آکسیوس: نقطه ضعف بایدن، سیاست او در قبال جمهوری اسلامی است

سیاست خارجی نقش بسیار پررنگی در آسیب رساندن به محبوبیت بایدن در یک ماه گذشته داشته است

افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه جو بایدن را در تنگنا قرار داده است و اکنون او با دو اولویت مواجه است: حفاظت از نیروهای آمریکایی و جلوگیری از گسترش جنگ غزه به درگیری فاجعه‌بار منطقه‌ای.

به نوشته اکسیوس، حمله حماس به اسرائیل و عملیات اسرائیل برای نابودی این گروه شبه‌نظامی فلسطینی منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است، آن هم زمانی که بایدن در آمریکا از لحاظ سیاسی آسیب‌پذیر است.

از ۱۷ اکتبر به این سو، نیروهای آمریکایی در منطقه هدف دست‌کم ۶۶ حمله قرار گرفته‌اند و آمریکا نیز در پاسخ، مواضع گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

این حملات تلافی‌جویانه گروه‌های شبه‌نظامی پس از آن صورت گرفت که بایدن و مقام‌های بلندپایه دولتش بارها به جمهوری اسلامی هشدار دادند که از وضعیت غزه سوءاستفاده نکند.

در حالی که رجزخوانی جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته به درگیری نظامی مستقیم تبدیل نشده است، برخی منتقدان این موضوع را که سخنان یا سیاست‌های بایدن برای جمهوری اسلامی «بازدارنده» بوده است به تمسخر گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی در حالی از «بازدارندگی» در مقابل جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند که حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، در روزهای اخیر یک کشتی باری را با این تصور که با اسرائیل مرتبط است، در دریای سرخ ربودند و از اکتبر تاکنون اسرائیل و نیروهای آمریکایی را هدف موشک‌پرانی قرار داده‌اند.  

در میانه نگرانی‌ها در مورد تشدید درگیری‌های مرزی بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان، آموس هوکستاین، از مقام‌های بلندپایه دولت بایدن، روز دوشنبه ۲۰ نوامبر وارد اسرائیل شد تا در مورد کاهش تنش‌ها با لبنان گفت‌وگو کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه ۲۱ نوامبر ابراز نگرانی کرد که جمهوری اسلامی موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه بگذارد، موضوعی که ارتباط میان دو بحران جهانی بزرگ دوره ریاست‌جمهوری بایدن را برجسته می‌کند.

به نوشته اکسیوس، سیاست خارجی نقش بسیار پررنگی در آسیب رساندن به محبوبیت بایدن در یک ماه گذشته داشته، که بیشتر ناشی از اختلاف‌نظر دموکرات‌ها در مورد حمایت بایدن از جنگ اسرائیل در غزه بوده است.

موضع بایدن و جمهوری‌خواهان در حمایت از اسرائیل زاویه چندانی نداشته است، در عوض حملات جمهوری‌خواهان متمرکز است بر آنچه آن را ضعف بایدن در قبال حامی حماس، جمهوری اسلامی، می‌بینند.   

جمهوری‌خواهان بایدن را به‌دلیل توافق تبادل زندانی با جمهوری اسلامی که به‌معنای آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران بود آماج انتقاد قرار دادند و اکنون در پی تمدید معافیتی که به عراق اجازه خرید برق از ایران را می‌دهد، انتقادها از بایدن را تشدید کرده‌اند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، در مورد اقدام‌های بازدارنده بایدن به اکسیوس گفت رئیس‌جمهوری نشان داده است که در اقدام برای محافظت از نیروهای آمریکایی تعلل نمی‌کند.

او در ادامه افزود: «او به ارتش آمریکا دستور داده است در واکنش به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی که برای کمک به شکست داعش در عراق و سوریه مستقرند، حملات هوایی دقیق داشته باشند، و او آمادگی کامل دارد برای حفاظت از افرادمان، هر زمان لازم شود، اقدام‌های بیشتری به عمل آورد.»