نشریه هیل: حمله حماس به اسرائیل همه‌چیز را تغییر داد جز سیاست بایدن را در برابر ایران

سیاست رئیس‌‌جمهوری آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران باید با واقعیت‌های پس از حمله حماس ‏به اسرائیل تطبیق پیدا کند

نشریه هیل با انتشار یادداشتی به قلم مایکل ماکوفسکی، یکی از مقام‌های سابق پنتاگون و رئیس بنیاد یهودی امور امنیت ملی (جینسا)‌، از رویکرد جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

در این یادداشت ضمن تاکید بر آنکه «وقت آن رسیده که بایدن خطرهای جدید را بشناسد و با آن مقابله کند»، آمده است: «حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر افراط‌گرایی اسلام‌گرایان زیر رهبری ایران را افشا کرد که نه‌تنها خواهان "محو کردن" یهودیان و اسرائیل، بلکه خواهان از بین بردن پایه‌‌های تمدن غرب‌اند. این در حالی است که آمریکا،  با جسور کردن رژیم تهران، ناخواسته به این تجاوز کمک کرد.»

مایکل ماکوفسکی در این‌باره این طور توضیح می‌دهد: «بلافاصله پس از تهاجم وحشیانه حماس به اسرائیل، جو بایدن به‌طرز تحسین‌برانگیزی حمایت قاطع از اسرائیل را اعلام کرد. با این حال، او سیاست سازشکارانه‌اش در قبال ایران را تغییر نداده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی به این سیاست سازش ادامه می‌دهد که تهاجم حماس مورد حمایت تهران ثابت کرد که عملکردش در ایران شکست خورده و مبتنی بر فرضیات نادرست است.»

در ادامه یادداشت هیل آمده است: «بایدن از ابتدا مصمم بود با رژیم تهران وارد تعامل شود، تنش‌ها را کاهش دهد، از رویارویی با این کشور بپرهیزد، و با بازگشت به برجام، هسته‌ای شدن ایران را به تعویق بیندازد. این رویکرد شامل اجرای سهل‌گیرانه تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران بود که از سال ۲۰۲۱ دست‌کم حدود ۳۰ میلیارد دلار اضافی برای رژیم تهران به ارمغان آورد. آمریکا در سال جاری نیز اموال مسدودشده ایران را آزاد کرد و به این ترتیب به تهران کمک کرد که حمایتش از حماس، حزب‌الله، و دیگر گروه‌های تروریستی ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی را افزایش دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به اعتقاد مدیرعامل بنیاد یهودی امور امنیت ملی،‌ بایدن همچنین نشان داد که هیچ مجازاتی برای تجاوز ایران، حتی علیه آمریکایی‌ها، وجود ندارد. هیچ اقدام تلافی‌جویانه‌ای علیه توطئه‌های گوناگون ایران برای ربودن و کشتن آمریکایی‌ها در خاک آمریکا صورت نگرفته است.

او تاکید می‌کند: «قبل از حمله حماس، سازمان ما ۹۰ حمله نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه به نیروهای آمریکایی را در دوره دولت بایدن ردیابی کرد که آمریکا فقط چهار بار آن‌ها را تلافی کرد. این تلافی نیز منجر به آسیب‌های محدودی به ایران شد و آمریکا تاکید کرد که نمی‌خواهد با ایران درگیری داشته باشد. با در نظر گرفتن همه این موارد، رهبران ایران با خیال راحت می‌توانستند به این نتیجه برسند که تجاوز آن کشور به آمریکا و اسرائیل هزینه کمی دارد.»

نویسنده یادداشت هیل اضافه می‌کند: «در واقع، شاهد آن بودیم که یک ایران جسور به سازمان‌دهی حمله وحشیانه حماس در روز هفتم اکتبر کمک کرد. آن‌ها سپس بارها از طریق جنگجویان نیابتی به نیروهای آمریکایی حمله کردند که منجر به زخمی شدن سربازان آمریکایی شد و باز هم واکنشی ندیدند. آنچه مشخص است این است که نتیجه مماشات با تهران باعث افول جایگاه آمریکا شده، ایران جسورتر از گذشته شده، و احتمال دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای افزایش یافته است. در کنار این‌ها، امکان دستیابی به صلح کمتر شده، اسرائیل بیشتر به چالش کشیده می‌شود، و احتمال جنگ ایران و اسرائیل شدت گرفته است.»

مایکل ماکوفسکی همچنین تاکید می‌کند که بایدن باید سیاستش در قبال ایران را اصلاح کند و رژیم ایران را هدف استراتژیک قرار دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا باید در کوتاه مدت به ایران پیام دهد که مماشات به پایان رسیده است. او باید با حمله‌های ایران علیه نیروهای آمریکا واکنش جدی نشان دهد و نشان دهد که آماده است با شدت بیشتری به این حمله‌ها پاسخ دهد. جو بایدن همچنین باید تحریم‌ها را به‌طور جدی اجرا کند و دیگر دارایی‌ها ایران را آزاد نکند. باید دانست که دیگر نمی‌توان انتظار فضای مسالمت‌آمیز در برخورد با ایران داشت و بازدارندگی آمریکا باید احیا شود.

علاوه بر این، برای محدود کردن گسترش مناقشه، رئیس‌جمهوری آمریکا باید قاطعانه به رژیم ایران بگوید که آمریکا شلیک‌های حزب‌الله به اسرائیل را تحمل نخواهد کرد. یک راه اولیه برای ارسال این پیام این است که بایدن تحویل تانکرهای سوخت‌گیری هوایی کی‌سی ۴۶ به اسرائیل را سرعت بخشد. این تانکرها به اسرائیل در بمباران هدف‌های دوردست، مانند تاسیسات هسته‌ای ایران، کمک می‌کند.

نویسنده یادداشت هیل در پایان می‌نویسد: «برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی از هم پاشیده اسرائیل،‌ دولت آن کشور اکنون مجبور است از حماس نمونه بسازد و آن را در مقابل چشمان خاورمیانه و جهان نابود کند؛ اما اسرائیل می‌داند که تهدید نهایی‌اش ایران است و باید آن را خنثی کند. در این مسیر،‌ جو بایدن نیز باید خطرهای جدید جهانی را بشناسد و سیاست بازدارنده جدیدی در قبال ایران در پیش گیرد.»

بیشتر از جهان