

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، با اشاره به حمله به هزاره‌ها در حساب خود در فیسبوک نوشت که تداوم این حمله‌ها، «جنایت هولناک» گروه‌های دهشت‌افکن و سریال «نسل‌کشی» و قتل‌های مرموز و هدفمند جامعه هزاره و شیعه است.  

او گفت: «این جنایتکاران به‌منظور نسل‌کشی و پاکسازی قومی، روحانیون بانفوذ، تحصیل‌کردگان آگاه، دانشجویان، ورزشکاران و حتی شهروندان عادی مردم هزاره و شیعه را در سراسر کشور به صورت نظام‌مند و هدفمند مورد هدف قرار می‌دهند.» 

خلیلی گفت که رژیم طالبان در کنار ناتوانی در راستای تامین امنیت شهروندان، با شعار تامین امنیت سراسری، می‌کوشد که کشتار «هزاره‌ها» را انکار کند.  

او به طالبان هشدار داد که کشتار و قتل‌ هزاره‌ها را جدی بگیرد و در راستای تامین امنیت آن‌ها اقدام کند.  

او گفت: «از سازمان ملل متحد می‌خواهم که به‌منظور بررسی ماهیت جرم‌های انجام‌شده که در حال حاضر علیه هزاره‌ها در جریان است، یک گروه تحقیقی بی‌طرف بین‌المللی را به کار بگیرد.» 

همزمان محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، گفت که سریال کشتارهای زنجیره‌ای علمای اهل تشیع هرات جریان دارد.  

او در حساب خود در فیسبوک نوشت که در کنار جریان پروژه «بدنام‌سازی هزاره‌ها به دست عوامل بدنام بیگانه»، تلاش برای سفیدنمایی چهره طالبان در زمینه تامین امنیت به‌شکل «دورغین» جریان دارد.  

او گفت: «در گزارش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز از بهبود وضعیت امنیت در افغانستان یاد شده که این یک مشکل واگیردار است که تعریف از امنیت تاکنون در منطق همه طرف‌ها یکی نیست و ظاهرا کشتار نظام‌مند هزاره‌ها و شیعیان یا حوادثی از این قبیل مخل امنیت عمومی به حساب نمی‌آید.» 

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و جبهه آزادی نیز حمله دیروز به جامعه هزاره هرات را محکوم کرد و آن را ادامه «نسل‌کشی» هزاره‌ها توصیف کرد.  

سفارت جمهوری اسلامی در کابل نیز حمله هرات را «تروریستی» خواند و آن را محکوم کرد. این سفارتخانه از طالبان خواسته است که عاملان این حادثه را شناسایی و بازداشت کنند. 

وزارت داخله (کشور) طالبان حمله هرات را «تروریستی» خواند.  

خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان گزارش داد که نوراحمد اسلام‌جار، استاندار طالبان در هرات، با شماری از بزرگان اهل تشیع دیدار کرده است.

این خبرگزاری نوشت که استاندار طالبان با اشاره به حمله به شهرک جبرئیل هرات گفت که چنین حمله‌هایی با هدف اختلاف و تفرقه‌افکنی میان مردم افغانستان انجام می‌شود. او گفت که «امارت اسلامی» در سایه ارزش‌های اسلامی به تامین امنیت تمامی شهروندان افغانستان متعهد است. 

با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت طالبان، بارها جامعه هزاره و اهل تشیع افغانستان آماج حمله‌های مسلحانه و انفجاری قرار گرفته‌اند و طالبان نتوانسته‌اند جلوی این حمله‌ها را بگیرند. جامعه هزاره و اهل تشیع افغانستان مدعی‌اند که جانشان در افغانستان تحت حاکمیت رژیم طالبان در خطر است و جامعه جهانی باید به طالبان فشار وارد کند تا برای تامین امنیت آن‌ها اقدام کنند.