تجدیدنظر در مورد طرح به صدا در آمدن بیگ بن در لحظه برگزیت

برخی می‌گویند در برآورد هزینه به کار انداختن بیگ بن سخت اغراق شده است

 ساعت بیگ بن از سال ۲۰۱۷ برای تعمیرات خاموش بوده است - Adrian DENNIS / AFP

به نظر می‌رسد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از طرح به صدا درآمدن زنگ ساعت بیگ بن در لحظه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، صرف‌نظر کرده است. دفتر نخست وزیری علت آن را «مشکلات بالقوه» ذکر کرده است.

پیش‌تر، آقای جانسون گفته بود که ممکن است از مردم بخواهد با دادن اعانه، به هزینه‌های مرتبط با به صدا درآمدن زنگ بیگ بن در ساعت ۱۱ شب ۳۱ اکتبر (ضرب‌العجل پیشین برگزیت) کمک کنند. 

چند روز پیش، آقای جانسون، در گفت‌وگو با شبکه بی بی سی گفت: «مشغول بررسی طرحی هستیم که مردم به هزینه به صدا درآوردن زنگ بیگ بن (در لحظه خروج قانونی بریتانیا از اتحادیه اروپا) کمک مالی بدهند، چون گروه‌هایی از مردم خواهان آن هستند.»

اما روز پنجشنبه، سخنگوی رسمی نخست وزیری گفت: «مقامات مجلس عوام گفته‌اند که ممکن است در جمع‌آوری اعانه از مردم مشکلاتی وجود داشته باشد.»

این سخنگو در ادامه گفت: «تمرکز نخست وزیر روی رویدادهایی است که او و دولت برای شب ۳۱ ژانویه و اهمیت آن در تاریخ کشورمان درنظر گرفته‌اند. ما می‌خواهیم این لحظات به درستی ثبت شوند.» 

پیش از این، والری واز(از حزب اقلیت کارگر)،  رهبر «سایه» (با رئیس مجلس فرق دارد) مجلس عوام،  گفته بود که تقاضای اعانه از مردم برای به صدا درآوردن بیگ بن در لحظه خروج (بریتانیا) از اتحادیه اروپا «اقدامی بی‌سابقه» خواهد بود.

او گفت: «هرگونه جمع‌آوری وجه (برای بیگ بن) باید با توجه به ارزش‌های مالکیت املاک و نادیده گرفتن هزینه‌های عمومی صورت گیرد – امیدوارم رهبر مجلس این را به نظر نخست وزیر برساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعت بیگ بن از سال ۲۰۱۷ برای تعمیرات خاموش بوده است، اما مشتاقان برگزیت خواسته‌اند که عملیات نوسازی و تعمیرات برجی که ساعت در آن قرار دارد، متوقف شود، تا ساعت بیگ بن با هزینه‌ای برابر با ۵۰۰ هزار پوند، بتواند در لحظه برگزیت به صدا در بیاید.

 کمیسیون مجلس عوام که مسئول مدیریت املاک پارلمان است (توضیح: برج الیزابت و ساعت بیگ بن جزو املاک پارلمان است) در مورد این طرح هشدار داده است و گفته است که به کار انداختن پیش از موقع بیگ بن در حین تعمیر برج الیزابت، می‌تواند هزینه سنگینی به بودجه عمومی تحمیل کند.

سر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام، نیز گفته است: «کمیسیون می‌گوید، مهم است که هزینه به صدا درآمدن زنگ بیگ بن در شب ۳۱ ژانویه را مد نظر قرار دهیم. هزینه آن ۵۰ هزار پوند برای هر زنگ است.»

«باید درنظر داشته باشیم که تنها کسانی که صدای آن را خواهند شنید، ساکنان محله‌های جنب (برج الیزابت) و گروه‌هایی هستند که (در ساعت ۱۲ شب ۳۱ ژانویه) از وست مینستر دیدن می‌کنند.» 

اما مارک فرانسوا، نماینده پارلمان و هوادار سرسخت برگزیت که شخصا ۱۰۰۰ پوند به صندوق به صدا درآوردن بیگ بن پرداخته است، در برنامه «صبح بخیر» شبکه آی تی وی گفت: «به نظر من و بسیاری از همکارانم در مجلس عوام، این حماقت آشکار است که ما صاحب نمادین‌ترین ساعت دنیا که میراث بشری است باشیم، اما در این رویداد آن را در سکوت نگاه داریم.»

آقای فرانسوا می‌گوید که در برآورد هزینه به کار انداختن بیگ بن «سخت اغراق شده» است، زیرا «مقامات مجلس عوام از انجام آن اکراه دارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان