ادامه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس یکی-دو روزه در ازای آزادی ۱۰ تا ۱۵ گروگان حماس

به ‌گفته نتانیاهو، تا هنگامی که حماس گروگان‌ها را آزاد نکند، عملیات نظامی در نوار غزه متوقف نخواهد شد

هم‌زمان با پیشروی‌ ارتش اسرائیل تا مرکز شهر غزه، مذاکرات مخفیانه‌ میان اسرائيل و نمایندگان حماس برای آزادی شمار بیشتری از گروگان‌ها در جریان است. اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، ۱۰ تا ۱۵ تن از گروگان‌های حماس در ازای برقراری آتش‌بس کوتاه‌مدت یکی‌-دو روزه آزاد خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه، ۸ نوامبر (۱۷ آبان‌)، به‌نقل از یک منبع مطلع نوشت مذاکرات کنونی با میانجیگری قطر و با هماهنگی‌های دولت آمریکا در حال انجام است.

قطر میزبان شماری از رهبران سیاسی گروه حماس است و اقامتگاه اصلی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در خارج از غزه محسوب می‌شود.

به‌ گفته مقام‌‌های اسرائیلی، نیروهای حماس در جریان حمله مرگ‌بار ۷ اکتبر به اسرائیل دست‌کم ۲۴۰ تن را به گروگان گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از شروع جنگ میان اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه، قطر- این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس- نقش چشمگیری در تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی گروگان‌ها داشته است. قطر در عین حال میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است و روابط خوبی با دولت جو بایدن دارد.

به‌‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، آزادی چهار گروگان، دو اسرائیلی و دو آمریکایی، نیز با میانجیگری‌های قطر صورت گرفته است.

پیش‌تر نیز وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس در گزارشی به‌نقل از چند مقام اسرائیلی نوشته بود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در تماس تلفنی با  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواسته است با «توقف سه‌روزه جنگ» در نوار غزه با هدف آزادی شماری از گروگان‌های حماس موافقت کند.

بایدن روز سه‌شنبه تایید کرد چنین درخواستی را مطرح کرده است، اما نخست‌وزیر اسرائیل هنوز پاسخی به او نداده است.

مقام‌های دولتی و نظامی ارشد اسرائیل، از جمله خود نتانیاهو، چند بار تاکید کرده‌اند تا هنگامی که حماس گروگان‌ها را آزاد نکند، با هر طرحی برای آتش‌بس مخالفت خواهد شد. با این حال، نتانیاهو روز دوشنبه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت آتش‌بس کلی را رد می‌کند، اما موضوع «وقفه‌های بشردوستانه تاکتیکی» در حال بررسی است.

در این میان، روزنامه الشرق الاوسط روز سه‌شنبه به‌نقل از گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، نوشت این گروه برای آزادی «گروگان‌های خارجی» آمادگی دارد، اما شرایط میدان جنگ و درگیری با ارتش اسرائيل در غزه به‌گونه‌ای است که این اقدام ممکن نیست.

بیشتر از جهان