پوستر بدون بازیگران؛ نمایش تصویر باران کوثری و فاطمه معتمدآریا در پوسترهای فیلم ممنوع شد

در پی ممنوع شدن نمایش تصویر باران کوثری و فاطمه معتمدآریا، سازندگان این فیلم تصویر هوتن شکیبا را ‏نیز از پوسترهای فیلم حذف کردند

«عامه پسند» داستان زنی است که خلاف پسند عامه رفتار می‌کند و قهر و غضب مردم را می‌بیند و ساختارشکنی زن داستان، روایت خطی قصه را می‌شکند - عصرایران

فیلم سینمایی «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی از روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، در حالی برای نمایش روی پرده سینماها رفته است که تصویر هیچ‌یک از بازیگران این اثر سینمایی در تبلیغات آن به چشم نمی‌خورد. پس از انتشار تعدادی از پوسترهای این فیلم، به مسئولان فیلم اعلام شد که حق استفاده از تصویر باران کوثری و فاطمه معتمدآریا در پوسترهای تبلیغاتی فیلم را ندارند. به همین علت، سازندگان این اثر تصمیم گرفتند تصویر هوتن شکیبا، دیگر بازیگر این فیلم، را نیز حذف کنند تا این اثر با پوسترهایی بدون تصویر بازیگرانش منتشر شود.

اعتماد آنلاین در این‌باره نوشته است که مسئولان و مدیران سازمان سینمایی در صحبت‌هایشان درباره آثاری که بازیگران ممنوع‌الفعالیت در آن‌ها ایفای نقش کرده بودند موضع دیگری داشتند و معتقد بودند که نباید صاحبان یک اثر سینمایی به‌خاطر آنچه «تخلف بازیگران» اظهار می‌شود متضرر شوند. اما اکنون، برخلاف حرف‌های پیشین این مدیران، محروم کردن صاحبان فیلم‌هایی چون «عامه‌پسند» از گنجاندن چهره بازیگران در پوسترها و برنامه‌های تبلیغاتی به‌وضوح می‌تواند به ضرر فیلم تمام شود.

فیلم سینمایی «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی محصول سال ۱۳۹۸ است و در سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. در این فیلم، فاطمه معتمدآریا، هوتن شکیبا، و باران کوثری بازی کرده‌اند. این فیلم به‌مدت چهار سال پشت دیوار مجوزهای وزارت ارشاد مانده بود و اکنون مجوز اکران گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«عامه‌پسند» داستان زنی است که خلاف پسند عامه رفتار می‌کند و قهر و غضب مردم را می‌بیند. ساختارشکنی زن داستان روایت خطی قصه را می‌شکند و جسورانه پیش می‌رود. در «عامه‌پسند» همه علیه قهرمان زن- فهیمه- عمل می کنند. آدم‌ها سعی خود را می‌کنند تا نقش اول فیلم در مسیر به استقلال رسیدن شکست بخورد. اما فهیمه پیگیرانه تلاش می‌کند و کم نمی‌آورد.

در این فیلم، شخصیت اصلی زن با بحران‌هایی مانند اجاره ندادن خانه به زنی تنها، ناتوانی در پیدا کردن شغل یا گرفتن جواز کسب، مدیریت کافه و… روبه‌رو و در عین سادگی بیش از حدش، وضع نابهنجاری برایش ایجاد می‌شود. این اثر سهیل بیرقی پس از «عرق سرد» دومین اثر اوست که به موضوع مشکلات زنان و محدودیت‌ها و مبارزات آن‌ها در ایران می‌پردازد.

در ماه‌های اخیر، در پی انتشار آثاری که بیشتر آن‌ها پیش از خیزش سراسری تولید شده‌اند، محدودیت هنرمندان بیش از پیش به چشم می‌آید. در یک سال اخیر، کار بسیاری از بازیگران، کمدین‌ها، و هنرمندان ممنوع‌ شده است.

هفته گذشته، در ادامه فشارهای امنیتی به کمدین‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی، زینب موسوی، کمدین ایرانی و خالق شخصیت «امپراطور کوزکو»، در یک استوری در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت که کارش در اینستاگرام را ممنوع‌ کرده‌اند.

او که بیشتر در فضای اینستاگرام فعالیت دارد علت این محروم شدن از کار و ارگان یا نهاد صادرکننده دستور منع فعالیت را اعلام نکرد. زینب موسوی، که در در اینستاگرام پست‌های انتقادی از سیاست‌های جمهوری اسلامی منتشر می‌کرد، روز اول آبان به‌دلیل انتشار ویدئویی از خودش با ماسک شخصیت «بتمن»، که در آن با تبلیغات حامیان جمهوری اسلامی درباره «شهادت» در غزه شوخی شده بود، بازداشت و چند ساعت بعد آزاد شد. او پیش از این نیز به‌دلیل حمایت از خیزش سراسری و ساخت ویدئوهایی انتقادی بازداشت و پس از سپری کردن دوران بازداشتش به‌صورت موقت و با عفو آزاد شده بود.