رتبه‌بندی جایگاه نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

نشریه هیل: بیشتر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ترامپ را گزینه‌‌ای بی‌بدیل برای غلبه بر بایدن می‌دانند

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز در نظرسنجی‌های انتخاباتی، در گردهمایی جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر، ۱۱ نوامبر۲۰۲۳ــ JOSEPH PREZIOSO / AFP

نشریه هیل در گزارشی به مقایسه وضعیت نامزدهای جمهوری‌خواه برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پرداخت و دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا را با فاصله آشکار از سایر نامزدها، گزینه‌ بی‌بدیل این حزب برای رویارویی با نامزد دموکرات معرفی کرد.

کمتر از دو ماه مانده به گردهمایی جمهوری‌خواهان در آیووا، نامزدهای این حزب در حال آماده کردن آخرین نطق‌هایشان برای جلب توجه رای‌دهندگان‌اند.

با کناره‌گیری مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، و سناتور تیم اسکات از ادامه رقابت‌ها، نامزدهای جمهوری‌خواه به دنبال جذب آرای این دو نامزدند.

۱ــ دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا

نامزدی به تعبیر نشریه هیل «گریزپا» که احتمالا رقبا نتوانند به او برسند.

اوایل سال ۲۰۲۳، نتایج یک نظرسنجی از حاکی از آن بود که ترامپ در سطح ملی با داشتن حمایت ۴۷ درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نزدیک به ۱۰ درصد از رقیبش، ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، جلوتر است. این فاصله امروز به ۱۳ درصد رسیده است و ترامپ حالا حمایت نزدیک به ۶۰ درصد از رای‌دهندگان حزب را با خود دارد.

این رقم نشان می‌دهد که بیرون راندن ترامپ از میدان حتی در رقابتی با حضور دو نامزد هم کاری به‌غایت دشوار خواهد بود.

گزارش نشریه هیل برای ارتقای جایگاه ترامپ دلایلی را مطرح می‌کند. کیفرخواست علیه او در چهار پرونده مجزا با وجود انتقادها، همبستگی جمهوری‌خواهان با او را به همراه داشت. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد کارزار دسنتیس رو به ضعف گذاشته و برنامه اصلی فرماندار فلوریدا در یافتن جایگزینی برای شعار «عظمت را به آمریکا بازگردانیم »، ایده دیرینه ترامپ، با تردیدهایی روزافزون روبرو است.  

در همین حال، نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها از برتری دونالد ترامپ در رقابت با بایدن حکایت دارند. از این‌ رو، بیشتر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ترامپ را گزینه‌ای بی‌بدیل برای غلبه بر جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها، می‌دانند.

با این‌ همه، زمان همواره آبستن تحولات تازه‌ای است و معلوم نیست چه اتفاق‌هایی روی خواهد داد و آیا گمانه‌های موجود زیر سوال خواهند رفت؟

۲ــ نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل

هیلی در نظرسنجی‌های ملی همچنان از ران دسنتیس عقب‌تر است. البته او مدعی جایگاه دومی است. به‌ویژه که این اواخر صعودش شتاب گرفت و مناظره قوی او در این زمینه موثر بود.

این سیاستمدار کهنه‌کار که در مناظره مسلط و با اعتماد ‌به نفس ظاهر شد، به نظر می‌رسد به‌ دنبال آن است تا یادآوری کند که برای او شکست مفهومی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیلی در حال حاضر در نیوهمپشایر دوم است. جایی که دسنتیس در برخی نظرسنجی‌ها به رتبه چهارم و حتی پنجم سقوط کرده است. فرماندار سابق کارولینای جنوبی با هدف پیشی گرفتن از دسنتیس در ایالت فلوریدا، کارزاری ۱۰ میلیون دلاری به راه انداخته است.

با وجود پیشتازی دونالد ترامپ، میزان محبوبیت هیلی و دسنتیس شانه‌به‌شانه پیش‌ می‌رود. هیلی، به‌عنوان تنها زنی که در این رقابت‌ها حضور دارد، توجه بخش قابل‌توجهی از حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه را که به دنبال جایگزینی برای ترامپ‌اند، جلب کرده است.

با اینکه هیلی در مقایسه با ترامپ به‌ویژه در حوزه سیاست خارجی، یک چهره‌ جمهوری‌خواه سنتی‌تری محسوب می‌شود، در لفاظی‌هایش دقت‌ بیشتری دارد و جانب احتیاط را پیشه می‌کند.

۳ــ ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا

با وجود اینکه به نوشته هیل، کارزار ران دسنتیس انتظارها را براورده نکرد، نمی‌توان آن را تمام‌شده تلقی کرد.

فرماندار فلوریدا حمایت باب واندر پلاتس، فعال محافظه‌کار و برجسته آیووا و همین‌طور کیم رینولدز، فرماندار آیووا، را با خود دارد.

از سوی دیگر، ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی، با اشاره به نشست هفته گذشته «کمیته اقدام سیاسی»، از آشفتگی‌هایی خبر داد که در میان متحدان دسنتیس بروز کرده است.

واکنش‌های خبرساز دسنتیس در شبکه‌های اجتماعی و اخراج نزدیک به یک‌سوم کارکنانش در ماه ژوییه از مواردی‌اند که در میان هواداران او تردیدهایی ایجاد کرده‌اند اما حامیان فرماندار فلوریدا به نتیجه کارزار او در آیووا امید دارند.

نشریه هیل کارزار دسنتیس را در مجموع بسیار ضعیف ارزیابی کرده است.

۴‌ــ ویوک راماسوامی، میلیاردر کارآفرین

این نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در نظرسنجی‌ها تنها پنج درصد آرای ملی را به دست آورده است. با اینکه ویوک راماسوامی ۳۸ ساله در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارد، هوادارانش در دنیای واقعی چندان قابل‌توجه نیستند و به نظر می‌رسد شیطنت‌‌هایش بیش از آنکه بر جمع هوادارانش بیفزاید، آن‌ها را می‌رنجاند.

۵‌ــ کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی

بر اساس نظرسنجی هفته گذشته سی‌ان‌ان، کریس کریستی تنها حمایت ۱۴ درصد جمهوری‌خواهان را دارد و در جایگاه سوم است.

این نامزد جمهوری‌خواه از جهتی در خط مقدم رقبا قرار داد. این تندترین منتقد ترامپ اگرچه توجه رسانه‌های زیادی را جلب کرده است، این امر به بهبود جایگاه او کمکی نمی‌کند. به‌ویژه که بر اساس آخرین نظرسنجی اکونومیست‌ــ‌یوگاو، ۸۲ درصد جمهوری‌خواهان از رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا حمایت می‌کنند.

بیشتر از جهان