آغاز لیگ دسته اول فوتبال زنان در عربستان سعودی با حضور ۲۶ تیم حرفه‌ای

پیش از این مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان در این کشور هم برای اولین‌بار به‌صورت زنده از تلویزیون دولتی پخش شده بود

اعضای تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی- X/@Saff_wfd

پس از آغاز لیگ برتر فوتبال زنان در عربستان سعودی، اکنون دومین دوره لیگ دسته اول فوتبال زنان این کشور نیز از روز پنجشنبه ۹ نوامبر، به میزبانی پنج شهر آغاز شده است و دختران سعودی با پوششی دلخواه، رقابت‌های فوتبال را در سطوحی گسترده‌تر از قبل و همراه با امکانات مدرن آغاز کردند.

ریاض، جده، قطیف، طائف و مدینه، پنج شهر میزبان این لیگ خواهند بود که برای اولین‌بار در عربستان سعودی با حضور ۲۶ تیم حرفه‌ای در حوزه فوتبال زنان آغاز خواهد شد.

فدراسیون فوتبال عربستان سعودی ماه ژوئن سال جاری میلادی اعلام کرده بود که بودجه‌ای ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری را برای تقویت سیستم حمایتی و خلاقانه باشگاه‌های فوتبال زنان در این کشور اختصاص داده است. همچنین مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان عربستان نیز که از ۱۳ اکتبر سال جاری آغاز شده است، امسال برای اولین‌بار به‌صورت زنده از تلویزیون این کشور پخش می‌شود.

اکنون در گروه اول مسابقات لیگ دسته اول فوتبال زنان در عربستان سعودی، تیم‌های البیرق، الحیما، گلدن ایگلز، الشولا، العروبا و الوطنی حضور دارند. الاتحاد ایگلز، اسپرانس، راس‌التنوره، الفتح و النهضه گروه دوم را تشکیل می‌دهند و در گروه سوم تیم‌های الوحده، الاوحد، العلاء، التقدم و ماین‌آوتلنت به رقابت می‌پردازند. العین، الحجاز، فینیکس، العمل و الابها در گروه چهار جای گرفته‌اند و گروه پنجم نیز شامل تیم‌های السهم، فالکونز، جده‌استار، النوراس و جده‌کلاب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرحله گروهی لیگ دسته اول فوتبال زنان عربستان سعودی که ماموریت مهمی در کشف و پرورش ستاره‌های آینده فوتبال زنان در این کشور دارد، به‌صورت منطقه‌ای و رفت‌وبرگشتی برگزار می‌شود و ۱۲ تیم به مرحله دوم صعود خواهند کرد. سپس باشگاه‌های منتخب که شامل سه تیم برتر از گروه شش‌تیمی اول، دو تیم برتر از گروه‌های دوم تا پنجم و همچنین بهترین تیم سوم از گروه‌های دوم تا پنجم خواهند بود، به رقابت می‌پردازند تا در نهایت صعودکنندگان به نیمه‌نهایی و فینال مشخص شود.

اکنون زنان مشتاق و فوتبال‌دوست سعودی، پرچمدار تغییرات گسترده‌تری‌اند که پادشاهی سعودی در حال ایجاد آن است. عربستان سعودی در جریان تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ با هدف فاصله گرفتن از وابستگی به درآمد نفتی، منابع درآمدی خود را توسعه می‌دهد و درهای خود را به روی جهان باز کرده است، که معرفی از سوی فیفا به‌عنوان تنها کاندیدای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ مردان نیز یکی از همین برنامه‌های تحقق‌یافته است.

فرانس۲۴ در گزارشی به این اشاره کرده که طی سال‌های اخیر محدودیت‌های کلیدی زیادی مربوط به زنان در این کشور لغو شده است. در یک نمونه، مستند فیفا به‌تازگی نشان داده است که فوتبالیست‌های زن سعودی حالا چگونه وارد دنیایی جدید شده‌اند تا فوتبال را که همین اواخر در این کشور «ورزشی مردانه» نامیده می‌شد، با امکاناتی استاندارد و جهانی و تحت حمایت کامل دولت دنبال کنند.

فیفا همچنین در این مستند درباره زنان فوتبالیست در عربستان سعودی، به طرفداران خارجی تیم ملی زنان این کشور پرداخت و  بنیاد پله هم یک مطلب در اینستاگرام بازنشر کرد که از اولین بازی رسمی تیم زنان فوتبال عربستان سعودی، با عنوان «یک روز تاریخی نه‌تنها برای شما، بلکه برای همه کسانی که فوتبال را دوست دارند» یاد شده است.

مونیکا استاب، اولین سرمربی تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی که اکنون مدیرفنی این تیم است، به تلویزیون دولتی فرانسه گفت که فعالان حقوق زنان بی‌شک با حضور در کشور عربستان سعودی و مشاهده تغییرات بزرگی که به‌وجود آمده است، سود خواهند برد: «کسی که نمی‌داند اینجا چه اتفاقی افتاده است چگونه می‌خواهد انتقاد کند؟ من همیشه توصیه می‌کنم که به عربستان سعودی بیایید و خودتان از نزدیک شاهد باشید که چه تغییراتی درحال وقوع است.»

بیشتر از فوتبال