مژگان خالقی، کارگردان سینما، بازداشت شد

چند ماه پس از توقیف تولید فیلم کاباره، کارگردان این فیلم در اصفهان بازداشت شد

مرداد ماه سال جاری، ماموران امنیتی از فیلم‌برداری فیلم سینمایی «کاباره» به کارگردانی این هنرمند، ممانعت کرده بودند - تابناک

مژگان خالقی، کارگردان فیلم توقیف‌شده «کاباره»، پس از مراجعه به دادسرای اصفهان بازداشت شد. به گزارش شرق، مژگان خالقی، کارگردان سینما و تئاتر، صبح روز شنبه بیستم آبان ماه، پس از مراجعه به دادسرای اصفهان به منظور بازپس‌گیری وسایل توقیف‌شده خود، بازداشت شده است.

تاکنون هیچ گزارش و اطلاعی در مورد علت بازداشت این هنرمند از طرف مراجع رسمی اعلام نشده است. صفحه اینستاگرامی «تئاتر تئاتر»، علت بازداشت مژگان خالقی را تشکیل پرونده‌ای با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان کرده است.

مژگان خالقی متولد ۱۳۶۴ در اصفهان، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر است و پیش از این، در مردادماه سال جاری، ماموران امنیتی از فیلم‌برداری فیلم سینمایی «کاباره» به کارگردانی این هنرمند، ممانعت کرده و وسایل فیلم‌برداری این اثر را ضبط کرده و همراه خود بردند. همچنین، نیروهای امنیتی تلفن‌های همراه بازیگران و عوامل صحنه را ضبط کرده و دفتر کار و خانه‌های برخی از آن‌ها را مورد تفتیش قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، پیش از این درباره توقف تولید فیلم «کاباره» توضیح داده و گفت: «در چند ماه گذشته جریانی که چند سال در ایران بود و از فیلم‌های خاص حمایت می‌کرد، در خارج از کشور و به شکل علنی بیانیه‌های تفصیلی را ارائه داد و در شبکه‌های فارسی‌زبان اعلام کرد که قصد دارد از فیلم‌هایی که بدون تشریفات قانونی ساخته می‌شوند، حمایت کند. همچنین افراد را تشویق به ساخت فیلم‌های بدون مجوز و بدون حجاب کردند و ابایی نداشتند از اینکه این مورد را به شکل جدی اعلام کنند.»

معاون وزارت ارشاد مدعی حمایت گروه‌هایی در خارج از کشور از این فیلم سینمایی شده بود. اما از سوی دیگر، مژگان خالقی، کارگردان این فیلم، نظر دیگری داشت. این کارگردان سینما با بیان اینکه «وزارت ارشاد کاملا در جریان فیلم قرار داشت»، گفت: «ما به طور کاملا آشکار و با هماهنگی وزارت ارشاد مشغول فیلم‌برداری بودیم. حتی آقای حبشی، مسئول واحد ویدیویی ارشاد، به من گفت مجوز صادر شده است.»

مژگان خالقی همچنین با توصیف روزی که ماموران امنیتی به محل فیلمبرداری حمله کردند، گفته بود: «به یکباره نزدیک ۳۰ تا ۴۰ نفر به شکلی غیرمتعارف به محل فیلمبرداری آمدند. هم‌زمان این افراد به محل‌های دیگر شامل دفتر کار تدوینگر، خانه خانم معتمدآریا و خانه من هم رفتند و همه وسایل را با خود بردند. در تاریخ سینمای ایران سابقه نداشته که دوربین فیلمبرداری را ببرند و معمولا هارد را می‌برند ولی اینبار دوربین را هم با خود بردند.»