سبک پوشش مصر باستان الهام بخش خانه‌های مد مدرن

پرادا در سال ۲۰۲۰ هیلی استنفیلد را برای مهمانی پس از مراسم اسکار ونیتی فیر آماده کرد و پیراهن ساتن سفیدی با رویه توری بر تن او پوشاند که سراسر آن با سنگ‌های قیمتی پوشیده شده بود

احتمالا شبیه‌ترین نمونه به این پیراهن‌های مهره‌دار باستانی مصری را پرادا طراحی کرده باشد-Facebook/prada-Museum of Fine Arts, Boston

مصریان باستان برخی از حیرت‌انگیزترین و پیچیده‌ترین بناهای تاریخی را خلق کرده‌اند، اما وقتی نوبت به لباس می‌رسد، آن‌ها پیرو سادگی بودند.
لباس‌های سنتی مصر باستان از مواد محلی تهیه می‌شد، به شکل شگفت‌انگیزی برابری‌طلبانه بود، و زنان عمدتا لباس‌هایی مشابه با مردان می‌پوشیدند. با این حال، استثناهایی وجود داشت و اعضای ممتاز جامعه مصر سبک و مد چشمگیری را دنبال می‌کردند.
مد بدون جنسیت لباس‌های مصر باستان
مصریان باستان کمترین میزان لباس را می‌پوشیدند و این امر، با توجه به گرمای مصر، هوشمندانه به نظر می‌آید. وب‌سایت «انشنت اوریجینز» (ancient-origins) می‌نویسد که در مصر باستان بچه‌ها در بیشتر سال هیچ لباسی نمی‌پوشیدند، اما بزرگ‌سالان لباس‌هایی می‌پوشیدند که از کتان محلی یا پنبه درست می‌شد. برخی از کشاورزان نیز لباس‌هایی از پوست دام‌های خود می‌دوختند، اما با توجه به فراوانی گیاه کتان که در امتداد رود نیل رشد می‌کرد، معمولا لباس‌ها از کتان تهیه می‌شد.
هرچند مردان و زنان مصری طبقات پایین‌تر در دوره‌های ۳۱۵۰ تا ۲۱۸۱ قبل از میلاد جامه‌های سفید کتانی شبیه به یکدیگر می‌پوشیدند، وضعیت زنان ثروتمند متفاوت بود.
زنان طبقه بالای پادشاهی قدیم (۳۱۵۰-۲۶۱۳ پیش از میلاد) پیراهن‌های بلند و بدون چین راسته می‌پوشیدند که سینه‌هایشان را می‌پوشاند. این لباس‌ها، مانند لباس‌های مردان طبقه بالا، با پارچه کتانی سبک‌تر از لباس مردم عادی تهیه می‌شد. علاوه بر این، پوشیدن لباس‌هایی که تماما از انواع مهره‌ها ساخته شده بودند نیز در بین زنان طبقه اشراف رایج بود.
در موزه هنرهای زیبای بوستون، دو نمونه از پیراهن‌های مصری نگهداری می‌شود که با انواع مهره تهیه شده بود.


یکی از این پیراهن‌ها (عکس شماره ۱) از یکی از مقبره‌های هرم جیزه پیدا شده است و طبق مشخصات آن در وب‌سایت موزه بوستون، حدود چهار هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد.
این موزه در توضیح این لباس نوشته است: «در توصیف‌هایی که از زنان در هنر مصر وجود دارد، گاهی لباس‌هایی به تصویر کشیده می‌شود که با طرح کلی لوزی تزیین شده‌اند. اعتقاد بر این است که این طرح نمایانگر مهره‌کاری است که یا بر روی لباس‌های کتان دوخته می‌شد، یا به صورت توری جداگانه روی لباس کتان پوشیده می‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


وب‌سایت این موزه در ادامه توضیحش می‌نویسد که این لباس مهره‌ای قدیمی‌ترین نمونه باقی‌مانده از این نوع لباس است. این لباس، که در یکی از مقبره‌های دست‌نخورده مصر کشف شده است، لباس یک زن معاصر فرعون خوفو است که حدود هفت هزار مهره‌ دارد. اگرچه ریسمان‌هایی که مهره‌ها روی آن‌ها سوار می‌شده از بین رفته است، چند مهره هنوز به الگوی اصلی خود روی مومیایی و اطراف آن قرار دارد که امکان بازسازی دقیق را فراهم می‌کند.
رنگ این مهره‌ها نیز در اثر گذر زمان محو شده است، اما در واقع آبی و فیروزه‌ای و سبزآبی بوده‌اند.


لباس دیگری که در موزه هنرهای زیبای بوستون (عکس شماره ۲) نگهداری می‌شود اگرچه متعلق به چند صد سال بعد است، همان طرح کلی را با مهره‌های کمتری دارد (حدود سه هزار مهره).


هر دو این لباس‌ها بالاتنه‌های کوتاهی دارند و بندهای پهن صافی تا روی شانه آن‌ها را نگه می‌دارد. در پیراهن شماره یک می‌بینیم که حاشیه یقه با صدف‌ تزیین شده است.
زمان حال


در سال‌های اخیر، طراحان زیادی مجموعه لباس‌های خود را با الهام گرفتن از سبک لباس مصر باستان طراحی کردند، از کارل لاگرفلد، که برای مجموعه پیش از پاییز ۲۰۱۹ شانل به سراغ طرح‌های مصر باستان رفت تا الی صعب، که در مجموعه فاخر بهار/تابستان ۲۰۱۷، طرح‌های خود را با الهام گرفتن از مد مصر باستان طراحی کرد.


اما احتمالا شبیه‌ترین نمونه به این پیراهن‌های مهره‌دار مصری را پرادا طراحی کرده باشد. این خانه مد در سال ۲۰۲۰ هیلی استنفیلد را برای مهمانی پس از مراسم اسکار ونیتی فیر آماده کرد و پیراهن ساتن سفیدی با رویه توری بر تن او پوشاند که سراسر آن با سنگ‌های قیمتی پوشیده شده بود.

بیشتر از مُد و زیبایی