نرخ رشد جمعیت ایران به کمتر از هفت درصد رسید

عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور هشدار داد که کاهش نرخ جمعیت در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است

بالاترین نرخ رشد سالمندی در استان‌های گیلان، مازندران و همدان ثبت شده است ـ REUTERS 

صالح قاسمی، عضو قرارگاه جمعیت وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۱.۳ درصد جمعیت ایران را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، درباره کاهش زادآوری در ایران هشدار داد.

 قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه «چندین سال است شاهد ثبت رکود حداقلی در شاخص‌های جمعیت هستیم»، افزود: «روند نگران‌کننده کاهش جمعیت همچنان تداوم دارد و سال به سال نرخ رشد جمعیت ایران کمتر می‌شود.»

به گفته او، در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ایران به کمتر از هفت درصد رسیده که در طول تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه نرخ باروری به «کمتر از ۱.۶ درصد به ازای هر زن» رسیده است، گفت: «استان‌های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان، پایین‌ترین نرخ باروری را در سال‌های اخیر ثبت کردند.»

به گفته او، سال گذشته خورشیدی، پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در استان‌های همدان و خراسان جنوبی ثبت شده است و رشد منفی در این استان‌ها به چشم می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که در حال حاضر بیش از ۱۱.۳ درصد جمعیت ایران را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و بالاترین نرخ رشد سالمندی، در استان‌های گیلان، مازندران و همدان ثبت شده است.

او با بیان اینکه «از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۱۳۹۴ یک میلیون و ۷۰ هزار تولد در ۱۴۰۱ رسیده‌ایم»، افزود: «در واقع، در سال‌های اخیر فرصت بیش از نیم میلیون تولد در کشور از دست رفته و کاهش نیم میلیون تولد، به این معنا است که اهداف سیاست و قانون جوانی جمعیت محقق نشده است.»

او با انتقاد از دولت روحانی و با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹ سال از تدوین سیاست جوانی جمعیت می‌گذرد، تصریح کرد: «حدود دو سال از اجرای قانون جوانی جمعیت می‌گذرد و این به آن معنی است که سیاست‌های جوانی جمعیت، هفت سال بدون قانون باقی مانده‌اند. غفلت غیرقابل جبران دولت تدبیر و امید، سبب به وجود آمدن این وضع شده است.»

او ضمن اشاره به اینکه «قانون جوانی جمعیت اشکالاتی دارد»، آن را همچنان مثبت و پذیرفتنی دانست و گفت: «این قانون می‌تواند کاری برای کمبود جمعیت کند و تمام دستگاه‌های اجرایی، مکلف به رعایت مصوبات قانون جوانی جمعیت‌اند.»

گفته‌های این مقام وزارت کشور در حالی بیان می‌شود که در طول سال‌های گذشته، نه مشوق‌های متعدد و نه قوانین سفت‌و‌سخت در حوزه باوروری، نتوانسته است ایرانی‌ها را به فرزندآوری بیشتر وادارد.

ایران تا دهه ۸۰ سیاست کنترل جمعیت را در پیش گرفته بود، اما پس از آن، با تاکید مکرر علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، بر اینکه جمعیت ایران باید دست‌کم به ۱۵۰ میلیون نفر برسد، سیاست افزایش جمعیت در دستورکار نهادهای حکومتی قرار گرفت.

اعطای زمین رایگان، ارائه تسهیلات دریافت خودرو، تسهیلات قرض‌الحسنه و تخصیص وام بانکی، حق بهره‌برداری زمین با هدف تولید و اشتغال و بسیاری از مشوق‌ها و خدمات دیگر، از مواردی است که با هدف افزایش جمعیت، به زوج‌های ایرانی وعده داده شده است تا با احتساب تعداد فرزندان،‌ به خانواده‌ها اختصاص داده شود.

انواع محدودیت‌های تحمیلی برای پیشگیری از بارداری، گسترش دامنه ممنوعیت‌ها و منع سقط جنین و حتی لغو غربالگری ناهنجاری جنین که می‌تواند به تولد هزاران کودک معلول منجر شود، از جمله اقدام‌هایی است که نهادهای مختلف حکومتی برای اجرای خواست علی خامنه‌ای در پیش گرفته‌اند، اما تاکنون نتیجه‌ مطلوب حکومت را در پی نداشته است.

 در تازه‌ترین اقدام نهادهای حکومتی در راستای سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، نمایندگان «مجلس انقلابی» به معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال از سربازی اجباری، با این شرط که دو فرزند داشته باشند، رای مثبت دادند؛ و امیدوارند که این تمهید، برخی از اقشار جامعه را برای نجات از سربازی اجباری، به فرزندآوری ترغیب کند.