«زیبای خفته»؛ ستاره‌ها با چه ظاهری به شب‌نشینی مد سال خواهند رفت؟

در نمایشگاه امسال لباس‌های ظریفی که هرگز پوشیده نخواهند شد در نمایشگرهای شیشه‌ای تابوت‌مانند به نمایش درخواهند آمد

کوری گمبل، کریس جنر، کانیه وست، کیم کارداشیان، کندال جنر، کایلی جنر و تراویس اسکات در مراسم مت گالا ۲۰۱۹ در موزه هنر متروپولیتن، ۶ می ۲۰۱۹- AFP

موسسه لباس موزه هنر متروپولیتن نیویورک جزئیات نمایشگاه بهار ۲۰۲۴ را که الهام‌بخش سبک لباس‌ها در شب‌نشینی مد مشهور آن (مت گالا/ Met Gala) خواهد بود، اعلام کرد تا لشکر طراحان لباس و هنرمندان را برای خلق بهترین و بامعناترین ظاهر موردنظر آنا وینتور، برگزارکننده سختگیر این جشن، به خط کند.

شب‌نشینی مد موزه متروپولیتن نیویورک سال آینده‌ــ دوشنبه ۶ مه ۲۰۲۴ــ با موضوع «زیباهای خفته» بر اساس موضوعی مفهومی‌تر بر نقاط مرجع در مورد تاریخ مد، طبیعت، فناوری و حواس متمرکز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده، نمایشگاه «زیباهای خفته: بیداری دوباره مد» از ۱۰ مه تا ۲ سپتامبر ۲۰۲۴ در موسسه لباس نیویورک بر پا می‌شود و «شاهکارهای» کمیابی از بایگانی موسسه را بیرون می‌کشد تا بازدیدکنندگان موزه آن‌ها را به شیوه‌ای جدید و خیال‌انگیز تجربه کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، با کمک فناوری‌های واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، اشعه اکس، انیمیشن‌ها و صدانگاری محیط، «رایحه، صدا، بافت‌ و حرکات» لباس‌های تاریخی و نمادین معاصر دوباره قابل‌تجسم خواهند بود.

اندرو بولتون، سرپرست موسسه، در بیانیه‌ای گفت: «زمانی که یک لباس به مجموعه ما وارد می‌شود، وضعیتش به شکل برگشت‌ناپذیری تغییر می‌کند. آنچه زمانی بخشی حیاتی از تجربه زندگی یک فرد بود، اکنون یک «اثر هنری» ایستا است که دیگر نمی‌توان آن را پوشید، شنید یا لمس کرد و بویید. هدف نمایش این است که با توسل به گسترده‌ترین طیف ممکن از حواس انسانی، با آثار به‌نمایش‌درآمده ارتباطی دوباره برقرار شود؛ همان‌طور که در ابتدا در نظر گرفته‌ شده بود: با جنب‌وجوش، با پویایی و در نهایت با زندگی.»

بر اساس این بیانیه، تمام قطعات نمایشگاه از طریق ارتباط با دنیای طبیعی و کاوش در «تولد دوباره و بازآفرینی» یکپارچه خواهند شد. فضای گالری‌ها هم بر این اساس تغییر خواهد کرد؛ گیاهان و حشرات از گلدوزی‌های دوره الیزابت روی دیوارهای یک اتاق ظاهر می‌شوند، در حالی‌ که کف اتاقی دیگر مارهای متحرک الهام‌گرفته‌ از یقه لباس‌های پولک‌دار اوایل قرن بیستم، جان گرفته‌اند.

به گفته این موسسه، لباس‌هایی که آسیب‌پذیرتر از آن‌اند که بر تن مانکن‌ها پوشانده شوند، با عنوان «زیبای خفته» در نمایشگرهای شیشه‌ای تابوت‌مانند به نمایش درخواهند آمد و برای مشاهده خرابی آن‌ها از نزدیک، میکروسکوپ‌هایی در دسترس خواهد بود. در این بخش، یک تکنیک فرافکنی وهمی معروف به «شبح پپر»‌ــ که اغلب در تئاتر استفاده می‌شود‌ــ به بینندگان نشان می‌دهد که مدها در دوران اوجشان چگونه به نظر می‌رسیدند.

اما چهره‌های معروف و ستاره‌های مهمان شب‌نشینی مد موزه متروپولیتن نیویورک (مت گالا) قرار است چگونه سبکی انتزاعی‌تر و ظریف‌تر را روی فرش قرمز به نمایش بگذارند؟ آن هم سبکی که بر لباس‌هایی تمرکز می‌کند که دیگر نمی‌توان آن‌ها را پوشید.

احتمال دارد مهمانان از لباس‌های تاریخی الهام بگیرند و آن‌ها را به شیوه‌ای جدید تفسیر کنند. شاید برخی به استفاده از فناوری رو بیاورند؛ به لباس کارولینا کورکووا در مارکزای سال ۲۰۱۶ فکر کنید که چراغ‌های ال‌ئی‌دی داشت تا به پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دهد، یا ایده‌ها دگرگونی اساسی مثل لباس دراماتیک بلیک لایولی در سال ۲۰۲۲ که از مجسمه آزادی الهام گرفته شده بود؛ یک پیراهن فوق‌العاده از رالف لورن که از رنگ برنز به یک پتینه سبز باز می‌شد.

حالا که افراد مشهور برای بازگرداندن «زیبای خفته» نمادین به مد به بایگانی‌ها رجوع می‌کنند، امیدواریم قطعاتی انتخاب کنند که با روح نمایشگاه تا حد زیادی همخوانی داشته باشد و آن را مشوش نکند.

بیشتر از مُد و زیبایی