شب تاریخی بوکس جهان در عربستان سعودی با رقابت نفسگیر فیوری و انگانو

برنامه عربستان سعودی این است که تا ۲۰۳۰ پانصد هزار بوکسور جوان در این کشور پرورش دهد

مسابقه دیدنی بوکس میان تایسون فیوری و فرانسیس انگانو، دو اسطوره سنگین‌وزن  UFC جهان که در شهر ریاض عربستان سعودی و در حضور ده‌ها ستاره ورزش و سینمای جهان برگزار شد، با برد سخت و نفسگیر مبارز بریتانیایی به پایان رسید.

در این رقابت که با زرق‌و‌برق فراوان و همراه با درآمد هنگفت مالی برای فیوری و انگانو برگزار شد، تایسون فیوری، قهرمان اسطوره‌ای و بدون شکست بوکس دنیا با رای نامتفق داوران، بر حریف کامرونی-فرانسوی‌اش غلبه کرد.

از امینم، کانیه وست، لیل بیبی و آندرتیکر وینس مک‌من تا کریستیانو رونالدو، سادیو مانه، لویز فیگو و ریو فردیناند، مهمانان سران ورزش عربستان سعودی در پایتخت این کشور برای تماشای این رویداد تماشایی بودند؛ تجمع باشکوهی از قهرمانان سه دهه اخیر و کنونی بوکس و  MMA جهان، شامل کانر مک‌گرگور، مایک تایسون، ایواندر هالیفیلد، لنوکس لوئیس، لری هولمز، مانی پاکیائو، جونیور دوس سانتوس، و نیز الکساندر اوسیک اوکراینی که اخیرا در دو نبرد متوالی آنتونی جاشوآ را از پیش رو برداشته است تا نگاه تمام رسانه‌های ورزشی دنیا را به خود خیره کند.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قرارداد سه رقابت فیوری با سعودی‌ها، تا ۲۰۰ میلیون دلار برای او درآمد داشته است.

در مسابقه‌ای که هر دو قهرمان با تاج قهرمانی بر سر مسیر رختکن را تا تالار مبارزه طی کردند، انگانو در نخستین تجربه بوکس حرفه‌ای خود موفق شد در راند سوم، سلطان سنگین‌وزن بوکس را به زمین ا‌ندازد، اما سرانجام و پس از ۱۰ راند مبارزه هیجان‌انگیز و پیش‌بینی‌ناپذیر، فیوری با رای تیم داوری موفق شد رکورد شکست‌ناپذیری خود را حفظ کند.

با وجود نمایش درخشان فرانسیس انگانو، سرانجام رای دو داور از سه عضو تیم داوری بر پیروزی تایسون فیوری دلالت داشت. آرای این دو داور به ترتیب ۹۶-۹۳ و ۹۵-۹۴ بود.  داور سوم ۹۵-۹۴ به نفع انگانو رای داد، اما رای او نتوانست تغییری در سرنوشت بازی بدهد.

تایسون فیوری، دارنده عنوان قهرمانی  WBC جهان، از نظر بسیاری، برترین قهرمان سنگین‌وزن این رشته در تاریخ به‌شمار می‌‌رود. او با پیروزی در این دیدار نیز رکورد شکست‌ناپذیری خود را حفظ کرد.

در مقابل، نخستین بار بود که انگانو در یک مسابقه بوکس حرفه‌ای شرکت می‌کرد و علت اینکه این دیدار بر سر کمربند برگزار نشد، این بود که طبق مقررات، بوکسور تازه‌واردی که هنوز تجربه بازی بوکس حرفه‌ای را در کارنامه ندارد، نمی‌تواند بر سر کمربند رقابت کند.

با این حال، قهرمان سابق UFC در یک‌قدمی تاریخ‌سازی قرار داشت و مبارزه‌ای که پنداشته می‌شد خیلی زود به سود فیوری به پایان برسد، ۱۰ راند کامل ادامه یافت. پس از یک ضربه هوک چپ وحشتناک در راند سوم، انگانو در بسیاری از دقایق این دیدار بر حریف تسلط داشت و شاید سرانجام تصمیم داوران بود که توانست از اعلام شکست تایسون فیوری جلوگیری کند.

فیوری شکست‌ناپذیر که اوایل هفته، حریف خود را «سوسیس بزرگ چاق» نامیده بود، پس از پایان مسابقه اعتراف کرد که حریف  کامرونی ۳۷ ساله‌اش او را درون رینگ بسیار رنج داده است.

فیوری در مورد انگانو گفت: «او مرد بسیار بی‌دست‌وپایی است، اما مشت‌زن خوبی است و احترام زیادی برایش قائلم.»

انگانو نیز در مصاحبه ای در کنار رینگ گفت: «این اولین مسابقه بوکس من بود، اما تجربه‌ای عالی بود و برای باختم هیچ بهانه‌ای نمی‌آورم. می‌دانم که در آخر کم آوردم، اما باز هم می‌خواهم برگردم و سخت‌تر کار کنم، چون حالا می‌دانم که چه کارهایی می‌توانم انجام دهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جالب اینکه از هفت رقابت شامگاه شنبه در ریاض، هر شش دیدار قبلی با ناک‌اوت تمام شده بود. در پایان این دیدار نیز اولکساندر اوسیک از میان تماشاگران به داخل رینگ رفت و در کنار تایسون فیوری به مصاحبه درباره نبرد بزرگ پیش رو پرداخت.

مایک تایسون پیش از شروع این رقابت گفت: «من هم فکر می‌کردم این مبارزه شوخی باشد، اما وقتی یک جلسه با انگانو تمرین کردم، متوجه شدم فیوری با دردسر بزرگی مواجه خواهد بود.»

آریل هلوانی، کارشناس هنرهای رزمی ترکیبی، نیز انگانو را برنده مبارزه دانست و در شبکه ایکس نوشت: «خیلی‌ها عذرخواهی بزرگی به انگانو بدهکارند. تعداد بسیار کمی از شما گمان می‌کردید که چنین نمایشی امکان‌پذیر باشد.»

فرانسیس انگانو در روستایی در کامرون و در فقر به دنیا آمد. در شش سالگی با جدایی پدر و مادرش، او را نزد عمه‌اش فرستادند تا در خردسالی، کارگر معدن شود. به دلیل شمایل جسمانی و قدرتی که دارد، باندهای تبهکار سراغش آمدند، اما او نپذیرفت و ورزش را ترجیح داد. تقاضایش برای ویزای اروپا ۱۲ بار رد شد، اما غیرقانونی به آن ناحیه رفت و دو ماه در اسپانیا زندانی شد. او می‌گوید، «کامرون را ترک کردم تا فقط زنده بمانم»، اما در اروپا نه پولی داشت و نه دوستی.

زندگی در پاریس را با کارتن‌خوابی آغاز کرد. در ۲۰۱۳ با دیدیه کارمون آشنا شد که امکان تمرین رایگان او را در باشگاه فراهم، و مشکلات اسکان، تغذیه و لباسش را هم برطرف کرد. انگانو دو سال بعد به سازمان UFC پیوست و با غلبه بر غول‌های این رشته، تا اخذ کمربند قهرمانی سنگین‌وزن پیش رفت، اما نتوانست پیشنهاد وسوسه‌انگیز بوکس را که درآمدش با رقابت‌های داخل قفس قیاس‌شدنی نیست، رد کند.

او بنیاد خیریه‌ای نیز برای تحقق رویاهای ورزشی نوجوانان کامرون تاسیس کرده، و آمادگی‌اش را برای تکرار مبارزه با فیوری یا هر رقابت بوکس دیگری که برایش در نظر بگیرند، اعلام کرده است.

فیوری در دسامبر سال جاری نیز در ریاض، مبارزه جدی‌تر و سخت‌تری برابر اولکساندر اوسیک اوکراینی که در حال حاضر سه عنوان جهانی در اختیار دارد، برگزار خواهد کرد. او گفت: «می‌خواهم فورا به خانه بازگردم، چون خسته‌ام و ۱۲ هفته است که در کمپ تمرینی زندگی می‌کنم. مدتی طولانی استراحت خواهم کرد تا برای آینده آماده شوم.»

عربستان سعودی در سال‌های اخیر میزبان تعداد زیادی مسابقه بوکس و MMA بوده است؛ ازجمله مسابقه معروف «درگیری روی تپه‌ها» در ۲۰۱۹ که در آن آنتونی جاشوا، تاج خود را در رده سنگین‌وزن از اندی رویز پس گرفت، و همچنین «خشم روی دریای سرخ» در سال گذشته در جده که در آن جاشوا به یوسایک باخت.

مقام‌های وزارت گردشگری و ورزش عربستان سعودی می‌گویند که در سال‌های اخیر و پس از برگزاری مسابقات مهم جهانی در این کشور، علاقه مردم این کشور به ورزش بوکس دوچندان شده است. هدف آن‌ها در این رشته نیز این است که تا ۲۰۳۰ به مثابه بخشی از یک کارزار گسترده برای جذب گردشگر به عربستان سهودی، ۵۰۰ هزار بوکسور در این کشور پادشاهی داشته باشند.

بیشتر از ورزش