شاهزاده رضا پهلوی: راه‌حل در ایران تغییر رژیم است و این رژیم هرگز رفتار خود را تغییر نمی‌دهد

شاهزاده رضا پهلوی: تا جمهوری اسلامی نرود منبع افراط‌‌گرایی در منطقه از بین نمی‌رود

شاهزاده رضا پهلوی-JACK GUEZ / AFP

شاهزاده رضا پهلوی روز سه‌شنبه ۱۶ آبان (۷ نوامبر) در گفت‌وگو با پیرس مورگان در برنامه «بدون سانسور»، درباره حمایت تهران از گروه حماس گفت که ردپای منابع مالی این گروه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و اینکه رژیم جمهوری اسلامی از نظر مالی و تسلیحاتی پشت بیشتر این گروه‌ها است و از آن‌ها به‌عنوان نیابتی استفاده می‌کند، موضوع پنهانی نیست.

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط جمهوری اسلامی با جنگ اسرائیل و حماس گفت: «اینکه رژیم تهران از بیشتر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه حمایت مالی می‌کند، به آن‌ها سلاح می‌دهد و آن‌ها را آموزش می‌دهد، امر پنهانی نیست. رژیم از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای گسترش ایدئولوژی خود استفاده می‌کند. می‌بینیم که بعضی افراط‌گرایان حتی ادعا می‌کنند که می‌خواهند در کشورهای اروپایی به اکثریت برسند و قوانین شریعت را در آنجا به تصویب برسانند. بحران کنونی در واقع چالشی برای همه است نه فقط برای اسرائیل. این یک بیماری است که باید درمان شود. درست است که می‌شود با علائم بیماری مقابله کرد اما تا زمانی که راه درمان پیدا نشود، که در این‌جا به نظر من راه درمان پایان دادن به منبع و مبدا این‌گونه افراطی‌گری است، مشکل به طور کلی حل نخواهد شد.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه تاکید کرد که از نظر حقوق بشر و امنیت لازم است که این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود و راه حل را «تنها از بین رفتن جمهوری اسلامی» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های منطقه‌ای را غیرقابل انکار دانست و گفت: «انقلاب در ایران که کشور من را به گروگان گرفت، با حمایت از تروریسم و جنگ‌افروزی، موجی از افراط‌گرایی [را] به راه انداخت. اکنون با چنین سابقه‌ای، نباید از افزایش تنش تعجب کنیم. این نشان می‌دهد که باید خود بیماری را درمان کنیم و به این ایدئولوژی پایان دهیم تا بتوانیم به صلح پایدار برای منطقه و جهان برسیم.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در پاسخ به سوالی که آیا فکر می‌کند حماس با دستور تهران به اسرائیل حمله کرده است گفت که آویزان کردن بنرهای فلسطینی روی برخی ساختمان‌های عمومی در تهران پس از حمله و همچنین دیدار مقام‌های تهران با مقام‌های حماس، تصادفی نیست، بلکه باید برنامه‌ریزی‌شده باشد.

شاهزاده رضا پهلوی با «پدر‌خوانده تروریسم» توصیف کردن رژیم جمهوری اسلامی گفت که باید به این نکته توجه کرد که حمایت‌ها از حماس از تهران می‌آید و آن‌ها نیز این موضوع را انکار نمی‌کنند.

او همچنین گفت که آنچه مردم ایران می‌خواهند با آنچه رژیم جمهوری اسلامی می‌خواهد متفاوت است و جامعه جهانی و رسانه‌ها باید بین مردم ایران و رژیم تفکیک قائل شوند.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین درباره تغییر رژیم در ایران گفت که «فرمول من برای تغییر رژیم در ایران مبتنی بر حاکمیت و اراده آزاد مردم است. روند تغییر در ایران باید به این شکل باشد که اطمینان حاصل کنیم که پس از فروپاشی رژیم به یک رژیم دموکراتیک گذر کنیم».

شاهزاده رضا پهلوی همچنین تاکید کرد که «معتقدم راه‌حل در ایران تغییر رژیم است و این رژیم هرگز رفتار خود را تغییر نخواهد داد».