تایید سازماندهی حکومتی حجاب‌بانان مترو برای سرکوب زنان

حجاب‌بانان زیر نظر ستاد امر به‌ معروف آموزش‌ دیده و با هماهنگی سپاه پاسداران، بسیج، فراجا، شهرداری و دادستانی فعالیتشان را در سطح شهر آغاز کرده‌اند

محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به‌ معروف جمهوری اسلامی، با رد ادعای وزیر کشور و‌ شهردار تهران مبنی بر خودجوش و بی‌ارتباط بودن افرادی که تحت عنوان حجاب‌بان در متروی تهران فعالیت دارند، تاکید کرد که «این افراد برای آموزش به ستاد مراجعه کرده‌اند و ما نیز آموزش‌های لازم را داده‌ایم».

طاهری آکردی تایید کرد که این افراد زیر نظر ستاد امر به‌ معروف آموزش‌های لازم را گذرانده و با هماهنگی سپاه، بسیج، فراجا، شهرداری و دادستانی فعالیتشان را در سطح شهر آغاز کرده‌اند.

البته او مدعی شد که این افراد با تمایل شخصی و به سبب دغدغه دینی‌شان در شکل مردمی و جهادی وارد میدان شده‌اند و به گفته او «فی‌سبیل‌الله» مشغول به فعالیت‌اند؛ بنابراین صحبت درباره مجوز داشتن یا نداشتن آن‌ها معنایی ندارد.

بر اساس آماری که طاهری آکردی ارائه کرد، در حال حاضر دو هزار و ۸۵۰ نفر تحت عنوان نیروهای مردمی حجاب‌بان مشغول فعالیت‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای آموزش، ساماندهی و هماهنگ‌ شدن این نیروها با بخش‌های مختلف انتظامی و‌ قضایی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر وزیر کشور دولت سیزدهم با رد ارتباط نیروهای حجاب‌بان در مترو و ‌سطح شهر آن‌ها را صرفا گروه‌های مردمی نامیده بود که با تصمیم شخصی تذکر حجاب می‌دهند.

احمد وحیدی اول آذر گفت: «ما برای این کار مجوز خاصی ندادیم. در واقع ظاهرا گروه‌های مردمی تحت عنوان امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر اقدام می‌کنند و کارشان در این چارچوب است.»

وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی در حالی مدعی شد که امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر نیاز به مجوز ندارد و «همه می‌توانند امر معروف لسانی را با لحاظ کردن همه شرایط آن انجام دهند»، در فاصله کوتاهی، با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکس حمایتش را از این نیروها اعلام کرد تا مشخص شود تلاش دستگاه‌های اجرایی برای انکار ساماندهی این نیروها درست نیست.

پس از سخنان وزیر کشور، شهردار تهران نیز مدعی شد نیروهای حجاب‌بان در مترو هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند و مدیران مترو نمی‌توانند مانع فعالیت کسانی شوند که قصد امر به‌ معروف دارند.

این سخنان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که مدعی شدند حکومت تلاش دارد با «گردن‌ نگرفتن» حجاب‌بانان خود را از زیر بار تنش و مجادله‌های پیش‌آمده میان این نیروها و مردم و همچنین مسئولیت اقدام‌های آن‌ها برهاند.

برخی معتقدند در حالی‌ که طی هفته‌های اخیر اخبار و تصاویری از تنش میان این نیروها و گاه برخورد فیزیکی با مردم منتشر شده است، اصرار بر مرتبط نبودن این نیروها با نهادهای رسمی حاکمیتی تلاش برای شانه خالی‌ کردن از زیر بار مسئولیت در قبال اقدام‌های آنان است؛ نظیر آنچه برای مهسا امینی هنگام بازداشت به دست گشت ارشاد اتفاق افتاد یا آنچه بر آرمیتا گراوند در مترو تهران گذشت. اما این موضوع نه‌تنها موردپذیرش جامعه قرار نگرفت که به نظر می‌رسد نارضایتی نیروهای مذهبی تندرو و ستاد امر به‌ معروف به‌ عنوان متولی آموزش و ساماندهی حجاب‌بانان را نیز در پی داشته است.

در این میان، تصویربرداری غیرقانونی از مردم در حالی‌ که حکومت مدعی نصب دوربین‌های شناسایی چهره در سطح شهر بود، سبب شده است حتی برخی نمایندگان مجلس خواستار روشن‌ شدن متولی این نیروها و اقدام‌های آنان شوند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار سوم آذرماه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «باید مشخص شود متولی کیست؛ شهرداری یا نیروی انتظامی؟ همین که متولی مشخص نیست، نشان می‌دهد اصل کار ایراد دارد.» او به نقض قانون حریم خصوصی مردم نیز اشاره کرد و فیلمبرداری و عکس گرفتن حجاب‌بانان را با اصول قانون اساسی در تضاد دانست.

با توجه‌ به سخنان دبیر ستاد امر به‌ معروف به نظر می‌رسد برنامه انکار ارتباط حجاب‌بانان با نهادهای حکومتی موفق نبوده است و از این‌ پس دولت، شهرداری تهران و دستگاه‌های امنیتی و قضایی قادر به کتمان مسئولیتشان در قبال عملکرد خلاف قانون این نیروها نخواهند بود.

ایجاد تونل وحشت، تصویربرداری غیرقانونی و مشاجره و برخورد فیزیکی مسائلی‌اند که در نتیجه رفتار متولیان آموزش‌دیده سرکوب زنان هر لحظه امکان تکرار وقایع تلخی را فراهم می‌کنند.