گروهی از اعضای حزب التحریر در بدخشان افغانستان بازداشت و زندانی شدند

طالبان فعالیت حزب التحریر و دیگر سازمان‌های اسلام‌گرا را ممنوع کرده‌اند

اعضای طالبان در ایست بازرسی در کابل-AFP

بیش از چهل تن از اعضای حزب التحریر، که یک سازمان اسلام‌گرای معتقد به برپایی «خلافت اسلامی» است، در یک هفته اخیر در بدخشان افغانستان بازداشت و زندانی شده‌اند.

منابع مطلع در بدخشان به ایندیپندنت فارسی گفتند که نیروهای طالبان این افراد را از مناطق گوناگون شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان، و برخی شهرستان‌های دیگر بازداشت کردند. بیشتر بازداشت‌شدگان دانشجو و مبلغ برنامه‌های این حزب‌اند.

حزب التحریر در یک دهه اخیر در افغانستان طرفداران زیادی جذب کرده و در شهرهای متعددی در افغانستان، به‌ویژه در بدخشان، تخار، بلخ، کابل، پروان، و کاپیسا، در میان دانشجویان و استادان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نفوذ پیدا کرده است.

حزب التحریر هنوز در مورد بازداشت و زندانی شدن افراد متهم به ترویج برنامه‌های این حزب واکنشی نشان نداده و اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است. همچنین، سخنگویان طالبان نیز در این مورد جزئیاتی ارائه نکرده‌اند.

حزب التحریر را تقی‌الدین النبهانی، روحانی فلسطینی، در سال ۱۹۵۳ بنیان‌گذاری کرد. این حزب در چند دهه اخیر فعالیتش را در کشورهای متعدد جهان، از جمله افغانستان، گسترش داده است. اعضای این حزب در دولت پیشین افغانستان در مقام‌های دولتی کار می‌کردند، اما وزارت عدلیه (دادگستری) افغانستان به این حزب جواز فعالیت رسمی نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب التحریر معتقد است که برپایی دوباره خلافت اسلامی می‌تواند به بحران در جوامع مسلمان پایان دهد. این حزب در تبلیغاتش از مردم می‌خواهد که از برنامه حزب حمایت کنند.

حزب التحریر با وجود آنکه در افغانستان اجازه فعالیت ندارد، در بسیاری از شهرهای آن کشور نفوذ کرده و شمار زیادی از افراد، به‌ویژه جوانان دانشجو را جذب کرده است. تا دو سال پیش که دولت جمهوری در افغانستان حاکمیت داشت، دفاتر مخفی حزب التحریر در شهرهای افغانستان به‌صورت گسترده کتاب منتشر می‌کردند. همچنین، این حزب نشست‌هایی را برای جذب جوانان و ترویج افکار خلافت‌خواهی برگزار می‌کرد.

اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در آذر سال گذشته در نامه‌ای به نهادهای این گروه در استان‌های افغانستان، فعالیت حزب التحریر، جمعیت اصلاح، و سازمان النجم را غیرمجاز اعلام کرد و دستور داد که از هرگونه فعالیت افراد وابسته به این سازمان‌ها جلوگیری شود.

به‌دنبال آن، عده‌ای به‌اتهام نادیده گرفتن این دستور بازداشت و زندانی شدند و دفاتر نهادهای نام‌برده در شهرهای افغانستان بسته شد. در یک‌ سال گذشته، اعضای این نهادها هیچ‌گونه فعالیت علنی در افغانستان نداشته‌اند.

حزب التحریر، جمعیت اصلاح، و نهاد النجم سازمان‌هایی افراطی در افغانستان قلمداد می‌شوند که ترویج‌کننده افکار جهادی در میان جوانان کشورند. تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، اعضای این سازمان‌ها در تظاهرات و برنامه‌هایی که برگزار می‌کردند دموکراسی را عامل ترویج فحشا می‌دانستند و بر برپایی نظام کاملا اسلامی تاکید می‌کردند. برخی از منتقدان این نهادها به‌ویژه حزب التحریر را به جلب و جذب نیرو برای طالبان متهم می‌کردند. عبدالله عبدالله، از مقام‌های دولت جمهوری پیشین، این حزب را «شاخه غیرنظامی طالبان» توصیف کرده بود.

با وجود شباهت‌هایی که در برنامه‌های این جریان‌های اسلام‌گرا با طالبان وجود دارد، اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان با این توجیه که « فعلا نظام شرعی امارت اسلامی زیر رهبری علمای حق‌پرست است و نیازی به فعالیت هیچ حزب و جماعت دیگری نیست»، فعالیت این سازمان‌ها را منع کرده‌اند.