نیویورک‌تایمز: اگر امروز انتخابات برگزار شود ترامپ با ۳۰۰ رای الکترال پیروز می‌شود

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد پاسخ‌دهندگان در هر ترکیب سنی، جنسیتی، تحصیلی و درآمدی در موضوع‌های اقتصادی دونالد ترامپ را به جو بایدن ترجیح می‌دهند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواه در میان هوادارانش در فلوریدا‌‌ــ JOE RAEDLE / Getty Images via AFP

نیویورک‌تایمز با استناد به نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در مورد رقابت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید اگر انتخابات همین امروز برگزار شود، دونالد ترامپ بیش از ۳۰۰ رای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) را به دست می‌آورد. این نتیجه بسیار بالاتر از ۲۷۰ رای موردنیاز برای راهیابی به کاخ سفید است.

نظرسنجی‌ جدید نیویورک‌تایمز و کالج سینا درباره رقابت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در پنج ایالت از شش ایالت مهم این کشور از جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی، پیشی گرفته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که روز یکشنبه ۵ نوامبر (۱۴آبان) منتشر شد، جو بایدن با اختلاف چهار تا ۱۰ درصد در ایالت‌های آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا از ترامپ عقب‌تر است و تنها در ایالت ویسکانسین با اختلاف دو درصد از ترامپ پیش بوده است.

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که پاسخ‌دهندگان در مورد سن بایدن برای ادامه فعالیت او در کسوت رئیس‌جمهوری تردیدهای زیادی دارند و از مدیریت او در زمینه اقتصاد و موضوع‌های دیگر نارضایتی عمیقی وجود دارد. بخش عمده‌ای از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که سیاست‌های بایدن به آن‌ها آسیب زده‌ است.

نیویورک‌تایمز در ادامه می نویسد گروه‌های جمعیتی که در انتخابات ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کرده بودند، اکنون با چالش‌هایی جدی مواجه‌اند چرا که نزدیک به دوسوم رای‌دهندگان معتقدند کشورشان در مسیر اشتباهی پیش می‌رود.

نتایج جزئی‌تر این نظرسنجی نشان می‌دهد که دونالد ترامپ به ترتیب در نوادا، ۱۰ درصد، در جورجیا شش درصد، در آریزونا و میشیگان هر یک پنج درصد و در پنسیلوانیا چهار درصد از جو بایدن جلوتر است.

به گزارش نیویورک‌تایمز نتایج این نظرسنجی از همسویی نژادی بین دو حزب حکایت دارد. به این معنا که هرچه ترکیب نژادی متنوع‌تر می‌شود بایدن عقب‌تر می‌ماند. او تنها در یکدست‌ترین ایالت از این شش ایالت با برتری سفید‌پوستان پیشتاز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان در تمام سطوح درآمدی احساس می‌کنند که سیاست‌های بایدن به آن‌ها شخصا آسیب رسانده است. در حالی‌ که برای دونالد ترامپ این اعتبار را قائل‌اند که سیاست‌هایش به کمک آن‌ها می‌آید.

از دیگر موارد برجسته در نتایج این نظرسنجی سن دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات است. این موضوع به‌ویژه برای جو بایدن که اواخر این ماه ۸۱ ساله می‌شود و عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا را به نام خود ثبت خواهد کرد، برجسته‌تر به نظر می‌رسد.

بیش از ۷۱ درصد از کل پاسخ‌دهندگان از جمله ۵۴ درصد از هواداران بایدن او را برای پذیرش مسئولیت رئیس‌جمهوری «کارآمد» و «بیش از اندازه سالخورده» ارزیابی کرده‌اند. در مقابل، تنها ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان دونالد ترامپ ۷۷ ساله را برای پذیرش چنین مسئولیتی «بیش از اندازه سالخورده» دانسته‌اند. این رقم در میان هواداران او بسیار کمتر از این (یعنی ۱۹ درصد) گزارش شده است.

در میان پاسخ‌دهندگان، نگرانی‌ها در مورد افزایش سن با اعلام تردید‌ در مورد توانمندی ذهنی همراه شده است. ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند بایدن «تیزذهنی» کارآمدی ندارد و به‌طور کلی ترامپ در این زمینه توانسته است اعتماد بیشتری را در بین پاسخ‌دهندگان برانگیزد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۵۹ درصد رای‌دهندگان به ترامپ و ۳۷ درصد آن‌ها به بایدن اعتماد بیشتری دارند.

از عمده شکاف‌های بین ترامپ و بایدن موضوع اقتصاد است. پاسخ‌دهندگان در هر ترکیبی از جمله سنی، جنسیتی، تحصیلی و درآمدی دونالد ترامپ را در زمینه مسائل اقتصادی به جو بایدن ترجیح می‌دهند.

در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف نیز پاسخ‌دهندگان دونالد ترامپ را به جو بایدن ترجیح دادند. دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت ۱۲ درصد، در خصوص امنیت ملی ۱۲ درصد، درباره مناقشه اسرائيل و فلسطین ۱۲ درصد و در مورد کمک‌های اقتصادی و نظامی به اوکراین ۵۸ درصد بیشتر از بایدن توجه پاسخ‌دهندگان را جلب کرده است.

از نکات جالب دیگر این نظرسنجی، شکاف جنسیتی در زمینه امنیت ملی بود. در حالی که ۶۲ درصد از مردان دونالد ترامپ را ترجیح می‌دهند، ۳۳ درصد از آ‌ن‌ها به بایدن نظر دارند اما در میان زنان شرکت‌کننده در نظرسنجی چنین اختلافی دیده نمی‌شود و ۴۷ درصد از آن‌ها بایدن را ترجیح می‌دهند و ۴۶ درصد دیگر ترامپ را.

بر اساس نتایج این نظرسنجی جو بایدن و دونالد ترامپ هیچ یک محبوب نیستند اما بیشتر رای ‌دهندگان که فکر می‌کنند ایالات متحده در مسیر اشتباهی قرار گرفته است، ناامیدی‌شان را از جو بایدن ابراز داشته‌اند. با این حال جو بایدن هنوز یک سال فرصت دارد تا اوضاع را تغییر دهد. با توجه به کسری بودجه‌ای که بایدن سال آینده با آن مواجه خواهد بود، به نظر می‌رسد اگر در زمینه اقتصادی بهبودی رخ ندهد، نامزد دموکرات‌ها حامیان بیشتری را از دست خواهد داد.

نظرسنجی نیویورک‌تایمز و کالج سینا از حجم نمونه‌ای سه هزار و ۶۶۲ نفری از رای‌دهندگانی که در آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین ثبت‌نام کرده‌ بودند، انجام شد. این نظرسنجی تلفنی بین ۲۲ اکتبر تا ۳ نوامبر ۲۰۲۳ اجرا و حاشیه خطای نمونه‌گیری در کل ایالت‌ها برای تعمیم نتایج منفی و مثبت ۱.۸ درصد در نظر گرفته شد. حاشیه خطا در هر ایالات بیشتر گزارش شده است.

بیشتر از جهان