رئیس برکنارشده فدراسیون ناشنوایان: در محوطه هیچ «نری» پر نمی‌زد

زنان ورزشکار ایرانی به دلیل پوشش اجباری در رقابت‌های بین‌المللی در شرایطی نابرابر با حریفانشان قرار دارند

تصویری از ورزشکاران زن ایرانی و غیر ایرانی در رقابت‌های آسیایی تهران‌ـبرگرفته از ویدیویی که رادیو فردا منتشر کرده است

مهران تیشه‌گران، رئیس سابق فدراسیون ناشنوایان، که در پی انتشار تصاویر زنان ورزشکار خارجی با پوشش انتخابی در مسابقات تهران از سمت خود برکنار شد، به حواشی ایجادشده واکنش نشان داد و گفت که در محوطه ورزشگاه هیچ موجود «نری» پر نمی‌زد و دورتادور مجموعه هم پوشیده بود.

رئیس برکنارشده فدراسیون ناشنوایان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، بر این نکته تاکید کرد که زنان و مردان در محوطه مسابقات مختلط نبودند و زمانی که مسابقات زنان در حال برگزاری بود، هیچ مردی در محوطه حضور نداشت و مسئولان حراست هم تمام دوربین‌ها و تلفن‌های همراه را جمع‌آوری کرده بودند.

شیشه‌گران با بیان اینکه در دوومیدانی، ورزشکاران عادات دارند با لباس‌های آزاد و راحت خودشان در مسابقات حضور پیدا کنند، مدعی شد که عکس‌های بیرون‌آمده احتمالا مربوط به ویدیویی است که ورزشکاران قزاقستانی از ورزشکاران گرفته‌اند و به گفته او یک آدم «مریض» آن را پیدا کرده و به دنبال «تخریب» ایران است. او در ادامه مدعی شد که این اقدام‌ها کار «دشمنان» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنجال حضور زنان ورزشکار خارجی با لباس‌های عادی ورزشی‌شان در تهران پس از آن بر پا شد که رادیو فردا ویدیویی از مسابقات دوومیدانی ناشنوایان آسیا در تهران منتشر کرد.

آنچه در این ویدیو مورد توجه قرار گرفت، این بود که ورزشکاران زن قزاقستان با لباس‌های ورزشی و عادی در حال مسابقه بودند ولی ورزشکاران زن ایرانی با پوشش کامل شامل حجاب اجباری حضور داشتند.

به دنبال انتشار این تصاویر و بازتاب وسیع آن، کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، در حکمی مهران شیشه‌گران را از سمتش برکنار و علیرضا خسروی را به سرپرستی فدراسیون ناشنوایان منصوب کرد. حالا رئیس برکنارشده فدراسیون ناشنوایان می‌گوید هنگامی‌ که مسابقات در جریان بود، در محوطه مجموعه هیچ مردی وجود نداشت. اکنون سوال این است چنانچه این مدیر ورزشی درست می‌گوید، چرا ورزشکاران زن ایرانی به رعایت پوشش اجباری ملزم بوده‌اند.

در واقع انتشار تصاویر ورزشکاران زن ایرانی با پوشش دست‌وپاگیر اجباری در کنار ورزشکارانی از کشورهای ژاپن و قزاقستان با لباس‌های آزاد بار دیگر موضوع دردسرهای ورزشکاران زن ایرانی در میدان‌های ورزشی بین‌المللی را یادآور شد.

طبق قوانین جمهوری اسلامی، ورزشکاران زن باید با حجاب کامل در مسابقات شرکت کنند اما به‌ نظر می‌رسد که آزار و اذیت آنان به همین میزان محدود نیست و زنان ورزشکار ایرانی حتی در شرایطی که به قول رئیس سابق فدراسیون ناشنوایان هیچ مردی در محوطه حضور ندارد هم مجبورند حجاب داشته باشند. 

ورزشکاران زن ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی از سوی افرادی که گفته می‌شود کارکنان حفاظت و حراست وزارت ورزش‌اند، به‌طور کامل کنترل و تهدید می‌شوند که حجاب اجباری را در جریان مسابقات حفظ کنند. پوشش اجباری دست‌وپاگیر در مسابقاتی مانند دوومیدانی، فوتبال، بسکتبال و رشته‌های ورزشی دیگر مانع موفقیت آنان می‌شود.

زنان ورزشکار ایرانی در برخی رشته‌ها مانند شنا، بدنسازی و ژیمناستیک نیز امکان حضور در رقابت‌های بین‌المللی را ندارند. در رشته‌هایی هم که امکان حضور دارند، مانند آنچه در رقابت‌های دوومیدانی ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه اتفاق افتاد، در شرایط نابرابر با حریفانشان قرار می‌گیرند. این وضعیت در طول بیش از چهار دهه برای ورزشکاران زن ایرانی در میدان‌های بین‌المللی ادامه یافته و برخی ملی‌پوشان و قهرمانان را وادار به مهاجرت کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که تاکنون چند بار بر حضور ورزشکاران زن ایرانی با حجاب اجباری در میدان‌های ورزشی تاکید کرده است، روز یکم آذرماه نیز در دیدار با برخی ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های آسیایی بار دیگر از مواضعش دفاع کرد و از ورزشکاری که با «حجاب کامل» پرچم جمهوری اسلامی ایران را در رقابت‌ها به دست گرفت، تشکر کرد.

خامنه‌ای با طرح این ادعا که حجاب اجباری ورزشکاران زن نشان‌دهنده «هویت و شخصیت زن ایرانی» است، گفت که از ورزشکاری که حاضر نشده با «مرد نامحرم» دست بدهد و ورزشکاری که با نوزادش روی سکو رفته، تشکر می‌کند؛ زیرا این کارها به «معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و مادری است».

در حالی‌ که حکومتی‌ها می‌کوشند این‌گونه وانمود کنند که حجاب اجباری «انتخاب» ورزشکاران زن ایرانی است، برخی زنان ورزشکار با نافرمانی مدنی، ترک تیم‌های ملی و مهاجرت از ایران نشان داده‌اند که با این رویه جمهوری اسلامی همسو نیستند.

اواخر مهرماه ۱۴۰۱ در جریان خیزش سراسری، الناز رکابی، قهرمان سنگ‌نوردی ایران در همراهی با اعتراض‌های سراسری مردم ایران در رقابت‌های کره جنوبی بدون حجاب اجباری حضور یافت. تصاویر حضور بدون پوشش اجباری این ورزشکار به‌سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی فراگیر شد و خشم مقام‌های حکومتی را برانگیخت. الناز رکابی، پس از بازگشت به ایران در برابر دوربین‌های رسانه‌های حکومتی گفت که حجابش را «سهوا» کنار گذاشته است. در همان‌ زمان، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه الناز رکابی و خانواده‌اش تحت‌ فشار و تهدید امنیتی قرار گرفته‌اند.

بیشتر از ورزش