اهمیت واکسن اچ‌پی‌وی برای دختران و پسران

اچ‌پی‌وی یک بیماری بسیار مسری است

واکسن اچ‌پی‌وی در ابتدا مختص دختران بود - Canva

هنگامی که واکسن ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ‌پی‌وی (HPV) برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ توصیه شد، فقط مختص دختران بود، زیرا به پیشگیری از انواع خاص سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های ناشی از عفونت کمک می‌کرد.

اگرچه واکسن اچ پی‌وی بعد از آن برای پسران هم تایید شد، اما تمایل به تزریق واکسن در این گروه کمتر است.

به گزارش یا‌هو لایف، پژوهشی جدید حاکی از آن است که تزریق واکسن اچ‌پی‌وی به هر دو گروه دختران و پسران، در پیشگیری از سرطان دهانه رحم موثر است.

اما دلیل تزریق واکسن به دختران و پسران چیست و والدین چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند؟

پژوهشی که هشتم نوامبر در مجله «سل، هاست اند میکروب» (Cell, Host and Microbe) منتشر شد، نشان می‌دهد که تزریق واکسن به پسران و دختران نوعی ایمنی و مصونیت جمعی در برابر اشکال مختلف بیماری اچ‌پی‌وی ایجاد می‌‌کند و بدین ترتیب خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در دختران را کاهش می‌دهد.

یافته‌های کلیدی

محققان برای این ‌پژوهش، ۳۳ شهر در فنلاند را مورد مطالعه قرار دادند که به‌طور تصادفی، واکسینه‌ کردن دختران و پسران در برابر اچ‌پی‌وی، فقط واکسینه‌کردن دختران، یا ندادن واکسن اچ‌پی‌وی به کودکان را شامل می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش به بررسی ۱۱ هزار کودک که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ به دنیا آمده بودند پرداخت. محققان این افراد را در ۱۸ سالگی و همچنین تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر آن‌ها را در ۲۲ سالگی‌ بررسی کردند.

محققان با این پژوهش دریافتند که پس از واکسینه شدن کودکان در ۲۲ شهری که این واکسن را تزریق می‌کنند - شیوع انواع اچ‌پی‌وی ۱۶ و ۱۸ که دلیل ۷۰ درصد سرطان دهانه‌ رحم‌اند (و هدف این واکسن‌اند)، به میزن قابل‌توجهی کاهش یافت.

در ۱۱ شهری که فقط دختران را واکسینه کرده بودند، نوع اچ‌پی‌وی ۳۱ - که با سرطان بالای دهانه رحم، سر و گردن آن در ارتباط است – نیز کاهش یافت.

در حالی که در ۱۱ شهری که هم دختران و هم پسران در آن‌ها واکسینه شدند، هر دو نوع اچ‌‌پی‌وی ۳۲ و ۴۵ کاهش یافتند.

ویل پیمنوف، نویسنده ارشد این پژوهش، به یاهو لایف می‌گوید: «با واکسینه‌کردن دختران و پسران، به غیر از محافظت مستقیم ایمنی ناشی از واکسن، از مزایای مصونیت جمعی در جامعه نیز برخوردار می‌شویم.»

یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان اثربخشی مشابه واکسینه‌کردن تنها دختران، در مقایسه با مصونیتی که واکسیناسیون هر دو گروه انجام می‌شود، ۲۰ سال بیشتر طول می‌کشد.

در واقع این پژوهش نشان می‌دهد که برای محافظت و مصنویت در برابر این بیماری، تزریق واکسن به هر دو گروه جنسی ضروری است.

دکتر دانل فیشر، متخصص اطفال در کالیفرنیا، به یاهو‌لایف می‌گوید: «اچ‌پی‌وی یک بیماری بسیار مسری است. بنابراین کاملا بدیهی است که با واکسینه کردن هر دو گروه، نرخ سرایت بیماری به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.»

متخصصان تاکید می‌کنند که واکسیناسیون پسران هم اهمیت زیادی دارد، زیرا مردان نیز در معرض خطر سرطان‌های مرتبط با اچ‌پی‌وی قرار دارند.

کارشناسان معتقدند که تزریق واکسن اچ‌پی‌وی، بهترین راه پیشگیری از سرطان‌های تناسلی و همچنین سرطان دهانه رحم است.

بیشتر از بهداشت و درمان