هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار میان زلزله‌زدگان هرات

بیش از ۴۳هزار نفر در شش شهرستان ولایت هرات افغانستان از زمین‌لرزه آسیب دید‌ه‌اند که حدود ۲۳درصد آنان کودکان زیر پنج سال‌اند

با ادامه پس‌لرزه‌های پی‌‌در‌پی، شهروندان هرات در چادرها زندگی می‌کنند-  MOHSEN KARIMI/AFP

با گذشت بیش از ۲۱ روز از اولین زلزله ویرانگر هفتم اکتبر در استان هرات، مردم همچنان به‌دلیل پس‌لرزه‌های مداوم، در چادرها زندگی می‌کنند. عده‌ای هم خانه‌هایشان تخریب شده است و گزینه دیگری جز چادرنشینی در فصل سرما ندارند.

سازمان جهانی بهداشت روز شنبه، ششم آبان، در گزارشی درباره احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار در میان این آوارگان، به‌ویژه به دلیل نزدیک شدن فصل سرما و نبود امکانات بهداشتی و مراقبتی، هشدار داد.

این سازمان اعلام کرد: «‌جابجایی مردم و ازدحام بیش از حد در پناهگاه‌های موقت، و همچنین زمستان سخت، به‌طور بالقوه می‌تواند خطرات سلامتی را برای جوامع آسیب‌پذیر افزایش دهد و نیز به افزایش بروز بیماری‌های واگیر و سایر بیماری‌های مستعد شیوع، منجر شود.»

سه زمین‌لرزه به بزرگی ۶.۳، از هفتم تا پانزدهم اکتبر، استان هرات در غرب افغانستان را تکان داد و همچنان پس‌لرزه‌هایی به بزرگی ۴.۵ تا ۴.۷ ادامه دارد. آخرین مورد نیز صبحگاه روز شنبه ششم آبان (۲۸ اکتبر)، رخ داد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، این زلزله‌ها ۴۳ هزار و ۴۰۰  نفر را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده‌اند که حدود ۲۳ درصد آن کودکان زیر پنج سال‌اند. این سازمان کشته شدن دست‌کم هزار و ۴۸۲ نفر و زخمی شدن بیش از دو هزار و ۱۰۰ نفر را در اثر این زلزله‌ها تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این سازمان، بیشتر از سه هزار و ۳۳۰ ساختمان مسکونی در شهرستان‌های مختلف هرات به‌طور کامل تخریب شده‌اند و کسانی که از این خانه‌ها جان سالم به در برده‌اند، در چادرها و در شرایط دشواری زندگی می‌کنند.

در همین حال، منابع آگاه در شهر هرات، به ایندیپندنت فارسی گفتند پس‌لرزه‌های پی‌در‌پی، مانع از بازگشت افراد به خانه‌هایشان شده است.

صمیم عزیزی، از ساکنان شهر هرات، به ایندیپندنت فارسی گفت از ۲۰ روز پیش با چندین خانواده از نزدیکانشان در حیاط یک خانه متروکه چادر زده‌اند، زیرا خانه‌هایشان به‌دلیل زلزله ترک برداشته است و جرات نمی‌کنند دوباره زیر سقف آن خانه‌ها زندگی کنند.

او گفت مردم همگی در چادرها زندگی می‌کنند و کمبود آب و امکانات بهداشتی، از مهم‌ترین چالش‌ها است.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که به‌دلیل ادامه جابه‌جایی، نیازهای مرتبط با سلامتی مردم، از‌جمله مراقبت‌های بهداشتی اولیه، مراقبت از تروما و توانبخشی، سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی و سلامت مادر و کودک در حال افزایش است.

این سازمان همچنین خبر داد که حدود ۱۱۴ هزار نفر در مناطق زلزله‌زده به کمک فوری نیاز دارند و کودکان ۴۸ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت گفت که برای رسیدگی به نیازهای بهداشتی این افراد‌، حداقل به ۷.۹ میلیون دلار نیاز دارد. در گزارش این سازمان آمده است: «تخمین زده می‌شود که به ۷.۹ میلیون دلار برای رسیدگی به ۱۱۴ هزار نفری که در شش ماه آینده به کمک فوری بهداشتی نیاز دارند و نیز برای بازسازی تقریبا ۴۰ مرکز بهداشتی آسیب‌دیده از زلزله، نیاز است.»

بیشتر از جهان