آتش‌بس موقت در غزه برای دو روز دیگر تمدید شد

حماس از آماده‌سازی فهرست جدیدی از گروگان‌ها برای تمدید آتش‌بس خبر داد

SAID KHATIB / AFP

حماس غروب روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که با تلاش مصر و قطر برای تمدید دو روزه آتش‌بس چهار روزه کنونی موافقت کرده است و در حال تهیه فهرستی از گروگان‌هایی است که در دو روز آینده آزاد خواهد کرد.

براساس این توافق، با تمدید آتش‌بس، حماس ۲۰ گروگان دیگر را آزاد می‌کند. در مقابل نیز اسرائیل ۶۰ زندانی فلسطینی را آزاد خواههد کرد.

دوشنبه ششم آذر، چهارمین و آخرین روز وقفه در جنگ اسرائیل و حماس طبق توافقی که از روز جمعه به اجرا در آمده است، با تلاش آمریکا، مصر و قطر به‌منظور تمدید آتش‌بس آغاز شده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که این امکان وجود دارد که به ازای آزادی هر ۱۰ گروگان بیشتر، یک روز آتش‌بس تمدید ‌شود. او در عین حال در دیدار با نیروهای اسرائیل در غزه تاکید کرد که «هیچ چیز ما را از ادامه راه بازنمی‌دارد».

تا پایان سومین روز آتش‌بس، ۱۷ گروگان در اختیار حماس، شامل ابیگل ادن چهارساله آزاد شدند و اسرائیل هم ۳۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرد. حماس در جریان حمله هفتم اکتبر به اسرائیل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت و اسرائیل تاکید دارد که پس از آتش‌بس تا آزادی همه گروگان‌ها و نابودی حماس، جنگ را ادامه خواهد داد.

بیشتر از جهان