جنگ روسیه و اوکراین؛ دور تازه مذاکرات صلح در مالت آغاز شد

زلنسکی امیدوار است که این نشست دو روزه با حمایت از طرح ۱۰ ماده‌ای او برای پایان‌دادن به جنگ تمام شود

از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کی‌یف از حمایت تمام‌عیار غرب برخوردار بوده استـ AFP

سومین دور مذاکرات صلح برای پایان بخشیدن به جنگ روسیه و اوکراین، روز شنبه ۲۸ اکتبر، با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان در مالت آغاز شد.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که از حمایت اوکراین برخوردار است، اما مسکو که آن را به‌عنوان «یک رویداد آشکارا ضد‌ روسی» محکوم کرده است، در آن حضور ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، امیدوار است این نشست دو روزه که پشت درهای بسته برگزار می‌شود، با حمایت از طرح ۱۰ ماده‌ای او برای پایان دادن به تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ همراه شود.

این نشست پس از اجلاس مشابه در جده و کپنهاگ در تابستان امسال انجام می‌شود.

مشاوران امنیت ملی و سیاستمداران بیش از ۵۰ کشور همراه با نهادهای بین‌المللی در مالت حاضر می‌شوند و این تعداد بیش از ۴۰ کشوری است که در نشست سران عربستان سعودی در ماه اوت حضور داشتند. کی‌یف فهرست رو به رشد شرکت‌کنندگان را نشانه‌ای از حمایت جهانی از این فرآیند می‌داند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، این هفته گفت: «این نشست پیام قدرتمندی برای حفظ وحدت در اطرافیان و حامیان اوکراین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مذاکرات مالت را یک «رویداد آشکارا ضد روسیه» خوانده و گفته است که آن‌ها «هیچ ارتباطی با جست‌وجوی یک راه‌حل مسالمت‌آمیز نداشتند».

او روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که چنین گردهمایی‌هایی مطلقا هیچ چشم‌اندازی ندارند، بلکه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند.»

طرح صلح زلنسکی از مسکو می‌خواهد تمام نیروهایش را از مرزهای اوکراین، از‌جمله سرزمین کریمه که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد، خارج کند.

روسیه - که مدعی الحاق چهار منطقه اوکراینی لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به آن کشور در سپتامبر ۲۰۲۲ شده - هرگونه توافقی را که شامل واگذاری این مناطق باشد رد کرده است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که در پایان مذاکرات قبلی، بیانیه نهایی منتشر نشد، اما حالا سازمان‌دهندگان امیدوارند در پایان اجلاس مالت بیانیه مشترکی صادر شود.

شرکت‌کنندگان نشست مالت شامل ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا به‌عنوان حامیان سرسخت کی‌یف، و همچنین ترکیه است که خودش را به‌عنوان میانجی بین اوکراین و روسیه معرفی می‌کند.

همچنین آفریقای جنوبی، برزیل و هند -‌اعضای بلوک بانفوذ بریکس که شامل روسیه نیز می‌شود- در این نشست حضور دارند.

آفریقای جنوبی و هند حمله مسکو به کی‌یف را محکوم نکرده‌اند. برزیل هم از پیوستن به کشورهای غربی در ارسال تسلیحات به اوکراین یا اعمال تحریم‌ها علیه مسکو خودداری کرده است.

گفته می‌شود این مذاکرات بر پنج حوزه کلیدی امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت هسته‌ای، مسائل بشردوستانه و بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین متمرکز خواهد بود.

روسیه و اوکراین هر دو در حال آماده شدن برای زمستانی طاقت‌فرسا در میان جنگ طولانی‌اند. اوکراین در مورد حملات مجدد به زیرساخت‌های انرژی این کشور هشدار داده و روسیه نیز تا حدی در برابر حمله متقابل کی‌یف به عقب رانده شده است.

بیشتر از جهان