وال‌استریت ژورنال: جمهوری اسلامی هیچ بهایی بابت سوءرفتارش نمی‌پردازد

«آیت‌الله‌ها تا وقتی کسی جلویشان را نگیرد، از تامین مالی تروریسم دست برنمی‌دارند»

در حالی که توجه جهان معطوف غزه است، حزب‌الله به موشک‌پرانی و راکت‌پرانی روزانه به خاک اسرائیل ادامه می‌دهد. اسرائیل نیز در پاسخ اهدافی در لبنان را بمباران کرده است، و این خطر وجود دارد که درگیری به منطقه گسترش پیدا کند.

یاکوو کتز در مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال می‌نویسد آمریکا می‌توانست بدون شلیک یک گلوله جلو این درگیری را بگیرد. در حال حاضر، بخش بزرگی از نیروی نظامی آمریکا در شرق مدیترانه مستقر است و روسای جمهوری آمریکا طبق سنت در روز شکرگزاری از نیروهای نظامی مستقر بازدید می‌کنند.

او در ادامه می‌افزاید سخنرانی روز شکرگزاری جو بایدن باید روی عرشه ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس دی آیزنهاور باشد، که اکنون بیرون خلیج فارس در حرکت است، با این پیام تند و ساده برای جمهوری اسلامی: «حزب‌الله را از مرز اسرائیل دور کن، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کن، به حوثی‌های یمن بگو کشتی را که آخر هفته در دریای سرخ توقیف کردند آزاد کنند، و به حماس بگو ۲۴۰ گروگانی را که روز ۷ اکتبر در اسرائیل ربود رها کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده معتقد است بایدن باید به جمهوری اسلامی بگوید «اگر این کارها را انجام ندهی، پیامدهای سنگین خواهد داشت»؛ و صدالبته که باید قصد جدی داشته باشد.

کتز می‌نویسد جمهوری اسلامی در شش هفته گذشته درس خطرناکی گرفته است. شاهد بوده است که تسلیح نیروهای نیابتی‌ و ترغیبشان به حمله به اسرائیل هیچ هزینه‌ای ندارد. اقدام‌های جمهوری اسلامی‌ــ از جمله حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه‌ــ نه تنها تلافی نشد، بلکه پاداش هم گرفت، مانند تصمیم دولت بایدن به تمدید معافیت از تحریمی که ۱۰ میلیون دلار پول فروش برق به عراق را در اختیار جمهوری اسلامی می‌گذارد تا برای «فعالیت‌های تروریستی بیشتر» هزینه شود.

به عقیده نویسنده مقاله، رهبران جمهوری اسلامی هیچ دلیلی نمی‌بینند تا تامین مالی حزب‌الله، حماس یا حوثی‌ها را متوقف کنند. هیچ‌کس تهدید نمی‌کند که جلو آیت‌الله‌ها در تهران را می‌گیرد یا به آن‌ها هشدار نمی‌دهد که این اقدام‌ها برایشان هزینه خواهد داشت. چه چیزی مانع جمهوری اسلامی خواهد شد تا گروه‌های نیابتی جدید تشکیل ندهد، آن‌ها را آموزش ندهد، و سلاح در اختیارشان نگذارد تا به اسرائیل، آمریکا یا اروپا حمله کنند؟

بیشتر آمریکایی‌ها تمایلی ندارند که درگیر یک جنگ خارجی دیگر شوند. آن‌ها بیمناک‌اند که درگیری طولانی‌مدت مسیرهای کشتی‌رانی را مختل کند و قیمت بنزین را در آمریکا بالا ببرد. اما چشم‌پوشی از سوءرفتارهای جمهوری اسلامی در نهایت بهای سنگین‌تری خواهد داشت.

کتز می‌نویسد جسور شدن جمهوری اسلامی به‌معنای جسور شدن حوثی‌ها، حزب‌الله و حماس است. جمهوری اسلامی هسته‌ای به آمریکا و غرب حمله خواهد کرد و از مجازات مصون خواهد بود، حمایتش از گروه‌های تروریستی را افزایش خواهد داد و ویرانی و آشوب بیشتری در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.

نویسنده در ادامه توضیح می‌دهد: «تهدید نظامی باورپذیر رفتار جمهوری اسلامی را تغییر می‌دهد. در سال ۲۰۰۳، آمریکا پیش از حمله به عراق، نیروهای نظامی‌اش را در خلیج فارس گرد آورد. تهران که می‌ترسید هدف بعدی باشد، برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف کرد. آیت‌الله‌ها بقا را به ویرانی ترجیح می‌دهند.»

کتز در پایان می‌نویسد: «جمهوری اسلامی تا وقتی مجبور نشود، از حمایت گروه‌های تروریستی دست برنمی‌دارد. آیت‌الله‌ها از تماشای جنگ اسرائیل با گروه‌های نیابتی که ایجاد کرده‌اند لذت می‌برند. زمان آن فرا رسیده است که این وضعیت تغییر کند.»