توجه دوباره خانه‌های جواهر به زنجیر طلا

شعبده‌بازی‌های طراحی زنجیر امسال در جواهرات فاخر لویی ویتون به چشم می‌آید

بیانکا بالتی، مدل ایتالیایی، قبل از مراسم افتتاحیه هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز با گردنبند پاملاتو- AFP

بعد از چند دهه که خواننده‌های رپ دنیای زنجیرهای طلا را از آن خود کرده بودند، این زیور باستانی دوباره راهش را به ویترین خانه‌های جواهر درجه‌یک باز کرد، جایی که ظرافت حرف بیشتری برای گفتن نسبت به حجم و وزن طلا دارد.

زنجیر به گونه‌ای که امروزه می‌شناسیم، حدود ۶۰۰۰ سال قدمت دارد و شیوه ساخت آن نسبت به گردنبندهایی که در دوران باستان ساخته می‌شد تغییرات اندکی داشته است.

ریشه‌های گردنبند زنجیر

قدیمی‌ترین نمونه گردنبندهای زنجیری در مصر یافت شده‌اند. زنجیرهای تزئینی کشف‌شده در مقبره‌های مصر باستان عمدتا نسخه‌هایی از حلقه‌های درهم فرورفته بودند، تکنیکی که در سرتاسر مدیترانه، هند و آسیای غربی و در نهایت در کل جهان رایج شد.

زنجیر یکی از اولین اشکال جواهرآلات زینتی بشر است. در مصر باستان، هم مردان و هم زنان انواع مختلفی از زنجیر طلا را به گردن می‌آویختند و آن را با طلسم و نماد تزئین می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رومی‌ها به‌دلیل جواهرات پیچیده خود، از جمله گردنبندهای زنجیری، شناخته شده بودند. در طول دوران امپراتوری بیزانس، گردنبندهای زنجیری اغلب از حلقه‌های پیچیده و درهم‌تنیده ساخته می‌شدند و به دلیل مهارت بالای جواهرسازان و زیبایی خود بسیار ارزشمند بودند.

امروزه آن‌ها را در مجموعه‌های جواهرات، چه به‌عنوان تکه‌های مستقل و چه برای نگه‌داشتن آویزها، همه‌جا می‌بینیم. تایمز نگاهی دارد به موج جواهرات امسال که در آن تعداد زیادی از طراحان به زنجیر نگاهی تازه داشته و حال‌وهوای اصیل و گاه شگفت‌انگیز خود را به این جواهرات کلاسیک همیشگی افزوده‌اند.

بوشرون؛ هر چه بیشتر بهتر

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Boucheron (@boucheron)

کلر هوشنه، مدیر خلاق بوشرون، در جدیدترین مجموعه جواهرات فاخر خود، به ویژه با گردنبند زنجیر جامبو، با مقیاس و مواد بازی کردهاست، مجموعه‌ای که در آن پاپ‌آرت با جنبش ممفیس ملاقات می‌کند. در حالی که بیشتر جواهرسازان در تلاش برای ایجاد حجم در کار خودند، هدف هوشنه کاملا برعکس بود، او ساختار زنجیر را صاف کرد و سپس از لاک برای ایجاد جلوه trompe l'oeil یا خطای دید بهره برد. الماس، کریستال سنگی و گارنت ماندارین در پایه‌ای از تیتانیوم قرار گرفته‌اند تا این قطعه برای پوشیدن به اندازه کافی سبک باشد.

گوچی، هورسبیت

در سال ۱۹۵۳ بود که آلدو گوچی برای نخستین بار یک سگک تزئینی کفش‌های لوفر را بر اساس سخت‌افزار افسار اسب طراحی کرد؛ ۷۰ سال گذشت و اکنون هورسبیت به زنجیره‌های هندسی در مجموعه سالگرد تبدیل شده است. همه قطعات با طلای زرد طراحی شده‌اند و جذاب‌تر از همه یک گردنبند و دو دستبند است که با الماس‌های باگت و مینای سبزرنگ هماهنگ با رنگ‌های گوچی تزئین شده‌اند.

هرمس، زنجیر لنگر (Chaine d’ancre)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hermès (@hermes)

در تازه‌ترین مجموعه جواهرات هرمس، بازآفرینی تعدادی از قطعات قدیمی این خانه جواهر با بازاندیشی پیر هاردی در مورد نقش نمادین دریایی زنجیر لنگر یا Chaîne d’ancre به بازار آمده است. حلقه‌های زنجیر گردتر، بلندتر و درهم‌آمیخته‌تر شده و گوشواره مینیاتوری شده است. مجموعه‌ای از زنجیرهای درهم تنیده از طلای سفید و الماس، یک «minaudière» یا کیف کوچک را تشکیل می‌دهد، در حالی که نسخه‌های گردنبند کاملا پوشیده با جواهرات از طلای سفید و زرد طوری طراحی شده‌اند تا با قفل در قسمت جلویی به گردن آویخته شوند.

پوملاتو، قصیده میلان (Ode to Milan)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Pomellato (@pomellato)

به‌عنوان یک جواهرساز که به طلاسازی معروف است، کاملا بدیهی است که زنجیر از زمان پیدایش آن بخشی از پیشنهاد این خانه جواهر در همه جا بوده است. مجموعه جواهرات فاخر امسال این خانه جواهر، قصیده‌ای از شهر محل تولدش، میلان است. ارجاعات شهری خاص فراوان است، ازجمله سه زنجیر که به طناب‌ها، قرقره‌ها و پرده‌های تئاتر لااسکالا ادای احترام می‌کنند. زنجیرهای ست الماس در گردنبند لیریکا به دور گردن و دکلته می‌چرخند، در حالی که یک زنجیر بدن چشمگیر در ساختار پیچیده‌اش شبیه به تار به نظر می‌رسد.

لویی ویتون، گردنبند گسستگی (Rupture necklace)

شعبده‌بازی‌های بیشتر با زنجیر در جواهرات فاخر این بار از لویی ویتون و استودیوی طراحی پیشگام آن‌ها به سرپرستی فرانچسکا آمفیتیتروف پدید آمده است. مجموعه دیپ تایم (Deep Time) به بررسی زمین‌شناسانه آغاز جهان می‌پردازد و این کار را با تلفیق زنجیر طلا با خطی از عقیق و زیرکون در گردنبند رپچر انجام می‌دهد، ترکیبی غیرمنتظره‌ و حتی گیج‌کننده که ادای احترامی است به تنش و هرج‌ومرج سیارات درحال شکل‌گیری.

آنوشکا، ناکل (Knuckle)

جواهرساز آنوشکا دوکاس اولین تلاش خود را برای قطعات زنجیری با ناکل آغاز کرده است، یک زنجیر منعطف و بدون جنسیت که می‌تواند به روش‌های مختلف آویخته شود. او می‌گوید: «طراحی یک زنجیر منحصربه‌فرد مطمئنا جام مقدس برای هر جواهرسازی است.» فوت کوزه‌گری او یک مفصل مرکزی منحنی است که هر حلقه را به دیگری متصل می‌کند. این قطعات دست‌ساز همگی در آرتزو، ایتالیا، منطقه‌ای که به‌دلیل ارتباط تاریخی‌اش با زنجیرسازی معروف است، ساخته شده‌اند.

بیشتر از مُد و زیبایی