عضو هیئت‌مدیره لیگ فوتبال عربستان سعودی: امضای قرارداد با رونالدو و بنزما تازه شروع کار است

پیتر هوتون تاکید کرد که تغییرات در زمینه حضور زنان در ورزش عربستان سعودی بسیار چشمگیر است

کریستیانو رونالدو پس از امضای قرارداد ۱۷۵ میلیون دلاری با تیم النصر عربستان سعودی به ریاض نقل‌ مکان کرد ـ AFP

پیتر هوتون، یکی از اعضای هیئت‌مدیره لیگ فوتبال عربستان سعودی، گفت که پیوستن فوتبالیست‌های مطرح به جمع ستاره‌هایی که عازم ریاض شده‌اند، ادامه دارد.

به گزارش العربیه، هوتون در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای تاکید کرد: «با توجه به بودجه‌ای که برای ارتقای لیگ فوتبال عربستان سعودی در نظر گرفته شده است، فکر نمی‌کنم روند جذب چهره‌های مطرح فوتبال جهان فعلا متوقف شود و تازه در ابتدای مسیر قرار داریم.»

عربستان سعودی در یک بازه زمانی کوتاه موفق شده است با ده‌ها فوتبالیست سرشناس جهان -از کریستیانو رونالدوی پرتغالی گرفته تا کریم بنزما، برنده توپ طلا و جردن هندرسون، هافبک تیم ملی انگلیس- قرارداد ببندد. در یکی از آخرین نمونه‌ها، سادیو مانه، مهاجم سنگالی بایرن مونیخ، اوایل ماه اوت، به باشگاه النصر عربستان سعودی پیوست.

پیتر هوتون، عضو انگلیسی هیئت‌مدیره لیگ فوتبال عربستان سعودی که چهار دهه در ورزش تجربه فعالیت دارد، تاکید کرد که هرگز پروژه‌ای به بزرگی و بلندپروازی جایی که اکنون در آن کار می‌کند ندیده است.

او در عین حال توضیح داد در حالی که درباره هزینه‌های عربستان سعودی برای جذب بازیکنان خارجی در دنیای ورزش بحث می‌شود، این مبلغ درواقع یک‌چهارم یا یک‌پنجم هزینه‌هایی است که سایر باشگاه‌های لیگ برتر در تابستان امسال خرج کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این چهره سرشناس در عرصه مدیریت ورزشی در عین حال به تغییرات بزرگی که عربستان سعودی در سال‌های اخیر به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای زنان رقم زده است نیز اشاره کرد و گفت این تحولات، نقش زنان در جامعه را بهبود بخشیده است.

پیتر هوتون افزود: «تغییرات در جایگاه و نقش‌آفرینی زنان در عربستان سعودی قابل‌توجه است و این روند با شتاب در حال حرکت است. واضح است که از دید غربی‌ها تغییرات در این زمینه می‌تواند بسیار سریع‌تر باشد، اما اگر بخواهیم موقعیت موجود را نگاه کنیم باید بگوییم که در تاریخ عربستان سعودی تحولات به‌طرز قابل‌توجهی رخ می‌دهد.»

او ادامه داد: «شواهد موجود در مورد مشارکت زنان در ورزش، گویای این تحولات‌اند. اکنون ۵۰ هزار دختر دانش‌آموز در عربستان سعودی فوتبال بازی می‌کنند و هزار مربی زن به آن‌ها آموزش می‌دهند. ۷۵۰ زن در سال ۲۰۱۸ برای دوره‌های مربی‌گری ثبت‌نام کرده بودند، اما اکنون این تعداد به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.»

هوتون همچنین گفت که سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در عرصه فوتبال فقط جذب نام‌های بزرگ و ارائه دستمزدهای بالا نیست، بلکه این روند درباره بهبود کل زیرساخت‌های فوتبال مردان،‌ زنان و جوانان است تا با شکل‌گیری یک هرم کامل، ورزش را در این کشور متحول کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی لیگ فوتبال عربستان سعودی شاهد بازگشت سرمایه‌گذاری هنگفت خود خواهد بود، گفت انتظار دارد این سرمایه‌گذاری‌ها در مدت ۹ یا ۱۰ سال جواب بدهند. او همچنین افزود: «آنچه اهمیت دارد این است که شاهد افزایش سال به سال بهبود جایگاه باشیم و مطمئنا پس از آن درآمدهای تلویزیونی، تبلیغات و حمایت مالی افزایش می‌یابد.»

مسئولان فوتبال عربستان سعودی‌ برخلاف تیم‌های متمول آسیایی که در سال‌های گذشته به‌دنبال جذب ستارگان سابق و محوشده در دنیای فوتبال بودند، پس از رونالدو و بنزما هم در حال جذب بازیکنانی‌اند که جزو باکیفیت‌ترین فوتبالیست‌های دنیا محسوب می‌شوند.

عربستان سعودی همچنین تلاش می‌کند که در عرصه‌های دیگر فوتبال نیز حضور تاثیرگذاری داشته باشد. فدراسیون فوتبال عربستان سعودی و فیفا، اواخر ماه ژوئن، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های جهان سال ۲۰۲۳ در شهر جده برگزار می‌شود. این مسابقات که قرار است از ۱۲ تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ برگزار شوند، نخستین میزبانی عربستان سعودی در این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر از فوتبال