صدهزار کودک در لندن با وضعیت مهاجرتی نامشخص

این کودکان در معرض خطر عدم دسترسی به آموزش عالی، تأمین مسکن یا اشتغال هستند

صادق‌خان، شهردار لندن هشدار داد، اگر اقدامی برای مشخص کردن وضعیت جوانانی که تمام عمر خود را در انگلستان گذرانده‌اند انجام نگیرد، رسوایی رخ خواهد داد- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بر اساس تحقیقات جدید، بیش از صدهزار کودک در لندن، به رغم آن که بیش از نیمی از آنها در انگلستان به دنیا آمده‌اند، هنوز وضعیت مهاجرتی مشخصی ندارند.

صادق‌خان (شهردار لندن) هشدار داد، چنانچه اقدام فوری برای مشخص کردن وضعیت ده‌ها هزار جوانی که تمام عمر خود را در انگلستان گذرانده‌اند انجام نگیرد، رسوایی دیگری مانند ماجرای ویندراش رخ خواهد داد.

در پی پژوهشی به درخواست و با تامین بودجه از جانب صادق خان که بر اساس آن ده‌ها هزار جوان ساکن پایتخت در معرض خطر عدم دسترسی به آموزش عالی، افتتاح حساب بانکی، یا تأمین مسکن یا اشتغال هستند، او هشدار داد که ممکن است رسوایی دیگری مانند ماجرای ویندراش، در شرف وقوع باشد.

بر اساس آن مطالعه که توسط دانشگاه ولورهمپتون انجام شد، برآورد می‌شود که حدود ۱۰۷۰۰۰ کودک، و ۲۶۰۰۰ جوان ۱۸ - ۲۴ ساله دیگر با وضعیت مهاجرتی نامشخص، در لندن زندگی می‌کنند. هنگامی که یک کودک فاقد مدارک هویتی به ۱۸ سالگی می‌رسد، با احتمال بازگردانده شدن به کشوری مواجه می‌شود که ممکن است هرگز در آنجا نبوده باشد.

همچنین، این مطالعه برآورد می‌کند که در مجموع ۶۷۴۰۰۰ فرد بزرگسال و کودک فاقد مدارک هویتی در پایتخت زندگی می‌کنند. این آمار می‌تواند شامل افرادی باشد که در انگلستان متولد شده‌اند یا بیشتر عمر خود را در این کشور گذرانده‌اند، یا افرادی كه واجد شرایط دریافت شهروندی هستند، اما از پس هزینه‌های درخواست برای آن بر نمی‌آیند.

ماه گذشته، پس از آن که قاضی شواهد متعددی مبنی بر «تاثیر منفی دریافت اخذ مبلغی معادل ۱۰۱۲ پوند بر روند ثبت نام بسیاری از كودكان خواستار دریافت تابعیت بریتانیا»  یافت، دیوان عالی کشور دریافت آن مبلغ را غیرقانونی اعلام کرد. این حكم، بدان معناست كه دولت باید در مورد این هزینه تجدید نظر کند. با این حال، مشخص نیست كه این تجدید نظر چه زمانی صورت خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خان این واقعیت را که بسیاری از افراد جوان فاقد وضعیت هویتی رسمی هستند، ننگ ملی توصیف کرد و از دولت خواست که اقدامی فوری از جانب وزیران جهت ارائه حمایت مالی از مراکز خدمات مشاوره، کاهش هزینه‌های گزاف مهاجرتی و شهروندی، و برقراری مجدد حمایت حقوقی از کودکان در پرونده‌های مهاجرتی انجام دهد.

وی همچنین هشدار داد که اگر از درخواست‌های ۲۶۰۰۰۰ کودک و ۹۶۰۰۰ فرد جوان داری ملیت اروپایی ساکن پایتخت که متقاضی مجوز اقامت یا شهروندی در اتحادیه اروپا هستند، حمایت نشود، امکان بروز بحران دیگری در پیوند با برگزیت وجود داد.

شهردار اظهار داشت: «روند درخواست اقامت در اتحادیه اروپا به طرز نالازمی پیچیده است، و با وجود افراد آسیب‌پذیر فراوانی که برای تأمین حقوق خود درتلاشند، به حال خود رها کردن آینده چندین نسل در شرایطی نامشخص از جانب دولت، ریسک بزرگی است.»

«ماجرای رسوایی ویندراش ثابت كرد كه سیاست‌های مهاجرتی خصمانه دولت، از کارایی لازم بی‌بهره‌اند و برای حمایت از جوانان و پیشگیری از وقوع بحرانی دیگر، اقداماتی عاجل باید انجام گیرد.

کامنا دورلینگ، رئیس بخش برنامه‌ریزی و روابط عمومی مرکز حقوقی کودکان كورام، اظهار داشت كه سیاست شهروندی و مهاجرتی انگلستان شمار قابل توجهی از كودكانی را كه در انگلستان رشد کرده‌اند، ناکام گذاشته است.

وی ادامه داد: «به جای آن که این کودکان شهروندان قانونی کشوری باشند که آن را خانه می‌نامند، در حال رشد در وضعیتی بلاتکلیف هستند ... هیچ نظام شهروندی و مهاجرتی که چنین جمع کثیری از کودکان و نوجوانان کشور را از وضعیت هویتی قانونی مستثنی سازد، نمی‌تواند موفق باشد.

سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که ارقام ذکر شده در این گزارش را به رسمیت نمی‌شناسد، و افزود: «مجموعه‌ای از روش‌ها و گزینه‌ها برای افراد تمامی رده‌های سنی، از جمله کودکانی که بیشتر عمر خود را در انگلستان زندگی کرده‌اند، وجود دارد تا وضعیت هویتی خود را سامان دهند.»

 او گفت: «ما موافق این ایده نیستیم که خروج از اتحادیه اروپا موجب افزایش شمار کودکان فاقد مدارک هویتی می‌شود. طرح اقامت در اتحادیه اروپا به متقاضیان، از جمله کودکان، اجازه می‌دهد که اگر دلیلی خارج از کنترل آنها برای عدم دریافت مدارک هویتی وجود داشت، بدون مدارک هویتی درخواست خود را ارائه دهند.

© The Independent